Årets förbrukning och Firemans excelark

Skriv svar
JohanKD
Entusiast!

Årets förbrukning och Firemans excelark

Inlägg av JohanKD »

Hej alla,
Jag började ju med pellets i början av januari och har alltså kört i ett år snart. Precis som alla andra ny, verkar det som, var jag orolig över förbrukningen i början. Jag hade en kalkyl på 8 ton under ett år men redan efter några dagar trodde jag att jag skulle hamna på en årsförbrukning på närmare 20 ton. Någon vänlig själ här lugnade mig och sade att det går mer pellets under årets första del än under den andra.

Om jag uppskattar decembers förbrukning till 900 kg (ett realistiskt worse case senario) så får jag en årsförbrukning på 7200 kg. Priset för detta är då ca 17000 kr. Oljan hade kostat ca 40000 kr. Detta betyder att brännaren i stort sett betalat sig redan efter 1 år.

Men åter till vad jag vill. När någon här skull trösta mig i min frustration över hög förbrukning skrev han att de 1:a sex månaderna kunde dra upp till 60-70% av årsförbrukningen. Jag trodde naturligtvis inte på detta, men det var snällt skrivet. :) Men det stämde ändå bra med vad jag fått fram. De 1:a 6 månaderna stod för 66% och de 6 sista för 34% av årsförbrukningen (dec fortfarande uppskattad).

Detta är väl en klen tröst för de som har en hög förbrukning nu under hösten. Men kanske en väckarklocka till att trimma in systemet eller beställa hem en fasligt massa pellets :wink:

Det andra jag vill ta upp är Firemans excel-ark. Är det någon som vet (antagligen bara Fireman) om det kommer ett liknande för 2007?

En tidig julhälsning från Karlstad.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Jomil
Entusiast!

Re: Årets förbrukning och Firemans excelark

Inlägg av Jomil »

JohanKD skrev:Hej alla,
Jag började ju med pellets i början av januari och har alltså kört i ett år snart. Precis som alla andra ny, verkar det som, var jag orolig över förbrukningen i början. Jag hade en kalkyl på 8 ton under ett år men redan efter några dagar trodde jag att jag skulle hamna på en årsförbrukning på närmare 20 ton. Någon vänlig själ här lugnade mig och sade att det går mer pellets under årets första del än under den andra.

Om jag uppskattar decembers förbrukning till 900 kg (ett realistiskt worse case senario) så får jag en årsförbrukning på 7200 kg. Priset för detta är då ca 17000 kr. Oljan hade kostat ca 40000 kr. Detta betyder att brännaren i stort sett betalat sig redan efter 1 år.

Men åter till vad jag vill. När någon här skull trösta mig i min frustration över hög förbrukning skrev han att de 1:a sex månaderna kunde dra upp till 60-70% av årsförbrukningen. Jag trodde naturligtvis inte på detta, men det var snällt skrivet. :) Men det stämde ändå bra med vad jag fått fram. De 1:a 6 månaderna stod för 66% och de 6 sista för 34% av årsförbrukningen (dec fortfarande uppskattad).

Detta är väl en klen tröst för de som har en hög förbrukning nu under hösten. Men kanske en väckarklocka till att trimma in systemet eller beställa hem en fasligt massa pellets :wink:

Det andra jag vill ta upp är Firemans excel-ark. Är det någon som vet (antagligen bara Fireman) om det kommer ett liknande för 2007?

En tidig julhälsning från Karlstad.
Kul! Igår tänkte jag skriva en rad och fråga om hur det gått med förbrukningen. Minns jag rätt så var vi flera stycken som sa att din förbrukning lät väldigt normal när du var fundersam i början på året.

Angående excel-arket så kan du antingen ladda hem det en gång till och byta namn på det innan du startar upp till 2007 eller så spara du det gamla med nytt namn " 2007" men då får du deleta alla siffror manuellt som hänger kvar från fjolåret.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

[quote="Jomil
Angående excel-arket så kan du antingen ladda hem det en gång till och byta namn på det innan du startar upp till 2007 eller så spara du det gamla med nytt namn " 2007" men då får du deleta alla siffror manuellt som hänger kvar från fjolåret.[/quote]

OK, 2006 var ju ändå inget skottår :wink: Men jag skulle vilja ha in några förändringar i det nya arket. Får se om Fireman dyker upp här.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du är inte den förste att få energiförbrukningspanik.. :wink:

Med pellets så ser man ju hela tiden förbrukningen iaf med småsäck o man är ju o kollar till pannan/brännaren rätt ofta vilket är effektivt mot sänkt förbrukning.. Det samma gäller om folk börjar läsa av elmätarna o kolla med elmätare vad olika saker har för förbrukning som rekomenderas som första åtgärd för att sänka energiförbrukningen..

Jag hade tänkt sälja huset efter 14 dagar i dec -03 då jag såg att det gått 500 kg pellets (1000 kg/mån) o fick beräknad elförbrukning på 30600 kWh/år.. :shock: :lol:

Men farsan lungnade mej då o efter byte av vitvaror, lampor o värmeanläggning så blev elförbrukningen 3300-3500 kWh/år o pelletsförbrukningen sjönk med 2 ton/år.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

JohanKD skrev:Det andra jag vill ta upp är Firemans excel-ark. Är det någon som vet (antagligen bara Fireman) om det kommer ett liknande för 2007?
Faktum är att jag håller på att bygga ett onlinesystem för att hålla koll på pelletsförbrukning m.m. De viktigaste funktionerna är i princip klara och jag räknar med att dra igång det på allvar innan nyår sedan kommer jag att bygga vidare med att finslipa rapporter, diagram m.m.

Du hittar betaversionen här: http://www.pelletskalkylen.se Det finns 4 st demoanvändare som man kan använda för att kika på systemet.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

intressant sida :)

Kommer absolut prova ut den efter nyår om du har igång den tills dess :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar