Gratis MS publiser klon?

Erik
Energiprofet!

Gratis MS publiser klon?

Inlägg av Erik »

Finns det någon gratis klon av MS publiser?
Openoffice innehåller ingen publisher del.

Och när jag ändå jagar program; matlab och maple kloner?

En fungerande pdf läsare?
Jag börjar bli lindrigt less på att adobe sedan tidernas bygynnelse lyckats göra en pdf läsare som krachar webläsarna.

Rubbet för XP (i mitt nästa liv ska jag ha tid att prova linux).
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag har aldrig haft problem med acrobat reader...

Jag antar att du är ute efter lagliga gratisvarianter... Har tyvärr inget...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag har haft problem med acrobat reader både hemma och på jobbets proffsskötta datorsystem.

Det var dock bättre för några år sedan tycker jag.
Märklig erfarenhet.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Re: Gratis MS publiser klon?

Inlägg av jerjo »

Erik skrev:Finns det någon gratis klon av MS publiser?
Openoffice innehåller ingen publisher del.

Och när jag ändå jagar program; matlab och maple kloner?

En fungerande pdf läsare?
Jag börjar bli lindrigt less på att adobe sedan tidernas bygynnelse lyckats göra en pdf läsare som krachar webläsarna.

Rubbet för XP (i mitt nästa liv ska jag ha tid att prova linux).
Kan rekommendera Foxit Reader som PDF-läsare.
Jerjo

Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

elvis skrev:Jag har haft problem med acrobat reader både hemma och på jobbets proffsskötta datorsystem.
Kanske det var det som är problemet, att det är proffs som sköter det, mina system funkar oftast kanonbra.
Det är hopaplock som jag knåpat ihop efter eget huvud och (brist på) förstånd. Jag blev dock jäkligt irriterad när en piratvariant av windooze xp funkade bättre än min äkta. Jag ska nu montera ner min äldsta dator som innehåller reliker från 1998, min första CD-brännare, en COMPRO (Panasoic/Matsushita) 4X, och en Plextor Ultraplex 32X CD läsare, båda på SCSI. Funkar bättre än det mesta nyare jag har köpt efteråt...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Acrobat 6 var dynga om det är så att någon kör med den, den ställer nästan alltid till elände. byt till en nyare (eller äldre) i så fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Acrobat pluginet till webläsare är det väl en hel del som har bekymmer med ?

Ställ in webläsaren så att acrobat filer öppas i acrobat i ett eget ACROBAT fönster istället..... problem solved.

Alltså att hela programmet startas.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Juggernaut skrev:
elvis skrev:Jag har haft problem med acrobat reader både hemma och på jobbets proffsskötta datorsystem.
Kanske det var det som är problemet, att det är proffs som sköter det, mina system funkar oftast kanonbra.
Det är hopaplock som jag knåpat ihop efter eget huvud och (brist på) förstånd. Jag blev dock jäkligt irriterad när en piratvariant av windooze xp funkade bättre än min äkta. Jag ska nu montera ner min äldsta dator som innehåller reliker från 1998, min första CD-brännare, en COMPRO (Panasoic/Matsushita) 4X, och en Plextor Ultraplex 32X CD läsare, båda på SCSI. Funkar bättre än det mesta nyare jag har köpt efteråt...
Om de kan få affärssystem som JD Edwards och SAP att fungera samt att jag kan logga på vilken dator som helst från vilket av vår kontor som helst i hela världen så tror jag inte att det är deras kompetens det är fel på.
Jag har respekt för folk som sätter sig vid min maskin och skriver nya registerfiler när något saknas, snabbare än vad jag ens kan trycka på tangentbordet.
Och ja, jag bygger egna datorer till mig själv och ful-trixar till de mjukvaror jag vill ha hemma. Men mot ett proffs är jag rökt.

Adobe Reader har många jag känner haft konstiga problem med.
Det är ju helt omöjligt att ens få skiten till att fatta innebörden av "visa inte det här meddelandet igen".

