Viking Bio + TMV Alpha 1

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mr. Koni
Ungskog
Kontakt:

Viking Bio + TMV Alpha 1

Inlägg av Mr. Koni »

Hej!

Är ny medlem i forumet, men har dock varit inne och "tjuvläst" en del tidigare. Tänkte "presentera" min pelletsanläggning:

Installerade en Viking Bio i min TMV Alpha 1 från 1993 i mars -06. Installationen gick smidigt, rörmokaren fick svetsa upp hålet där oljebrännaren suttit och montera ett distansrör. Eftersom min panna var första installationen för installatören fick jag hjälpa till mycket själv, och en representant för Värmebaronen var med vid igångkörningen.

Sedan igångkörning har jag haft 3 driftstopp (misslyckad start alla ggr), de första två gångerna veckorna direkt efter installationen. Monterade en motdragslucka på rökröret, och sen fungerade det bra. Hade dock ett stopp för några veckor sedan, 7 dagar efter att sotaren varit här och gjort brandsäkerhetsinspektion och sotat pannan. Visade sig att han inte fått rostret på rätt plats.

I övrigt är har jag hitills varit mycket nöjd.

Undrar hur noggranna ni andra är när ni sotar/askar ur, och hur ofta ni gör detta. Själv dammsuger jag ur hela pannan med Grovis, och borstar lätt med stålborste som jag monterat på ett skaft. En del jag pratat med tycker jag är överambitiös som borstar, dom dammsuger bara.
Vad tycker ni andra och hur gör ni?

Kan tilläggas att jag nu i efterhand kollat med kommunen om ev. bygganmälan, men då jag inte bytt själva eldstaden, bara brännaren behövs ingen bygganmälan där jag bor.

Det blev ett långtförsta inlägg, hoppas det är nån som orkar läsa igenom och komma med svar/synpunkter.

Mvh Conny
hermelin
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av hermelin »

Precis samma uppsättning som jag har! Har inte sotat ur än, den har bara varit i drift i en vecka, i morgon är den stora dagen tänkte jag. Jag borstar nog ur ambitiöst jag också. Det brukar ju vara så i början.
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Skriv svar