Hur felsöker man ett vattenburet element???

Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Hur felsöker man ett vattenburet element???

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Alltså...
Det finns inte speciellt mycket mojänger på ett element. Men på ngt vis så verkar det inte cirkulera ngn värme i ett av mina element. Detta efter ett badrumsombygge och ett ommålning av elementet.

Det är ett "dubbelt" element.

Några Sympton:
1. Jag har tagit bort termostathuset och sett till att "piggen" är längst ut.
2. Om jag öppnar avluftningarna så kommer det vatten (aldrig luft). Det kommer inte så mycket vatten ur den ena.

Spolade bort säkert 5 liter vatten ur avluftningarna, men inget varmvatten kom. (Föregående element är ljummet).

Jag har avtsängningskranar till elementet (Ballofix). Om jag ser till att en av dem är stängd (Oavsett vilket) så kommer det fortfarande vatten ur båda avluftningarna. Borde det inte bara komma vatten då det är avstängt på trycksidan?

Frågor:

Spelar det ngn roll hur man kopplar in elementet, dvs kan man sätta trycksidan på "fel" ingång till elementet.


All hjälp tas tacksamt emot.

/E
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Hur hänger elementet rakt och snyggt?
Elementet måste luta för att avluftningen ska fungera, avluftningsventilen ska vara i den änden av elementet som är högst upp, annars kan det bli en luftficka ändå.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Juggernaut skrev:Hur hänger elementet rakt och snyggt?
Elementet måste luta för att avluftningen ska fungera, avluftningsventilen ska vara i den änden av elementet som är högst upp, annars kan det bli en luftficka ändå.

EDIT:
Rörmokaren hade defnitivt inte brytt sig om att hänga elementet rätt. det lutade som sagt var åt fel håll. detta är fixat nu. Dock så blev det ingen omedelbar förbättring. Det kom inte ut ngn luft ur elementet efter justeringen.

Fler tips??
hermelin
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 11:29
Ort: Sköllersta
Kontakt:

Inlägg av hermelin »

Öppna termostaten helt och knacka med nåt hårt lite försiktigt på den rör delen som termostaten sitter i, håll samtidgt i röret efter termostaten så känner du när det kommer varmt vatten(det brukar höras också, när cirkulationen kommer igång). Ställ in termostaten som vanligt när du fått det att funka. Förmodligen så har ventilen innanför fastnat lite, brukar göra det när det varit avstängt ett tag.
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

hermelin skrev:Öppna termostaten helt och knacka med nåt hårt lite försiktigt på den rör delen som termostaten sitter i, håll samtidgt i röret efter termostaten så känner du när det kommer varmt vatten(det brukar höras också, när cirkulationen kommer igång). Ställ in termostaten som vanligt när du fått det att funka. Förmodligen så har ventilen innanför fastnat lite, brukar göra det när det varit avstängt ett tag.

Har redan knackat på ventilen. Drog dessutom ut piggen som går in i ventilhuset, med resultatet att den lossnade. Misstänker dock att "piggen" trycker på "ventilen" så att det är ventilen som har fastnat... Går det att plocka isär det, eller rättare sagt, kan man olja upp "ventilen" om man plockar isär det.

/E
hermelin
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 11:29
Ort: Sköllersta
Kontakt:

Inlägg av hermelin »

Skruva bort grejen med piggen på, men var beredd det kan komma vatten, sen kan man försöka dra ut ventilen med en näbbtång eller nå´t. Du kan också testa att dra åt grejen med piggen lite hårdare, men ta inte i för kung och fosterland för då kan det för då kan det pajja helt.
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

hermelin skrev:Skruva bort grejen med piggen på, men var beredd det kan komma vatten, sen kan man försöka dra ut ventilen med en näbbtång eller nå´t. Du kan också testa att dra åt grejen med piggen lite hårdare, men ta inte i för kung och fosterland för då kan det för då kan det pajja helt.

Tack. Skall prova ikväll. Kan man skuva bort det så antar jag att man kan byta det med. Elmentet står i ett badrum, så om det läcker lite gör det inte så mycket.

