Snart dags köpa första pelletsen

Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Det som är intressant är ju till sist ändå kilopriset. Energiinnehållet håller ju sig runt 4,8kW/kg, jag har då aldrig sett nåt "märke" som haft nåt annat än 4,7 4,8 eller 4,9.
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Flöjto
Gallringsobjekt

Inlägg av Flöjto »

Danne82 skrev:Är det nån som vet varför det just är 16 kg per säck och 52 säck per pall som är vanligast?

Jag hadde ju försökt gjort det lite jämnare om jag var leverantör typ 15 eller 20 kg per säck eller 1 ton per pall eller 50 säck per pall.

Tycker att det verkar vara som någon slumpade fram allting en gång i tiden.
Att det är just 16kg i säcken beror på nån regel från nån styrelse minns inte vilken om att 16kg är vad man rekomenderar för att inte slita ut folks ryggar. Sen att det är 52 på en pall är för att det går 4 i varje lager och 13 lager högt,
lägger man på fler lager blir pallen för ostabil och höjden gör att en kort person har svårt att plocka av de översta lagret.
Så nån slump att det är som det är är det inte :wink:
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Vafan en annan får ju släpa 25 kg cementsäckar på jobbet ju =)
Tack för infon.

Fast det bästa vore ju endå tycker jag att alla använde sig av samma enhet, kr/kg, kr/ton eller kr/kwh osv. så man lätt kan jämföra, sen spelar det ingen roll vilken de väljer.
deleted
Flöjto
Gallringsobjekt

Inlägg av Flöjto »

Jo kan hållamed om att lika mycke på pallen skulle underlätta jämförelse. Men det finns ju olika påsfyllare och olika pall läggare så det blir nog inte lätt att genomföra.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Grejen är väl den att man utgår från att pallen är 16/52/832.
Är den något annat så nämner man det.
Typ som att bensinprisers höjning / sänkning alltid anges gällande 95 oktan blyfri.

En vedertagen standard typ.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar