Driftkostnad för pellets?

Skriv svar
andmat
Frö

Driftkostnad för pellets?

Inlägg av andmat »

Hej
Står inför att välja värmekälla. Idag kör jag med Pellex-brännare kopplad till en CTC-total från -82. Brännaren puffar och fyller hela källaren med rök trots flertalet justeringar. Jag har provat med draglucka utan resultat.
Förrådet består av en stor plasttunna som jag fyller med säck-pellets.
Det får vara slut med det nu!!

Nu skall jag ta ett krafttag kring uppvärmning.
Ett av alternativen är just KMP Uno med bulkförråd. Det jag funderar på är om någon kan göra en upskattning på årsförbrukning av pellets.
Jag har tidigare gjort av med ca 10000 kwh el (exl. hushållsel) plus ca 8 ton pellets per år. Skall man eda med pellets året runt eller är det ekonomi i att använda Unon:s elpatron under sommaren?

Ett annat alternativ är en kombination av Luft/vatten-pump och pellets från CTC. Denna lösning ger tydligen billigare driftkostnad.

Bergvärme är förstås också ett alternativ (får man nämna det här :shock: )

Många frågor...

Mvh
Mattias
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Man ska väl titta på alla alternativ tycker jag, ta det som verkar vara bäst för dig, det är ju olika för alla, men om du har ett gammalt hus med självdrag så kan det ju vara värt att ta i beaktande vad som händer om du låter skorstenen vara kall, hur går det med draget.

Och nu är dom igång igen om elpriset, senaste i morse sas det att elpriset kommer att bli våldsamt i vinter om det inte regnar småspik de närmsta dagarna, men den som lever får se.

Och med pellets vet man ju inte vad som händer med priset heller och sen är det ju om man har plats för all pellets, den kräver ju en del utrymme.

Ett annat problem med luft/vatten är ju att dom har bara ett vettigt COP värde vid rätt låga temperaturer, många gamla hus klarar inte att hålla värmen med så låga temperaturer, dvs det krävs extra tillskott av el.

Så det är mycket att fundera på.

Att köra på el under sommaren verkar vara billigare än pellets i de flesta fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ojva
Ungskog

Inlägg av Ojva »

Sa de att elpriset skulle gå upp våldsamt?

Enligt vad jag har sett och läst så ser verkar det snarare som elpriset är på väg ner och att det krävs en rejäl köldknäpp för att ändra på det.

Får hoppas att företagen får som de vill så att kärnkraften byggs ut.
ardbeg
Prima virke

Inlägg av ardbeg »

Varför är det generellt billigare med el än pellets på sommaren?
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ardbeg skrev:Varför är det generellt billigare med el än pellets på sommaren?
Det är inte billigare.
Inte enligt min erfarenhet i alla fall.
Det gick 7-8 kg pellets i somras, eller 23 kwh el.
Jag har ett hyreshusmed separata elmätare för huset och för lägenheterna så det är mycket lätt att se vad som är vad.

Pellets blev således billigare.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är väl knappast billigare att värma pannan med elpatron, men det kan ju vara billigare om man har möjlighet att värma vatten med el vid sidan om så att säga...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:Det är väl knappast billigare att värma pannan med elpatron, men det kan ju vara billigare om man har möjlighet att värma vatten med el vid sidan om så att säga...
Jag har kollat med elpatronen i acktanken o då gick det ca 11-12 kWh el/dygn för vv o med pellets ca 3 kg/dygn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ojva skrev:Sa de att elpriset skulle gå upp våldsamt?

Enligt vad jag har sett och läst så ser verkar det snarare som elpriset är på väg ner och att det krävs en rejäl köldknäpp för att ändra på det.
De läste då jag i tidningen iaf, I början på veckan stod de en notis om att det skulle bli dyrt vid köldknäpp men nu lät det som att vi skulle va nöjda över att de va milt nu för det skulle inte bli billigt sen...
Umeå energi hade levererat 30% mindre fjärrvärme i okt för att det varit så milt..

För alla vet ju att det tyvär inte regnar där vatten magasinen är.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: Driftkostnad för pellets?

