Stuprör till bulkfyllning

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!

Stuprör till bulkfyllning

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Stuprör borde väl vara ett bättre alternativ till bulkpåfyllningsrör än spirorör?
Nån som provat?

Thomas
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Stuprör till bulkfyllning

Inlägg av Shakespeare »

thomasx skrev: Stuprör borde väl vara ett bättre alternativ till bulkpåfyllningsrör än spirorör?
Thomas
Varför bättre? Billigare?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Plastbeläggningen på dem, är den konduktiv ?
Dvs avleder den statisk elektricitet ?
Vad är det för fel på vanliga bulkpåfyllningsrör från Lantmännen ? (priset ?)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Jämfört med spirorör, helt slät insida och skarvarna går in i varandra medan spirorörens muffar skapar rejäla kanter inuti som pellets kan slå i.

Mycket billigare än bulkrör.

Om färgen på rören är att betrakta som 'plastbeläggning' vet jag inte, ej heller om den är konduktiv. Men till spånsugutrustningar i snickerier används plastslangar med metallfjäder i som jordas. Så ett stuprör borde ju vara nog så gott, bara man ser till att jorda det. Har dock inte kollat om de är målade på insidan.
hogge
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av hogge »

man kan ju använda dem som är elförzinkande eller är de galvade ?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kostnaden för ett riktigt inblåsningsrör måste vara billigt i förhållande till de problem med ökade finfraktioner som ett spirorör ger.

Som avluftningsrör däremot går det utmärkt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

GoForIt Pellets skrev: i förhållande till de problem med ökade finfraktioner som ett spirorör ger.
Hur mycket problem med finfraktioner ger spirorör?

Stuprör är ungefär lika billiga som spirorör, men stabilare och släta invändigt.

Hejhej

Thomas
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

thomasx skrev:
GoForIt Pellets skrev: i förhållande till de problem med ökade finfraktioner som ett spirorör ger.
Hur mycket problem med finfraktioner ger spirorör?

Stuprör är ungefär lika billiga som spirorör, men stabilare och släta invändigt.

Hejhej

Thomas
Jag inbillar ju mig att alla skarvar försämrar pelletsens kvalité när den hamnar i förrådet. Ett spirorör är ju inte särskilt slätt.

Är det vanliga stuprör till regnvattensystem du tänker på, eller?
Blir inte de väl smala i så fall?

Hur har du tänkt lösa bulkkopplingen till slangen från lastbilen?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

GoForIt Pellets skrev: Jag inbillar ju mig att alla skarvar försämrar pelletsens kvalité när den hamnar i förrådet. Ett spirorör är ju inte särskilt slätt.
Nej, visst. Jag antog att du hade något mått kvalitetsförsämringen mtp ditt uttalande.
Ett 2m rakt spirorör kanske inte försämrar kvaliten mätbart över 10 år. Eller så vet vi att det gör det? I så fall är jag nyfiken på hur mycket.

Ett spriorör är iofs förhållandevis slätt på insidan, tycker jag, och de skarvar som finns är grunda och mjuka.

> Är det vanliga stuprör till regnvattensystem du tänker på, eller?
> Blir inte de väl smala i så fall?

Man får ju såklart ha 100-rör.

> Hur har du tänkt lösa bulkkopplingen till slangen från lastbilen?

Med en standard snabbkoppling. Den har jag redan, den kom med brännaren.

Fast nu har jag ändrat lite på min lösning, och behöver en 90-böj. Så jag kommer nog att köra med tubrör istället. Beställer antingen från lantmännen eller från en stålgrossist här i göteborg, om dom har.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

thomasx skrev: Fast nu har jag ändrat lite på min lösning, och behöver en 90-böj. Så jag kommer nog att köra med tubrör istället. Beställer antingen från lantmännen eller från en stålgrossist här i göteborg, om dom har.
Tubrör är ett bra val. När det gäller 90-böjen, ta då den största diametern som de har. Om det inte finns några rent fysiska hinder där du tänkt dra röret. Detta för att få så lite slitage på pelletsen som möjligt. Varje krök försämrar kvaliteten och ju mindre krökningsdiameter desto sämre slutresultat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar