Pumphastighet
Returen Skall vara Kall
Det är speciellt viktigt vid acctank...
Mvh Kent ,utan att vara ngn besserv..
Mvh Kent ,utan att vara ngn besserv..
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
-
- Pannrumshärskare!
Skulle man kunna sänka returtempen med att byta ut ett element i källaren mot en Fläktkonvektor.
Typ Aircoil Omnia UL 36
http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?gk ... 2F1%2FTrue
Lite extra värme i tvättstugans skulle ju inte skada
Typ Aircoil Omnia UL 36
http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?gk ... 2F1%2FTrue
Lite extra värme i tvättstugans skulle ju inte skada
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Jag tycker att man skall göra en riktig injustering av radiatorsystemet.
En dag med -grader ute och mulet sätter man framledningstemp på ca 42grader. Tarbort alla termostater eller öppnar alla ventiler på radiatorerna.
Sedan börjar man med att justera radiatorn som är närmast pannan så att man får en diff på 6-10 grader. Man måste ha i åtanke att varje justering påverkar tryck, flöde och utnyttjande av radiatorer.
En viktig sak i samanhanget är radiatorns värmeavgivande yta som styr hur man skall injustera.
En fråga man måste ställa sig är
Vad vill jag ha för system?
Har jag golvvärme?
Vill jag ha så låg framledningstemp som möjligt eller vill jag ha hög framledningstemp? Har jag acctank eller inte? Eldar jag pellets eller har VP (törs man säga detta).
Har man golvvärme måste man göra injusteringen så att man har låg framledningstemp, detta ger ett högt flöde. Man vill också att golvet skall vara lika gött och varmt över hela vilket ger ett lågt tryck (liten strypning). Med VP vad jag förstått skall man också försöka ha låg framledningstemp.
Harman acctank så är väl det bästa att ha hög framledningstemp, låg returtemp, lågt flöde och högt tryck.
Med en fläktkonvektor kan man utnyttja värmen på ett effektivare sätt, få bättre spridning men i slutända en diff på 6-10 grader vid DUT blir den högre
En dag med -grader ute och mulet sätter man framledningstemp på ca 42grader. Tarbort alla termostater eller öppnar alla ventiler på radiatorerna.
Sedan börjar man med att justera radiatorn som är närmast pannan så att man får en diff på 6-10 grader. Man måste ha i åtanke att varje justering påverkar tryck, flöde och utnyttjande av radiatorer.
En viktig sak i samanhanget är radiatorns värmeavgivande yta som styr hur man skall injustera.
En fråga man måste ställa sig är
Vad vill jag ha för system?
Har jag golvvärme?
Vill jag ha så låg framledningstemp som möjligt eller vill jag ha hög framledningstemp? Har jag acctank eller inte? Eldar jag pellets eller har VP (törs man säga detta).
Har man golvvärme måste man göra injusteringen så att man har låg framledningstemp, detta ger ett högt flöde. Man vill också att golvet skall vara lika gött och varmt över hela vilket ger ett lågt tryck (liten strypning). Med VP vad jag förstått skall man också försöka ha låg framledningstemp.
Harman acctank så är väl det bästa att ha hög framledningstemp, låg returtemp, lågt flöde och högt tryck.
Med en fläktkonvektor kan man utnyttja värmen på ett effektivare sätt, få bättre spridning men i slutända en diff på 6-10 grader vid DUT blir den högre
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
-
- Pannrumshärskare!
I mitt fall verkar det ju inte finnas mycket att göra för att få lägre retur.
Kör från acktank,shuntstyrning med innegivare.Alla termostater full öppna.
Men med en fläktkonvektor får jag ju lite varmare i källaren i alla fall
Aircoil Omnia UL 26 ger 2750 W. Rätt bra
Kör från acktank,shuntstyrning med innegivare.Alla termostater full öppna.
Men med en fläktkonvektor får jag ju lite varmare i källaren i alla fall
Aircoil Omnia UL 26 ger 2750 W. Rätt bra
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Hej
Jag troddeoxså ett tag att det skalll diffa 6-10 grader över elementen, men sedan jag justerade in för 20-25 grader på returen till tanken så har acctankar räckt betydligt längre ca: ½dag.
framlednings tempen följer ute temperaturen jag har gjort så att vid +4grader så har jag 35 grader ut och vid -20 har jag 70grader ut, min erfarenhet av detta är att elmenten aldrig är heta (ingen brännrisk för barnen).
Jag vill rekomendera att köra kall retur.
Mvh Kent
framlednings tempen följer ute temperaturen jag har gjort så att vid +4grader så har jag 35 grader ut och vid -20 har jag 70grader ut, min erfarenhet av detta är att elmenten aldrig är heta (ingen brännrisk för barnen).
Jag vill rekomendera att köra kall retur.
Mvh Kent
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Då ser systemkurvan ut ungefär som så här
http://www.freewebs.com/kenhje/pellets.pdf
Men om du har 70grader ut borde ovandelen på radiatorn vara varm annars avsätts den mesta värmen på vägen till radiatorn.
http://www.freewebs.com/kenhje/pellets.pdf
Men om du har 70grader ut borde ovandelen på radiatorn vara varm annars avsätts den mesta värmen på vägen till radiatorn.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Jag hittade ett gammalt dokument som jag gjorde när jag testade för 2 år sedan
http://www.freewebs.com/kenhje/pdf/egenKurva.pdf
De mätningarna är på ett system med högt flöde och lågt tryck, alltså nästan ingen strypning över radiatorer.
Att jag gjorde mätningarna beror på att en VVS-ingetgör sa att det finns ett område runt nollgrader som kräver högre framledningstemp så jag gjorde mätningarna för att se om han hade rätt.
http://www.freewebs.com/kenhje/pdf/egenKurva.pdf
De mätningarna är på ett system med högt flöde och lågt tryck, alltså nästan ingen strypning över radiatorer.
Att jag gjorde mätningarna beror på att en VVS-ingetgör sa att det finns ett område runt nollgrader som kräver högre framledningstemp så jag gjorde mätningarna för att se om han hade rätt.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta