Felkod "fel brännaren ute"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
singelstring
Entusiast!

Felkod "fel brännaren ute"

Inlägg av singelstring »

Jag får felkod "Fel brännare ute" och brännaren stoppar. Trycker på on/off brännaren startar med askskrapning och går igång. Vi har bytt microbrytaren till askskrapningen varvat ner motorn till dito bytt askskrapan men felet kommer ändå. Han från Janfire sa att de hade detta problemet. Icecap skriver att det kan vara något glapp och det tror jag på. Är det någon annan som har haft samma fel och fått detta fixat?
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Men...????

"Vi har bytt microbrytaren till askskrapningen varvat ner motorn till dito och bytt askskrapan men felet kommer ändå."

Och den ANDRA mikrobrytaren då? Som är den som avkännar om brännaren är ute eller monterat?

Jag har extremt svårt att se på vilket sätt det hjälper att byta askskrap-grejor när det är en helt annan krets som strular.

Lite som att klaga på punktering och avhjälpa det vid att tömma askkoppen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Hej. var sitter den andra microbrytaren?
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vet ej, men du borde se den när du tar bort brännaren efter som den bryts när brännaren inte ligger emot plåten på pannan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Strax över fläkten mitt på motsatt sida av elektroniklådan.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Kan det vara den brytaren med ett litet hjul som sitter i pannan?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Nej.
Det är brytaren som bryter all ström till brännaren.
Den tillhör pannan, inte brännaren.
Brännaren blir kolsvart i displayen och stannar. Pannans fönster ändrar från antal grader till PoR.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Eftersom brännaren är en Integral och inte en vanlig NH så ser du den inte. Den är under kåpan som går ända fram till pannan på Integral-varianten.
Du måste ta väck den rostfria kåpan för att se den.
Integralkåpan sitter med fyra Insex skruvar.
Kåpan är lite pillig att ta väck. Det är inte svårt men man måste dra åt rätt håll för den sitter superslick mot brännaren.
Sen när den ska tillbaka är der rätt handlag som krävs.
Det är absolut inte svårt men man måste veta hur den ska dras och skjutas som sagt. Svårt att beskriva i ord med det följer med ett instruktionsblad till installatören så han kan göra det.
Du kanske inte har det om nån annan installerat.

För övrigt håller jag med Icecap, ni har bytt den andra microbrytaren och inte den som övervakar om brännaren är ute.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Vi har haft loss kåpan, lite besvärligt när vi monterade den andra brytaren

Det som är konstigt är att brännaren är aldrig lossad från fästet som den sitter fast i med snabbfästerna. Jag har bara öppnat och askat ur med den stora skruven som sitter till vänster på min panna för att komma åt askningen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Du ska aldrig lossa brännaren. Du ska aldrig ta bort kåpan.

Det görs bara för reparation och service av installatör eller händig ägare.

Allt underhåll och skötsel görs precis som du säger genom att öppna luckan.

Det är folk med NH brännare i annan panna än Janfires egen som lossar på snäppfästena och backar brännaren på en ställning med hjul.
Du har det ännu bekvämare ordnat.

Mvh
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

problemet kvarstår; varför stannar brännaren ute? varför kommer felet? kan det vara så att det blir för varmt för microbrytaren? problemet började i början på november då jag gick upp till 12 kwh från 9 kwh då det blev ungefär -8 grader. Kan det ha någon betydelse?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej!

Om inte det är så att det är glapp som "aktiveras" av fläktens vibrationer har det ingen betydelse, skillnaden i effektnivå är hur ofta den matar in och fläktens hastighet.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Genom inläggen har jag förstått att det kan vara microbrytaren som krånglar. Kan det bli någon glappkontakt när det blir för varmt i brännaren?
Den gick felfritt från 1/6 till 6/11. Det verkar ju inte vara några röriga delar som denna microbrytare påverkar. Det är kanske dålig kvalitet på dom.
Jag ska öppna och titta på hur det ser ut kring microbrytaren. Man behöver bara lossa på en plåt och sen en skruv och ta bort en plåt så kommer man åt och se hur det ser ut. man behöver inte lossa på kåpan.
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Om det är fel på microbrytaren, kan man kolla det genom att koppla förbi den och köra igång brännaren? då borde man få en indikation om det är den som spökar?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Det verkar ju inte vara några röriga delar som denna microbrytare påverkar. Det är kanske dålig kvalitet på dom.
Jag ska öppna och titta på hur det ser ut kring microbrytaren. Man behöver bara lossa på en plåt och sen en skruv och ta bort en plåt så kommer man åt och se hur det ser ut. man behöver inte lossa på kåpan"

Mikrobrytaren påverkas av en pinne som trycks in när brännaren monteras på en yta. Då du har en Integral är den alltså alltid aktiverat (ska vara iaf.). Mikrobrytaren är INTE av dålig kvalitet men allt kan gå fel/sitta dåligt monterat eller vad som helst.

Vid att bygla ihop de 2 kablar som går till den indikerar man att brännaren sitter inne (alltså: OK att elda på). jag har inte sett så pass många Integral att jag minns hur kåpan sitter men brytaren sitter alltså på vänster sida, strax ovanför fläkten. Hur man kommer dit.... jag har bara sett en kåpa bli pillad av men det kan vara fler sätt.... vinkelslip är ju ett ;-)
Är inte PK!
Skriv svar