Termostat CTC 265, lägre och lägre?
-
- Fröträd
- Kontakt:
Termostat CTC 265, lägre och lägre?
Hej,
När jag flyttade in i huset för 3 år sedan så stängde pannan av "elen" till brännaren vid 87-89 grader men för varje år så hade denna minskat och minskat så nu stänger han av sig vid runt 80 grader trotts jag satt den på 90 grader.
Hur fungerar detta, misstänker att givare osv. börjar bli till åren men detta borde man kunna justera?
Fredrik
När jag flyttade in i huset för 3 år sedan så stängde pannan av "elen" till brännaren vid 87-89 grader men för varje år så hade denna minskat och minskat så nu stänger han av sig vid runt 80 grader trotts jag satt den på 90 grader.
Hur fungerar detta, misstänker att givare osv. börjar bli till åren men detta borde man kunna justera?
Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
-
- Fröträd
- Kontakt:
Den delen med en grön knapp är överhettningsskyddet. Knappen är manuell återställning.
Dem andra sidan av "klossen" är termostaten. Jag har exakt likadant här.
Jag är dock lite fundersam på varför du ställer den till 90°C, det är väldig hög panntemperatur.
Att den har sjunkit i temperaturgräns kan bero på att givaren börjar bli äldre, helt enkelt ålderstecken som anger att det snart kan vara dags att byta ut den.
Dem andra sidan av "klossen" är termostaten. Jag har exakt likadant här.
Jag är dock lite fundersam på varför du ställer den till 90°C, det är väldig hög panntemperatur.
Att den har sjunkit i temperaturgräns kan bero på att givaren börjar bli äldre, helt enkelt ålderstecken som anger att det snart kan vara dags att byta ut den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Fröträd
- Kontakt:
-
- Pannrumstomte!
Jag hade inte brytt mig om att byta ut den där termostaten mot en ny så länge den funkar.
Kostar för mycket för den gamla pannan.
Är det en Danfoss ? i så fall går det att lossa skruven som låser ratten och justera in den så den visar rätt. Dvs du ändrar inte termostaten du ändrar vridratten och därmed skalan.
Mvh
Kostar för mycket för den gamla pannan.
Är det en Danfoss ? i så fall går det att lossa skruven som låser ratten och justera in den så den visar rätt. Dvs du ändrar inte termostaten du ändrar vridratten och därmed skalan.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Fröträd
- Kontakt:
Problemet är att när man inte har på så många element så blir avkylningen inte lika snabb och det händer nu att pannan bryter brännaren innan den har slutfört sin process.
Man kan inte ändra bryningen på nått sätt till ett högre värde?
Vill ju att brännaren skall styra medan denna funktion i pannan helt enkelt skall vara en säkerhets grej så pannan inte kokar om brännaren får frispel som den kan få i bland.
Fredrik
Man kan inte ändra bryningen på nått sätt till ett högre värde?
Vill ju att brännaren skall styra medan denna funktion i pannan helt enkelt skall vara en säkerhets grej så pannan inte kokar om brännaren får frispel som den kan få i bland.
Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
-
- Pannrumstomte!
Det låter som att du har en osund inkoppling.
Termostaten skall inte bryta strömmen till brännaren. Gör den det ?
Säkerhetstermostaten skall göra det, men inte driftstermostaten.
Diftstermostaten skall endast bryta termostatsignal. (vare sig den är potentialfri eller 230 volt.)
Mvh
Termostaten skall inte bryta strömmen till brännaren. Gör den det ?
Säkerhetstermostaten skall göra det, men inte driftstermostaten.
Diftstermostaten skall endast bryta termostatsignal. (vare sig den är potentialfri eller 230 volt.)
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Fröträd
- Kontakt:
hehe,
Den bryter allt...
Du menar att den skall inte bryta elen utan den skall bryta tempsignalen till brännaren istället?
Som jag sagt innan så ger jag inte mycket för de som installerat brännaren så det är därför jag försöker lära mig själv.
Fredrik
Den bryter allt...
Du menar att den skall inte bryta elen utan den skall bryta tempsignalen till brännaren istället?
Som jag sagt innan så ger jag inte mycket för de som installerat brännaren så det är därför jag försöker lära mig själv.
Fredrik
-
- Pannrumstomte!
Bryter den allt så är det troligen fel.
Jag kan inte pellx så jag ska inte uttala mig med 100% säkerhet.
Generells så ska brännaren ha fas som ligger kvar efter att driftstermostaten brutit eller tempgivaren regisrerat rätt temp..
Denna fas ska brytas av säkerhetstermostat med manuell åsterställning.
En kvalificerad gissning är de har kopplat brännaren mot den vanliga oljebrännartermostaten så att driftstermostaten bryter fas när på termostaten inställd temp uppnåtts.
Det ska man inte göra på en Pellx.
Man ska koppla fas via överhettningsskydd och använda brännarens egna tempgivare.
Då blir det rätt enligt det lilla jag vet om pellx.
Fråga i pellx trådarna så får du bättre svar än mina gissningar.
Jag kan ha fel så det inte för 100 när jag ger råd om en pellx.
Mvh
Jag kan inte pellx så jag ska inte uttala mig med 100% säkerhet.
Generells så ska brännaren ha fas som ligger kvar efter att driftstermostaten brutit eller tempgivaren regisrerat rätt temp..
Denna fas ska brytas av säkerhetstermostat med manuell åsterställning.
En kvalificerad gissning är de har kopplat brännaren mot den vanliga oljebrännartermostaten så att driftstermostaten bryter fas när på termostaten inställd temp uppnåtts.
Det ska man inte göra på en Pellx.
Man ska koppla fas via överhettningsskydd och använda brännarens egna tempgivare.
Då blir det rätt enligt det lilla jag vet om pellx.
Fråga i pellx trådarna så får du bättre svar än mina gissningar.
Jag kan ha fel så det inte för 100 när jag ger råd om en pellx.
Mvh
-
- Fröträd
- Kontakt:
Låter ju troligt, som sagt innan jag installerade inte det utan fick det med i huset som jag köpte och hittils så har det varit en uppsjö av fel med installtionen som jag kommit fram till med hjälp från detta forum.
Just nu funkar allt KANON förutom brytningen då.
Du råkar inte ha ett schema över CTC 265?
Fredrik
Just nu funkar allt KANON förutom brytningen då.
Du råkar inte ha ett schema över CTC 265?
Fredrik
Beror lite på vad du har för kabel till din gamle oljebrännare, oftast har du ingen 230V ut i brännarkablen som alltid ligger på, utan den får du nog ta någon annanstans, men uppe på höger sida sitter en lite aluminumplåt med information om pannan, om du lossar på den så har du en sockerbit där under där alla tåtar i alla fall, kan dock inte på rak arm vilken som är till vad.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Fröträd
- Kontakt:
-
- Pannrumstomte!
Man tar strömmen direkt efter säkerhetstermostaten.micke_932 skrev:Beror lite på vad du har för kabel till din gamle oljebrännare, oftast har du ingen 230V ut i brännarkablen som alltid ligger på, utan den får du nog ta någon annanstans.
Alltså följ kabeln bakåt och hitta driftstermostaten.
Koppla bort den därifrån och använd endast säkerhetstermostaten.
Då har du en fas som ligger på hela tiden tills det blir 90-95 grader, först då bryts den.
Använd inte ström till brännaren som inte skyddas av en säkerhetstermostat.
Mvh
-
- Fröträd
- Kontakt:
-
- Fröträd
- Kontakt: