Nybörjare med många funderingar. Tack för era svar i raden nedan ang ny panna. Jag väntar alltså och sonderar marknaden.
Till saken: Nu har jag min gamla Norrahammar Norah -64 och en elpanna. Hur göra för sommarvatten på bästa sätt? Elda i pannan (drygt 100l volym)? Vv beredare? Eller STORA paketet med solvärme och acktank (inget finns idag)?
Har hört att det är oeffektivt att elda pellets på sommaren men mitt alternativ blir ju att dra på elpannan - är det så bra?
Är det förresten någon annan som har en sådan panna igång?
Sommarvatten?
Re: Sommarvatten?
Bästa/enklaste sätt (Billigast i drift)= Solfångare!Pällets skrev:Hur göra för sommarvatten på bästa sätt?
Billigast (mest tidskrävande)= Ved
Enklaste (dyrast i drift) = elpatron
Notera att det är vanligast med solfångare hos dom som eldar med ved(=billigt), dom slipper jobbet med veden sommartid och (när-)miljön blir bättre.
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Finns det verkligen någon som skulle överväga ved för varmvatten på somamren? visst har man en stor ackumulatortank och mycket folk hemam kanske det kan vara katuellt. Men i en tråd häromdagen såg vi ju någon som hade en total kostnade för varmvatten på 1500kr i en elberedare på helåret.
Då är det ju knappt billigare att värma med ved (och kanske dyrare med pellets?). Med tanke då på de sämre verkningsgraderna över sommaren tillsaman med de förluster som pannan ger om den skall hålla vattnet varmt.
Men visst, en solslinga som hjälper till att värma vattnet under somamren gör ju att man kommer undan något billigare men då har man ju investeringar atttänka på.
Tim
Då är det ju knappt billigare att värma med ved (och kanske dyrare med pellets?). Med tanke då på de sämre verkningsgraderna över sommaren tillsaman med de förluster som pannan ger om den skall hålla vattnet varmt.
Men visst, en solslinga som hjälper till att värma vattnet under somamren gör ju att man kommer undan något billigare men då har man ju investeringar atttänka på.
Tim
Re: Sommarvatten?
Kör du olja så du kan få konverteringsbidrag?Pällets skrev:Nybörjare med många funderingar. Tack för era svar i raden nedan ang ny panna. Jag väntar alltså och sonderar marknaden.
Till saken: Nu har jag min gamla Norrahammar Norah -64 och en elpanna. Hur göra för sommarvatten på bästa sätt? Elda i pannan (drygt 100l volym)? Vv beredare? Eller STORA paketet med solvärme och acktank (inget finns idag)?
Har hört att det är oeffektivt att elda pellets på sommaren men mitt alternativ blir ju att dra på elpannan - är det så bra?
Är det förresten någon annan som har en sådan panna igång?
Köp då en vedpanna + pelletsbrännare + solfångare. Ger upp till 21500.- i bidrag.
Flexibelt och långsiktigt vettigt tror jag
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._
If it works, don´t fix it!
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._
If it works, don´t fix it!
Jag kör pellets sommartid. Ca: 4-5 kg om dagen, både billigt och bekvämt.
Har svårt att tro att en solanläggning betalar sig om jag bara kan spara 10 spänn om dagen (sommartid)... Vill gärna tänka på miljön men det gör inte min plånbok.
Har svårt att tro att en solanläggning betalar sig om jag bara kan spara 10 spänn om dagen (sommartid)... Vill gärna tänka på miljön men det gör inte min plånbok.
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP