Byta panna, kom med råd och tips till mina funderingar
André vad grundar du dig på då du säger att man sätter pelletsbrännaren i övre luckan?André skrev:Kan ju hända att dina grannar slutar odla men inte alla i hela landet..McClint skrev:André
Med den där kombipannan så har jag begränsat mig till Pellets och Spannmål. Som du vet så har inte bönder den bästa ekonomin och de kan när som helst få för sig att sälja gården eller börja odla salix eller vad som helst, då har jag bara pellets kvar. Har man tur så stabiliserar sig pelletspriserna under 2:-, men det ser tveksamt ut. Skaffar jag en vedpanna kan jag ju köra ved, pellets eller spannmål. Visst de kommer att bli lite tufft att aska ur om man kör spannmål. Att elda spannmål ser jag just nu som att det skulle vara de minst rimliga alternativet. Men ska jag byta brännare så kommer jag helt klart att fundera på en kombinerad pellets/spannmåls-brännare om det finns någon bra sådan. Nu vet jag inte livslängden på min brännare men det känns som den håller minst 5 år till, vet inte riktigt vad som skulle kunna gå sönder, roster är ju lite av en slitdel.
Angående ack-tanken så tycker jag den är lite märklig, klena anslutningar, jag ska ta en bild så ni får se hur den ser ut. Dock var den billig 750:-![]()
Vet bara att det köptes spannmål i från Gävle till Skellefteå för 75 öre/kg inkl frakt vilket gör ca 22 öre/kWh med 85% verkningsgrad vilket är rätt bra pris..
Men visst går det elda spannmål i en vedpanna oxå, Inga problem heller att sätta en framåtbrinnande spannmåsbrännare (oftast har dom den konstruktionen för att kunna ha rörligt roster) i vedluckan o uraskning i nedre luckan.. Varför inte en orlan 40 kW??
Orlan kostar en extra lucka 1000:- o den är lätt att byta för att växla mellan pellet/ved..
Ringde till Polimex och där sa man att brännaren skulle sitta i nedre luckan ringde även till AF energiteknik och de sa samma sak.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Jag håller med André att brännaren bör sitta i övre luckan för att service och under håll blir bättre.MP skrev:André vad grundar du dig på då du säger att man sätter pelletsbrännaren i övre luckan?André skrev:Kan ju hända att dina grannar slutar odla men inte alla i hela landet.. :wink:McClint skrev:André
Med den där kombipannan så har jag begränsat mig till Pellets och Spannmål. Som du vet så har inte bönder den bästa ekonomin och de kan när som helst få för sig att sälja gården eller börja odla salix eller vad som helst, då har jag bara pellets kvar. Har man tur så stabiliserar sig pelletspriserna under 2:-, men det ser tveksamt ut. Skaffar jag en vedpanna kan jag ju köra ved, pellets eller spannmål. Visst de kommer att bli lite tufft att aska ur om man kör spannmål. Att elda spannmål ser jag just nu som att det skulle vara de minst rimliga alternativet. Men ska jag byta brännare så kommer jag helt klart att fundera på en kombinerad pellets/spannmåls-brännare om det finns någon bra sådan. Nu vet jag inte livslängden på min brännare men det känns som den håller minst 5 år till, vet inte riktigt vad som skulle kunna gå sönder, roster är ju lite av en slitdel.
Angående ack-tanken så tycker jag den är lite märklig, klena anslutningar, jag ska ta en bild så ni får se hur den ser ut. Dock var den billig 750:- ;-)
Vet bara att det köptes spannmål i från Gävle till Skellefteå för 75 öre/kg inkl frakt vilket gör ca 22 öre/kWh med 85% verkningsgrad vilket är rätt bra pris..
Men visst går det elda spannmål i en vedpanna oxå, Inga problem heller att sätta en framåtbrinnande spannmåsbrännare (oftast har dom den konstruktionen för att kunna ha rörligt roster) i vedluckan o uraskning i nedre luckan.. Varför inte en orlan 40 kW??
Orlan kostar en extra lucka 1000:- o den är lätt att byta för att växla mellan pellet/ved..
Ringde till Polimex och där sa man att brännaren skulle sitta i nedre luckan ringde även till AF energiteknik och de sa samma sak.
Man ökar också komforten med att askutrymmet blir mycket större.
Orlan pannan är snarlik Baxi pannan.
Baxi säger också samma sak att brännaren bör sitta i nedersta luckan.
Att Baxi säger så beror på att eliminera kondensproblem med ovan nämda placering av brännaren.
Jag har en annan åsikt.
Ved Profilen.
McClint läs lite på byggahus om de inlägg Jungman gjort om leksakstankarna (mycket träffande och tänkvärt) som säljs dyrt och om att bygga om oljetanken till ett trycklöst system och cirkpump som bygger upp trycket mot en strypventil. Alternativt att ha radiatorsystemet trycksatt med plattvärmeväxlare från acktanken. Tekniktanken kör du trycklöst med självcirkulation från "oljetanken".Andreas Hansson skrev:Mitt förslag
Ut med olje tanken.
Ladda med laddomat 21, sedan behöver du förmodlingen ingen mer styrutrustning.
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Det var importören som va på nolia som sa det, Han hade det även så hemma "bara att plocka/dra ut nedre keramik skålen o byter lucka som brännaren sitter fast i om man kör med framåtbrinnande" sa han.. Men har man en undermatad måste man ha den i nedre luckan..MP skrev:
André vad grundar du dig på då du säger att man sätter pelletsbrännaren i övre luckan?
Ringde till Polimex och där sa man att brännaren skulle sitta i nedre luckan ringde även till AF energiteknik och de sa samma sak.
Gångjärnen till luckan ser ut som till en vanlig dörr bara att haka loss o dit med andra utan verktyg..
Byte ved/pellets tar max 1 minut som det såg ut, Man drar bara ut keramik skålen o byter lucka..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Sen är frågan också hur bra det blir om en förstördetsjälvare gör det.Andreas Hansson skrev:Frågan är ju om det blir så jäkla mycket biligare än att köpa en "leksaks" tank än att bygga om en oljetank med massa koppar?
Vill man ha en acktank eller ny hobby ?
Det är ju inte direkt busenkelt och kvicklöst.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Läs lite i tråden (om jag inte tar fel så har du ju skrivit i denna tråd och slått ett slag för stora tankar) så ser du att det finns flera lösningar och ett alternativ kräver ingen koppar alls så om man tänker på priset så blir det ju otroligt billigare än de vanliga "leksakstankarn" och en otrolig bekvämlighet i förhållande till små tankar.Andreas Hansson skrev:Frågan är ju om det blir så jäkla mycket biligare än att köpa en "leksaks" tank än att bygga om en oljetank med massa koppar?
Sedan har du ju alternativet med en plattvärmeväxlare den kräver inte heller någon koppar och då har man ju ett trycksatt radiatorsystem.
Jag har flera bekanta som själva har byggt om oljetankar på detta sätt så det är ingen svår operation för den händige amatörrörkrökaren.
Och om man inte kan/vill göra det själv så är det ju bara att anlita rörfirma som åtar sig detta jobb. Och det är väl där skon klämmer med att det inte blir så stora täckningbidrag, utan att få sälja tankar, så det kanske blir svårt att hitta en sådan firma.
Det gäller att se upp också.....MP skrev: Läs lite i tråden (om jag inte tar fel så har du ju skrivit i denna tråd och slått ett slag för stora tankar) så ser du att det finns flera lösningar och ett alternativ kräver ingen koppar alls så om man tänker på priset så blir det ju otroligt billigare än de vanliga "leksakstankarn" och en otrolig bekvämlighet i förhållande till små tankar.
Sedan har du ju alternativet med en plattvärmeväxlare den kräver inte heller någon koppar och då har man ju ett trycksatt radiatorsystem.
Jag har flera bekanta som själva har byggt om oljetankar på detta sätt så det är ingen svår operation för den händige amatörrörkrökaren.
Och om man inte kan/vill göra det själv så är det ju bara att anlita rörfirma som åtar sig detta jobb. Och det är väl där skon klämmer med att det inte blir så stora täckningbidrag, utan att få sälja tankar, så det kanske blir svårt att hitta en sådan firma.
Några av de redovisade lösningarna är ju definitivt inte "trycklösa" (mindre än 0,3 bar). Och skall man ha oljetanken som akumulatortank så bör den nog vara "trycklös" annars kommer det att bli problem. Tror inte försäkringsbolagen är speciellt intresserade av att ersätta sakerna efter en sprängd s.k. "trycklöstank".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
O vilken rörfirma tar på sig garantier för att bygga om en oljetank som man inte har en anning om vilket skick plåten är i?
Att jag tycker om stora tankar är ju rätt men att bygga om en gammal olje tank och sedan försöka ladda den med massa koppar slingor är ju en annan sak.Det blir liksom bara apa av alltihopa
Betalar man max 20öre kwh kan man väl kosta på sig grejer som man vet fungerar
Att jag tycker om stora tankar är ju rätt men att bygga om en gammal olje tank och sedan försöka ladda den med massa koppar slingor är ju en annan sak.Det blir liksom bara apa av alltihopa
Betalar man max 20öre kwh kan man väl kosta på sig grejer som man vet fungerar
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Roli skrev:Det gäller att se upp också.....MP skrev: Läs lite i tråden (om jag inte tar fel så har du ju skrivit i denna tråd och slått ett slag för stora tankar) så ser du att det finns flera lösningar och ett alternativ kräver ingen koppar alls så om man tänker på priset så blir det ju otroligt billigare än de vanliga "leksakstankarn" och en otrolig bekvämlighet i förhållande till små tankar.
Sedan har du ju alternativet med en plattvärmeväxlare den kräver inte heller någon koppar och då har man ju ett trycksatt radiatorsystem.
Jag har flera bekanta som själva har byggt om oljetankar på detta sätt så det är ingen svår operation för den händige amatörrörkrökaren.
Och om man inte kan/vill göra det själv så är det ju bara att anlita rörfirma som åtar sig detta jobb. Och det är väl där skon klämmer med att det inte blir så stora täckningbidrag, utan att få sälja tankar, så det kanske blir svårt att hitta en sådan firma.
Några av de redovisade lösningarna är ju definitivt inte "trycklösa" (mindre än 0,3 bar). Och skall man ha oljetanken som akumulatortank så bör den nog vara "trycklös" annars kommer det att bli problem. Tror inte försäkringsbolagen är speciellt intresserade av att ersätta sakerna efter en sprängd s.k. "trycklöstank".
Nej jag håller med dig om att det är ologiskt att placera in en säkerhetsventil som utlöser vid 1,5 bar när man har ett trycklöst system.
Men hela den problematiken beror ju på att man vill placera expantionskärlet lägre än tanken. Och den saken är ju lätt fixat med att placera det lite högre än tanken. Så detta är ju inget problem alls.
Och har man ett riktigt ångblåsrör så kan det ju inte bli säkrare.
Hittade just en återförsäljare av Orlan pannor i Ske-å. Riktigt billiga pannor men behöver man acktank om man eldar pellets och inte är intresserad av sol? Är 75 vatten för lite för ett hushåll?
Ställer frågorna för en kompis räkning som måste byta sin gamla panna som han har en pelletsbrännare till.
Ställer frågorna för en kompis räkning som måste byta sin gamla panna som han har en pelletsbrännare till.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
Nä firman friskriver sig givetvis i offerter och avtal från den skyldigheten, så det är ju inget problem för firman som gör ev jobb. Den risken får givetvis tankägaren ta.Andreas Hansson skrev:O vilken rörfirma tar på sig garantier för att bygga om en oljetank som man inte har en anning om vilket skick plåten är i?
Sedan är det ju inte något speciell ombyggnadsarbete som behövs i princip bara anslutningarna till tanken.
Och det fina i kråksången är ju att när vattnet blir syrefritt så blir det ju inte mer någon rost.
Jag har aldrig hört talas om någon som fått rosthål på en oljetank så det är nog sällsynt. Och skulle de finnas något hål är det ju enkelt att svetslaga detta, det vet ju du som är svetsare.
Så där finns det bara fördelar med trycklös tank.
NÄÄÄÄ läs nu igenom jungmans tråd ordentligt (den som du själv skrivit i) det behövs ingen koppar i tanken, man kan välja bort det alternativet om man vill.Andreas Hansson skrev: Att jag tycker om stora tankar är ju rätt men att bygga om en gammal olje tank och sedan försöka ladda den med massa koppar slingor är ju en annan sak.Det blir liksom bara apa av alltihopa
Betalar man max 20öre kwh kan man väl kosta på sig grejer som man vet fungerar
Att det blir apa av denna lösning får väl stå för din frustration (över vad vet jag ej).
Det är ju så att jungman framhåller den stora funktiornalitets förbättringen
mot vanliga vad han kallar "leksakstankar".
Så i praktiken är det ju tvärtom mot vad du påstår. man skall väl inte lägga ut en massa extrapengar på något som fungerar sämre.
Nu tror jag att jag bestämt mig. Som någon annan i denna tråd hade hittat, så hittade jag en billig firma i Skellefteå (är inne på Orlanpannorna igen). Snackade med en kille på den firman och han var riktigt seriös och trevlig, dessutom kanske han kunde vaska fram en panna rätt snabbt. Angående reservdelar till pannan så skulle det inte vara några problem, de som tillverkar Orlanpannorna var tydligen väldigt stora och tillverkade massvis med pannor. Anledningen till att jag ändrat mig igen är framförallt priset. Jag var inne på en calmarpanna (V33) och med delar till, bl.a. en extra lucka för pelletsbrännaren, syr-ventil, rörkrör med dragbegränsare, så slutar det på 40'. En Orlan (25) med samma delar blir det 22' (inkl. frakt).
Idag (juldagen) så har jag och svärfar svetsat i nya muffar i pannan, det blev 2 st 50R i mitten (för elpatronerna) och sedan 3 st 32R, en uppe, en nere och en i mitten, för laddning av tanken från pannan.
De 20R som redan sitter på tanken får jag använda för värmen i huset, hoppas det räcker, jag tror det eftersom shunten på min gamla panna (CTC1100) bara har den storleken. Jag hade planerat att sätta i 2st 4,5kW elpatroner, men de är för långa, eller på gränsen för långa, för i mitten av tanken går ett rör som slingorna är lindade runt. Det får bli 2st 3kW de är kortare, men de ska nog räcka, ska ju bara hålla kåken från att frysa sönder om man är borta och pelletsen strejkar.
Tanken är nu nere i källaren, det gick bättre än väntat. Trappen ner i källaren är trång och svängd 90 grader.
I morgon ska jag räkna lite på delar, jag har redan räknat ihop det mesta, bara finliret kvar. Men jisses vad pengar det går åt på rör, är uppe i 10' nu på rinkaby. 35mm koppar kostar en del, för att inte tala om skruvkopplingarna till dessa, jag försöker löda så mycket som möjligt, men på vissa ställen måste man ju ha skruvkopplingar som t.ex. runt laddomaten, in till pannan och till acktanken.
