Spaksotning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Rademacher skrev:Utan. Det är därför som jag är lite upprörd.
Vad säger Ariterm när du talar med dem om saken?
Rademacher
Ungskog

Inlägg av Rademacher »

Ariterm har jag inte pratat med, Men jag fick räkningen idag och en komplett installation med ALLT utan förråd kostade 49000. :D Vilket jag tycker är snorbilligt och jag tänker inte bråka om spaksotningen. Men jag kan ju ringa och fråga Aritem om de har någon goodwill... :mrgreen:
Thermia Biomatic 20+, mafa midi förråd, 96+96 kvm, inredd källare.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Bra pris, grattis, då förstår jag att du är nöjd!! :D

Hade varit mycket intressant att veta vilka poster som ingick på din faktura...
Rademacher
Ungskog

Inlägg av Rademacher »

here we go:
panna
brännare
2m skruv
motor
returkoppling
cirkulationspump
blandningsventil
påfyllningsventil
vinklar 18 st
muffar 2 st
bussning 2st
koppling 2st
t rör 2 st
va-vinklar 3st
tryckkärl 18 liter
plasfäste
kopparrör 15 3,4 meter
kopparrör 22 6 meter
förminskning 2st
säkerhetsventil
ventilrör
arbete 18 timmar
arbete lärling 2,5 timmar
servicebil

alltså ingen el, förråd eller shuntstyrning
elen kostade 2200
förrådet 3600
shuntstyrning 2200

moms 9916 kronor
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Rademacher skrev:Ariterm har jag inte pratat med, Men jag fick räkningen idag och en komplett installation med ALLT utan förråd kostade 49000. :D Vilket jag tycker är snorbilligt och jag tänker inte bråka om spaksotningen. Men jag kan ju ringa och fråga Aritem om de har någon goodwill... :mrgreen:
De va bra pris, Då kan du ju höra vad spaksotningen kostar o köpa den separat om du nu är i behov av den.. :wink:

Den främre rök kanalen måste/bör ändå sotas manuellt 1-2 ggr/år vilket normalt sett bara behöver göras i resten av pannan oxå om den är rätt justerad..
Ca 30° hade rökgastempen stigit efter 2,3 ton pellets i sin biomatic enligt stektermometern o sotning rekomenderas efter 50°.. Hos kompisen hade rökgastempen stigit 38° i 20 kW´s läget efter 3 tons förbrukning så nu sotar han pannan var 3:e ton pellets o tömmer asklådan efter 1,5 ton.. Skakar man lådan 2 ggr mellan tömningarna så rymms det aska från ca 2,3-2,4 ton pellets men då blir ju lådan tyngre + att det spills ut i pannan lite då..

Hos dom flesta kan sotarn sköta all sotning om han kommer 2 ggr/år så man behöver bara tömma asklådan 2 ggr/år själv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Rademacher skrev:Ariterm har jag inte pratat med, Men jag fick räkningen idag och en komplett installation med ALLT utan förråd kostade 49000. :D Vilket jag tycker är snorbilligt och jag tänker inte bråka om spaksotningen. Men jag kan ju ringa och fråga Aritem om de har någon goodwill... :mrgreen:
49 000 plus moms eller ?

49 får man ju inte ens pannan för :?

Kände du någon mycket väl eller ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Rademacher
Ungskog

Inlägg av Rademacher »

nope, inklusive moms. och nej jag känner inte gubbarna på företaget. Men de är väldigt trevliga.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Rademacher skrev:nope, inklusive moms. och nej jag känner inte gubbarna på företaget. Men de är väldigt trevliga.
Låter otroligt märkligt måste jag säga.
Det finns mig veterligen ingen i hela Sverige som säljer ens bara Biomatic med brännare för 49 000. Inte ens på postorder.

Så det är väl bara till att gratta.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Rademacher skrev:nope, inklusive moms. och nej jag känner inte gubbarna på företaget. Men de är väldigt trevliga.
Låter otroligt märkligt måste jag säga.
Det finns mig veterligen ingen i hela Sverige som säljer ens bara Biomatic med brännare för 49 000. Inte ens på postorder.

Så det är väl bara till att gratta.

Mvh
Bioenerginorr (Luleåpellets) har sålt den (-05) för 43000:- vid teknande av 2 årsavtal på pellets men det va + installation o skruv tycks jag minnas så nog kan man gratta till de priset alltid..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev: Bioenerginorr (Luleåpellets) har sålt den (-05) för 43000:- vid teknande av 2 årsavtal på pellets men det va + installation o skruv tycks jag minnas så nog kan man gratta till de priset alltid..
Då ska man ha i åtanke att Lulepellets rabatterat priset för att få krängt pelletsen.

+ att det i denna faktura ingick installationsmaterial för minst 5000 kr och arbete för minst 6 tusen här.

Priset är så bra så man tror de missat hälften närapå.

Grattis, Grattis igen.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Såg att Biomaticen fins med askkomprimering nu.

Är det en spak att dra i bara eller?

Sedan gick det visst att beställa Biomatic+ ultra light :lol:
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar