Bytt från 8mm - 6mm, hur mycket ska jag höja fläkten?
När jag trimmade in min panna senast, och installatören efter mycket om och men upptäckte att jag hade bytt till 6 mm-pellets (
) började fläkt-jagandet...
Vi gick från inställningarna:
Låg - Skruv: 41%, Fläkt: 34%
Hög - Skruv: 67%, Fläkt: 40%
Till inställningarna:
Låg - Skruv: 35%, Fläkt 60% (Max!)
Hög - Skruv: 52%, Fläkt 94%
De går dock på extremt bra verkningsgrad. (Hittar dock inte protokollet...)
Brännaren går 0,55h/dag på Hög-läget och 4,54 h/dag på Låg-läget i genomsnitt de senaste 2 månaderna.
Min slutsats är att 6 mm Vestmarka-pellets rules!
/xJom

Till inställningarna:

Brännaren går 0,55h/dag på Hög-läget och 4,54 h/dag på Låg-läget i genomsnitt de senaste 2 månaderna.
/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
94% fläktxJom skrev:När jag trimmade in min panna senast, och installatören efter mycket om och men upptäckte att jag hade bytt till 6 mm-pellets () började fläkt-jagandet...
Till inställningarna:
![]()
/xJom

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jodu, du kan tro att vi stod förvånade i 2 timmar innan vi började så sakta höja fläkten. Inte ett skit hände med värdena och proben blev belagd med kondens när vi höjde och sänkte de vanliga 3-4%:en...
Vi klurade och klurade, och torkade och höjde och sänkte, och trodde instrumentet var trasigt, och att pelletsen var fuktig...
MEN... Sedan när han såg att det var brun 6 mm, så vågade vi fortsätta höja fläkten, och så höjde vi och höjde och höjde. Till slut stannade vi på 94 % med näst intill perfekta värden.
Det bästa är ju att trimma in pannan med ordentliga instrument varje gång man byter pellets!
/xJom
Vi klurade och klurade, och torkade och höjde och sänkte, och trodde instrumentet var trasigt, och att pelletsen var fuktig...
MEN... Sedan när han såg att det var brun 6 mm, så vågade vi fortsätta höja fläkten, och så höjde vi och höjde och höjde. Till slut stannade vi på 94 % med näst intill perfekta värden.
Det bästa är ju att trimma in pannan med ordentliga instrument varje gång man byter pellets!
/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.