/Eric
hermelin
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 11:29
Ort: Sköllersta
Kontakt:

Inlägg av hermelin »

[quote="Eric Hjalmarsson]
Tack. Skall prova ikväll. Kan man skuva bort det så antar jag att man kan byta det med. Elmentet står i ett badrum, så om det läcker lite gör det inte så mycket.

/Eric[/quote]

Den gerjen med lilla ploppen kan du skruva bort, går att skruva ur hela ventilen också, men det ska du nog inte göra utan att tömma systemet först. Blir nog väldigt blött plus att du riskerar att skålla dig. Lycka till!
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

hermelin skrev: Den gerjen med lilla ploppen kan du skruva bort, går att skruva ur hela ventilen också, men det ska du nog inte göra utan att tömma systemet först. Blir nog väldigt blött plus att du riskerar att skålla dig. Lycka till!
Jag har ballofix kranar på ledningen till elementet, så det skall nog lösa sig.

Jag hoppas jag hinner fixa med detta i kväll, isf avlägger jag rapport :),

/Eric
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Tjo!

Visst var det ventilen som strulade. "Gummipluppen" hade hoppat av "spaken" och gjorde att elementet var avstängt hela tiden.

Det var inte alls svårt att fixa, bara att skuva bort hela ventilhuset med en större nyckel. (Nåja, själva fixen förgicks av ett nertagnade och tömmande och blåsande i elementet i ung en timme) Men nästa gång kommer det gå lätt som en plätt!!

Nu har man lärt sig det med. Undrar vad nästa sak är som man tvingas lära sig men inte vill veta...

/Eric
hermelin
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 11:29
Ort: Sköllersta
Kontakt:

Inlägg av hermelin »

Grattis!

Kom på att jag har ett element som var likadant längst ned i källaren. grejade lite med det i dag, men jag har tyvärr inga ballofixkranar så det blev lite blött. Får nog vänta med det till vårkanten, då jag ska tömma systemet och proppa bort ett element i bad rummet.
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Passa på att ballofix:a lite om du ändå tömmer systemet, har konsekvent gjort det då jag renoverat delar av huset och vatten eller värme skall göras om. Varje "ny" enskild slinga är avstängningsbar.

mvh
/E
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

hermelin skrev:Grattis!

Kom på att jag har ett element som var likadant längst ned i källaren. grejade lite med det i dag, men jag har tyvärr inga ballofixkranar så det blev lite blött. Får nog vänta med det till vårkanten, då jag ska tömma systemet och proppa bort ett element i bad rummet.
Om problemet är att ventilen inte öppnar fast du drar ur piggen/nålen så är det inte säkert att du behöver skruva isär och tömma och hålla på.

Jag tog en polygrip och tryckte in piggen, släppte, tryckte in osv... till slut släppte det och piggen fjädrade gladeligen ut av sig själv igen och man kunde höra och känna att det blev flöde i elementet igen.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Jag både slog,drog och trugade, men eftersom "gummipluppen" hade lossnat från "piggen" inne i ventilen så var jag tvungen i detta fallet att plocka isär. Dock har andra element fixat sig med att göra så som du säger.


/E
hermelin
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 11:29
Ort: Sköllersta
Kontakt:

Inlägg av hermelin »

Krister skrev:
hermelin skrev:Grattis!

Kom på att jag har ett element som var likadant längst ned i källaren. grejade lite med det i dag, men jag har tyvärr inga ballofixkranar så det blev lite blött. Får nog vänta med det till vårkanten, då jag ska tömma systemet och proppa bort ett element i bad rummet.
Om problemet är att ventilen inte öppnar fast du drar ur piggen/nålen så är det inte säkert att du behöver skruva isär och tömma och hålla på.

Jag tog en polygrip och tryckte in piggen, släppte, tryckte in osv... till slut släppte det och piggen fjädrade gladeligen ut av sig själv igen och man kunde höra och känna att det blev flöde i elementet igen.
Skulle tro att det är samma problem som Erik hade, att gummiploppen inne i ventilen lossnat. Verkar vara så att mässingsgrejen med pliggen blivit iskruvad för hårt så att något gått sönder inuti. Tar jag bort den sprutar det vatten, men håller jag för tummen så blir elementet varmt. Skruvar jag sedan tillbaka mässingsploppgrejen för att stoppa flödet så kallnar elementet igen + att den sitter djupare än på övriga element.
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Skriv svar