För kort skruv - förlängning?
För kort skruv - förlängning?
Hej alla pelletsproffs.
Jag har en thermia skruv på 2 meter som jag skulle behöva en meter till på = 3m. Kan man förlänga den? Klarar motorn det och iså fall vad behövs och var hittar jag grejorna till det?
Den ska inte mata direkt till brännaren utan från bulkförrådet till ett mindre mellanförråd.
Idéer och förslag!!!
Jag har en thermia skruv på 2 meter som jag skulle behöva en meter till på = 3m. Kan man förlänga den? Klarar motorn det och iså fall vad behövs och var hittar jag grejorna till det?
Den ska inte mata direkt till brännaren utan från bulkförrådet till ett mindre mellanförråd.
Idéer och förslag!!!
CTC 1100 med Pellex brännare.
Varför inte kontakta din lokale ÅF?
http://www.thermiapellets.se/html/aterf ... f_main.asp
http://www.thermiapellets.se/html/aterf ... f_main.asp
FÖRLÄNGA..
Spiralen går att skarva, man skall gänga ihop spiralerna ett par varv och sedan svetsa spiralen på insidan, i centrum med korta strängar så att spiralen inte blir för varm och tappar härdning, spiralen skall betraktas som "rostfri" när det gäller valet av svetselektrod och tillsatsmaterial. sedan kan man ju diskutera om det är lönt att lägga ner så pass mycket arbete på att förlänga spiralen när meterpriset på spiral inte är så högt.
Hejsan
Du har ju iofs redan fått tipset att gänga ihop och svetsa, men det kan kanske vara värt försöket att svetsa ände mot ände. Sätter du extrabiten längst från motorn är det ju bara den sista metern som belastar svetsen och antagligen bara ett intag då, gissar jag.
Så hade jag tänkt göra, men nu visade det sig att min skruv hade exakt rätt längd till mitt förråd, så jag slapp skarva
Jag har en stump på dryga metern som du kan få, om du vill hämta den i Göteborg.
Angående motor - det kostar väl inget att testa med den gamla?
Synd att köpa en ny om det inte behövs.
Hejhej
Thomas
Du har ju iofs redan fått tipset att gänga ihop och svetsa, men det kan kanske vara värt försöket att svetsa ände mot ände. Sätter du extrabiten längst från motorn är det ju bara den sista metern som belastar svetsen och antagligen bara ett intag då, gissar jag.
Så hade jag tänkt göra, men nu visade det sig att min skruv hade exakt rätt längd till mitt förråd, så jag slapp skarva

Jag har en stump på dryga metern som du kan få, om du vill hämta den i Göteborg.
Hejhej
Thomas
Hej,
don´t think about welding to make the skruv longer.
I have tried it, but it was not working correctly.
I didn´t become it running quietly. It was always scratching the plastic tube.
viewtopic.php?t=3943&highlight=welding
And try the old motor before buying a new one. It should be strong enough for a 3m skruv!
don´t think about welding to make the skruv longer.
I have tried it, but it was not working correctly.
I didn´t become it running quietly. It was always scratching the plastic tube.
viewtopic.php?t=3943&highlight=welding
And try the old motor before buying a new one. It should be strong enough for a 3m skruv!
Jag hade iofs tänkt använda ett kärnrör också, vilket ger möjligheten att svetsa även mot det. Tänk i så fall på att låta kärnröret gå från ytteränden på skruven, så inte utrymmet i röret plötsligt blir mindre.thomasx skrev:Hejsan
Så hade jag tänkt göra, men nu visade det sig att min skruv hade exakt rätt längd till mitt förråd, så jag slapp skarva![]()
Hejhej
Thomas
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Sorry jag läste lite fel bara trodde det skulle skarvas på 3 meter till den befintliga 2 meters = 5 meter..thomasx skrev:
Hejhej
Thomas

3 meter ska den lilla motorn klara..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd