Ctc ecoflex elpatron

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Ctc ecoflex elpatron

Inlägg av André »

Hur funkar det med elpatronen..

Kompisen ringde o undrade då pannan inte gick igång men då hade dom inte monterat utegivaren men efter det va gjort så gick det fint.. :D
Trodde jag ja men pannan gick inte igång ändå.. :?
Vad kan då va galet??
Nu va det tydligen rörkrökarna som kopplat in givaren men de ska väl inte va nått problem, Utegivaren ligger iof bara inne nu men de ska ju inte spela nån roll då det är minus inne oxå.. :?
Nu kör dom elpatronen på 6 kW (fabriksinställningen) men det torde väl inte ge så mycket då plattan o garaget är helt utkylt (runt 0°) o är på 500 m2 med golvvärme, Golvet är isolerat 250 mm + lika mycket granulat under men det lär ju ta en stund att värma upp 470 m3 betong.. :lol:

Men är alltid elpatronen igång som backup eller går den stänga av helt nånstans i menyn??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om utegivaren inte är inkopplad eller skadas skall pannan utgå ifrån att det är -5 (sid 26 i manualen) så att huset inte skall frysa sönder.

Varför inte dra up den till 9 kW (om bara ledningarna och huvudsäkringarna tål det). Det går att ställa eleffekter i steg om 1,5 kW från 0 till 9. Eftersom jag har den i ett bostadshus har jag satt den på 50 grader som backup, men det går att stänga av om man vill. (se sid 20 i manualen)

EDIT rättat effekt på ett ställe
Senast redigerad av Stugsittaren den ons 20 dec, 2006 16:21, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Elpatronen styrs av menyn, parametrarna heter nåt i stil med "temp elpanna" och "max effekt elpanna". Utegivaren och innegivaren har bara med shuntstyrningen att göra.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

Elpatronen stegar i så fort du spänningssätter pannan och har bekräftat i att systemet är vattenfyllt.
Går att ställa max effekt till 6kw eller 9kw.
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu går pannan men iof bara på el ännu då silon inte är på plats än, Sen måste skruv beställas från mafa..
Men därimot så lär det inte va några problem med pelletsleveranser då dom kör de själva, Så bara silon o skruven kommer på plats är det bara att justera.. :D

Nu gick den nog hela tiden men varken elektrikern el rörkrökarn hade tålamod att vänta på att tempen skulle börja stiga, Dom trodde det va nått fel då det gick så sakta... Men det va inte så konstigt, Det är 1600 meter golvvärme slang i plattan som är av 470 m3 betong som va 0° vilket gör att det är 470 l vatten + all betong som ska värmas (som va rimfrost på)..
Elektrikern hade iaf ökat effekten på elpatronen till 9 kW..
När jag kom dit stängde jag shunten manuellt o då steg tempen rätt snabbt 5° (15-20°) men då jag ökade cirk.pumparna till 3:an åkte tempen ner till 9° då shunten öppnades igen.. Det pyste friskt ur autoluftarna o bubblade ordentligt i rören.. :lol:

Trodde nästan att det skulle va nått säkerhetssystem om utomhusgivaren skulle paja, Kompisens svärfar sa "det kommer ju att bli kallt om givaren pajar så det är tur att ni fyllt glykol i systemet" men de va ja inte så orolig för..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar