Fick snällt riva lös den ikväll och koppla om den. Fan inte konstigt det kommit lite väl hett vatten ut i elementen stundtals

Kanske får man ner pelletsförbrukningen några hekto också...

Min pump sitter oxå på framledningen men nu är det dags att byta den (6 år gammal). Den vill inte starta alltid efter strömavbrott. Tänkte passa på att flytta den till returen för jag tänker att den kanske håller lite längre om den jobbar med svalare vatten.Grimreaper skrev:Mjo, men jag trodde i min enfald att cirkulationspumpen satt på framledaren och inte på returen. Så var dock inte fallet
Trodde först pumpen satt felvänd (aha...installatören har tabbat sig...), men såg sen på märkningen i taket att det var returen ... (doh..JAG tabbade mig)
Så kan det gå när man inte riktigt kollar upp grejjer först
Tror inte livslängden på pumpen ökar om du sätter den på returen. För i så fall skulle inte pumpen i min solanläggning bli speciellt gammal, där det ofta på sommaren är 80-90° på vattnet som passerar (och då sitter den på returen till solfångarna.....).Shakespeare skrev:Min pump sitter oxå på framledningen men nu är det dags att byta den (6 år gammal). Den vill inte starta alltid efter strömavbrott. Tänkte passa på att flytta den till returen för jag tänker att den kanske håller lite längre om den jobbar med svalare vatten.
elvis skrev:Hur kan den göra det i ett trycksatt system ?Roli skrev: Dessutom finns det en risk att pumpen suger in luft i värmesystemet om den sitter på returen.
Nä jag tror jag låter pumpen sitta där den sitter. Det blir enklast så. Det fanns ytterligare en anledning att flytta den för att jag skulle få plats med en T-koppling men det har jag löst på annat sätt. I solfångarkretsen ska den nog alltid sitta på returen. Jag har sett att pumpar brukar vara specade till sådär ca 100 grader och då är det ju lämpligt att ha pumpen på den svalare sidan.Roli skrev:Tror inte livslängden på pumpen ökar om du sätter den på returen. För i så fall skulle inte pumpen i min solanläggning bli speciellt gammal, där det ofta på sommaren är 80-90° på vattnet som passerar (och då sitter den på returen till solfångarna.....).Shakespeare skrev:Min pump sitter oxå på framledningen men nu är det dags att byta den (6 år gammal). Den vill inte starta alltid efter strömavbrott. Tänkte passa på att flytta den till returen för jag tänker att den kanske håller lite längre om den jobbar med svalare vatten.
Dessutom finns det en risk att pumpen suger in luft i värmesystemet om den sitter på returen.
Min pump sitter på returen och visst suger den in luft ex: när pannan blir kall av någon annledning fast jag har korekt tryck i systemetRoli skrev:Tror inte livslängden på pumpen ökar om du sätter den på returen. För i så fall skulle inte pumpen i min solanläggning bli speciellt gammal, där det ofta på sommaren är 80-90° på vattnet som passerar (och då sitter den på returen till solfångarna.....).Shakespeare skrev:Min pump sitter oxå på framledningen men nu är det dags att byta den (6 år gammal). Den vill inte starta alltid efter strömavbrott. Tänkte passa på att flytta den till returen för jag tänker att den kanske håller lite längre om den jobbar med svalare vatten.
Dessutom finns det en risk att pumpen suger in luft i värmesystemet om den sitter på returen.
Idag ska man inte räkna med livslängder på nånting.snillet skrev:Vi pratar om en våtkyld pumpmotor, som är GJORD för arbetstemperaturer på uppåt 95 grader kontinuerligt, och vanligen cirka 140-150 grader kortvarigt.
6 år är alldeles för kort tid, en normal cirkpump brukar hålla minst 10år, vanligt är 20-40år.
Köp inte en likadan igen är mitt tips
Den tumregeln gäller väl för halvledareelektronik ? knappast för eletromekanisk utrustning eller sviker minnet nu igen ?Erik skrev:Man brukar säga att elektroniks livslängd halveras för varje 10 graders höjning av temperaturen.
Det kan nog stämma som en tumregel.
Sedan hur stor skilnad det gör med monteringen för vilken temp. pumpen får är en annan fråga.