Inlägg av Karla1 »

andmat skrev:Hej
Står inför att välja värmekälla. Idag kör jag med Pellex-brännare kopplad till en CTC-total från -82. Brännaren puffar och fyller hela källaren med rök trots flertalet justeringar. Jag har provat med draglucka utan resultat.
Förrådet består av en stor plasttunna som jag fyller med säck-pellets.
Det får vara slut med det nu!!

Nu skall jag ta ett krafttag kring uppvärmning.
Ett av alternativen är just KMP Uno med bulkförråd. Det jag funderar på är om någon kan göra en upskattning på årsförbrukning av pellets.
Jag har tidigare gjort av med ca 10000 kwh el (exl. hushållsel) plus ca 8 ton pellets per år. Skall man eda med pellets året runt eller är det ekonomi i att använda Unon:s elpatron under sommaren?

Ett annat alternativ är en kombination av Luft/vatten-pump och pellets från CTC. Denna lösning ger tydligen billigare driftkostnad.

Bergvärme är förstås också ett alternativ (får man nämna det här :shock: )

Många frågor...

Mvh
Mattias
Du har alltså en stor fastighet att värma?
Du gör av med ca 10,5 ton pellets om du skulle utnyttja detta fullt ut istället för el. En kostnad på ca 25- 26000kr. med dagens priser på småsäck. Om man räknar på den anläggning som du har idag.

Om du nu skulle jämföra detta med el så hamnar du på ca 41200 kWh.
Till en kostnad på ca 45300 kr.

Ja, nog skulle du behöva en bättre anläggning än den du har idag.
Jämför investeringskostnader och avbetalningstid med olika alternativ för att se vad som passar dig bäst. Komihåg att en bergvärmepump inte ger 100% värme utan kör även elpatronerna för att kunna ge fullt behov. Då när elen är som dyrast under året, om du inte har ett bundit avtal.

Kanske kombinera pellets och sol!
Samt då har du ackumulering av energi i en tank, som drygar ut det mer.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Karla1 skrev: Komihåg att en bergvärmepump inte ger 100% värme utan kör även elpatronerna för att kunna ge fullt behov. Då när elen är som dyrast under året, om du inte har ett bundit avtal.

Kanske kombinera pellets och sol!
Samt då har du ackumulering av energi i en tank, som drygar ut det mer.
Hej,

Dagens (dyrare) offerter på bergvärme med betydligt större borrdjup än tidigare, de dimensioneras för ca 95-100 % av årsbehovet.
Om du behöver 5 % eltoppning blir det i ditt fall ca 2200 kr/år för eltoppningen.

Kombinerar man sol med pellets gör man inte det av ekonomiska skäl utan snarare ideologiska.
Sol är väl den dyraste formen av energi sett till både kapitalkostnad och driftskostnad utslaget per antalet anvädbara Kwh. (möjligen ren el och olja undantaget)

När det gäller kombinera pellets med något så är en luft/vatten värmepump det mest optimala i mitt tycke. Ger dig värme året runt dygnet runt, solsken eller moln, ned till -15. Väldigt bra COP har de också, ca:2,3 vid -15. Det är helt Ok :lol:

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Dagens (dyrare) offerter på bergvärme med betydligt större borrdjup än tidigare, de dimensioneras för ca 95-100 % av årsbehovet.
Om du behöver 5 % eltoppning blir det i ditt fall ca 2200 kr/år för eltoppningen.

Djupare borrhål ger ej garanti att du ska uppnå 95- 100% av årsbehovet.

Sedan om du ska kombinera luft/vattenpump så har du ändå en gammal panna och brännare. Om du inte byter ut dessa också vid samma tillfälle.
Men då till en rejäl investeringskostnad.

Hör dig för med folk om dom kan tipsa om en seriös installatör inom ditt område där du bor. Hör på pris på olika kombinationer av värmesystem och välj det som du tycker passar dig bäst. Även din plånbok.

Det är svårt att beräkna sådant när man inte känner till all fakta samt sett med egna ögon vad som är bäst för fastigheten.
Skriv svar