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Staffan
Gallringsobjekt

Inlägg av Staffan »

Eftersom det här blev en diskussion om Acrobat Reader, så kan jag väl fylla på med att jag blir mer upprörd när de dokument jag åstadkommer, kanske på 100 sidor, får sin helt egna och felaktiga avstavning, och förändrad sidbrytning, när jag överför dom till pdf-filer från min ordbehandlare.

Vad jag behöver för att korrigera den ovannämnda felaktiga avstavningen, eller för den del sidbrytningen är antingen betalversion av Acrobats program så att jag kan påverka texten, eller en fri- eller shareware version av något PDF-skapande program.

Acrobat Reader har aldrig krånglat till det för mig, hängt sig eller liknande. För att skynda på nerladdningen använder jag mig av Internet Download Manager.
Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Staffan skrev:Eftersom det här blev en diskussion om Acrobat Reader, så kan jag väl fylla på med att jag blir mer upprörd när de dokument jag åstadkommer, kanske på 100 sidor, får sin helt egna och felaktiga avstavning, och förändrad sidbrytning, när jag överför dom till pdf-filer från min ordbehandlare.
Och vilket verktyg använder du för att göra detta? CutePDF, PDFCreator, OpenOffice eller något annat.

Personligen tycker jag att jag får bäst resultat med OpenOffice.

Appropå bra OpenSource program så är TheOpenCD en bra start.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Staffan
Gallringsobjekt

Inlägg av Staffan »

Krister frågade:
Och vilket verktyg använder du för att göra detta? CutePDF, PDFCreator, OpenOffice eller något annat.
Jag hör till de få kvarvarande som bekänner sig till WordPerfect. I WP9 (som är den senaste versionen jag använder, har även på andra äldre datorer WP5.1 och WP7) finns funktionen att omvandla texten till PDF.

Jag har också laddat ner PDF995, men som jag inte prövat ännu. Verkar som man måste sända filen till någon fjärran dator för att få tillbaks den i PDF form??

Jag får kolla de program du nämner för att se hur överföringen från ett till ett annat format fungerar. S-t-jobbigt när man har låtit trycka upp en promemoria och man hittar vansinniga a-vst-avn-inga-r!
Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Staffan skrev:Krister frågade:
Jag hör till de få kvarvarande som bekänner sig till WordPerfect. I WP9 (som är den senaste versionen jag använder, har även på andra äldre datorer WP5.1 och WP7) finns funktionen att omvandla texten till PDF.

Jag har också laddat ner PDF995, men som jag inte prövat ännu. Verkar som man måste sända filen till någon fjärran dator för att få tillbaks den i PDF form??

Jag får kolla de program du nämner för att se hur överföringen från ett till ett annat format fungerar. S-t-jobbigt när man har låtit trycka upp en promemoria och man hittar vansinniga a-vst-avn-inga-r!
CutePDF och PDFCreator fungerar så att de lägger in sig som en skrivare. När du skriver ut till den skrivaren så skapas istället ett PDF-dokument. Smidigt men jag har ibland fått lite underliga resultat med CutePDF.

OpenOffice är ju en hel officesuit som är gratis, opensource, och räcker för de flesta. Min erfarenhet av PDF export i OpenOffice har bara varit positiv.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

Skapa pdf med:

http://www.primopdf.com/

Funkar stabilt och är gratis!
Staffan
Gallringsobjekt

Inlägg av Staffan »

Laddade ner o prövade CutePDF. Resultatet var inte övertygande, eller snarare rent nedslående.

Prövade med att omvandla en A4-sida text till PDF-fil och skrev därefter ut den för att kunna se resultatet ordentligt. Men CutePDF hade sin egen uppfattning om att jobba en fredagskväll och tyckte det fick vara nog med halva texten/sidan.

Så jag avinstallerar det programmet redan i kväll.
Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
Sydhallands inland
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

För att omvandla (skriva ut) till pdf använder jag Pdf995 (freeware).
Behöver jag editera en pdf-fil så nyttjar jag Infix2 (freeware).
Jerjo