Angående att göra om oljetanken till acktank så har jag en fundering på om man inte kan köpa 2st 25m-rullar med 18mm prisolrör på Biltema (999:-/st). Dessa delar man upp i 4 bitar på 12,5m var och sedan skär man bort plasten och sedan böjer man till de i en spiral och fixar till 4 inlopp och 4 utlopp i tanken. 4x18mm-rör har samma area som ett 35mm-rör. Dock har 4x18mm dubbla omkretsen mot ett 35mm-rör och det är ju bra i en acktank. Om min beräkningar stämmer så borde denna lösning ge 11kvadrat värme-upptagande/avgivande yta. Anledningen till att jag fortfarande håller på att prata om min oljetank är att jag har svårt att få in ackumulatortankar där jag vill ha de. Då skulle de få bli små, 60cm i diameter och max 170-höga, d.v.s. ungefär 500l och jag behöver 3 sådana, d.v.s sammanlagt drygt 2kubik för att match Orlanpannas vedvolym på 120l. För att detta skulle bli effektivt så måste jag nog sätta dessa ihop tankarna och sedan isolera runt alltihop, var för sig så läcker de nog för mycket värme. Sedan vad kostar 3 st slavtankar, med min lösning så går det loss på bara 2000:- (på Biltema) + material och rör fram till tanken men det ska ju ändå dit. På detta vis har jag en trycklös oljetank med kopparslingor i, frågan är bara om dessa 4-rör räcker att ladda upp tanken då man brassar i ett fullt lass med ved.
Idag (juldagen) så har jag och svärfar svetsat i nya muffar i pannan, det blev 2 st 50R i mitten (för elpatronerna) och sedan 3 st 32R, en uppe, en nere och en i mitten, för laddning av tanken från pannan.
De 20R som redan sitter på tanken får jag använda för värmen i huset, hoppas det räcker, jag tror det eftersom shunten på min gamla panna (CTC1100) bara har den storleken. Jag hade planerat att sätta i 2st 4,5kW elpatroner, men de är för långa, eller på gränsen för långa, för i mitten av tanken går ett rör som slingorna är lindade runt. Det får bli 2st 3kW de är kortare, men de ska nog räcka, ska ju bara hålla kåken från att frysa sönder om man är borta och pelletsen strejkar.
Tanken är nu nere i källaren, det gick bättre än väntat. Trappen ner i källaren är trång och svängd 90 grader.
I morgon ska jag räkna lite på delar, jag har redan räknat ihop det mesta, bara finliret kvar. Men jisses vad pengar det går åt på rör, är uppe i 10' nu på rinkaby. 35mm koppar kostar en del, för att inte tala om skruvkopplingarna till dessa, jag försöker löda så mycket som möjligt, men på vissa ställen måste man ju ha skruvkopplingar som t.ex. runt laddomaten, in till pannan och till acktanken.
Angående att göra om oljetanken till acktank så har jag en fundering på om man inte kan köpa 2st 25m-rullar med 18mm prisolrör på Biltema (999:-/st). Dessa delar man upp i 4 bitar på 12,5m var och sedan skär man bort plasten och sedan böjer man till de i en spiral och fixar till 4 inlopp och 4 utlopp i tanken. 4x18mm-rör har samma area som ett 35mm-rör. Dock har 4x18mm dubbla omkretsen mot ett 35mm-rör och det är ju bra i en acktank. Om min beräkningar stämmer så borde denna lösning ge 11kvadrat värme-upptagande/avgivande yta. Anledningen till att jag fortfarande håller på att prata om min oljetank är att jag har svårt att få in ackumulatortankar där jag vill ha de. Då skulle de få bli små, 60cm i diameter och max 170-höga, d.v.s. ungefär 500l och jag behöver 3 sådana, d.v.s sammanlagt drygt 2kubik för att match Orlanpannas vedvolym på 120l. För att detta skulle bli effektivt så måste jag nog sätta dessa ihop tankarna och sedan isolera runt alltihop, var för sig så läcker de nog för mycket värme. Sedan vad kostar 3 st slavtankar, med min lösning så går det loss på bara 2000:- (på Biltema) + material och rör fram till tanken men det ska ju ändå dit. På detta vis har jag en trycklös oljetank med kopparslingor i, frågan är bara om dessa 4-rör räcker att ladda upp tanken då man brassar i ett fullt lass med ved.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.