Tomtar på loftet

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jomil skrev:
Erik skrev:Man brukar säga att elektroniks livslängd halveras för varje 10 graders höjning av temperaturen.

Det kan nog stämma som en tumregel.

Sedan hur stor skilnad det gör med monteringen för vilken temp. pumpen får är en annan fråga.
Den tumregeln gäller väl för halvledareelektronik ? knappast för eletromekanisk utrustning eller sviker minnet nu igen ?
Håller med. Min cirkulationspump innehåller inte speciellt mycket elektronik.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Grimreaper skrev:
snillet skrev:Vi pratar om en våtkyld pumpmotor, som är GJORD för arbetstemperaturer på uppåt 95 grader kontinuerligt, och vanligen cirka 140-150 grader kortvarigt.

6 år är alldeles för kort tid, en normal cirkpump brukar hålla minst 10år, vanligt är 20-40år.

Köp inte en likadan igen är mitt tips :lol:
Idag ska man inte räkna med livslängder på nånting.
Saker som tidigare höll 15-20 år kanske håller 5 år idag. Hur ska annars förtetagen kunna överleva :P
När det gäller cirkpumpar, tittar gärna utanför "Grundfosboxen" är mitt råd iaf 8). Du får lika bra eller bättre pumpar för mindre pengar på annat håll. (Jag är lite jävig så jag avstår från att nåmna olika andra fabrikat :lol: )
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jomil skrev:
Den tumregeln gäller väl för halvledareelektronik ? knappast för eletromekanisk utrustning eller sviker minnet nu igen ?
Jo, men i dag är det vanligt med varvtals elektronik och/eller elektronik till hjälplindningar (även om det bara är en konding så verkar de inte må så gott av värme).

När cirk. pumpen till elkassetten packde ihop för två år sedan så var det just varvtals elektroniken som stank apa (flamskyddsmedel hindrade antagligen en brand).
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Sitter här på jobbet, så jag är inte helt säker, men jag tror nog att min givare till autoshunten &-så sitter på returen, skall den alltså inte vara där???

Har även lite hög förbrukning tycker jag!
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

pekkapikk skrev:Sitter här på jobbet, så jag är inte helt säker, men jag tror nog att min givare till autoshunten &-så sitter på returen, skall den alltså inte vara där???

Har även lite hög förbrukning tycker jag!
Nej, den bör sitta strax efter shuntventilen. Det är ju meningen att autoshunten skall ge framledningsvattnet rätt temperatur för uppvärmningens behov och inte returledningenstemperaturen som nu är fallat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

snillet skrev: 6 år är alldeles för kort tid, en normal cirkpump brukar hålla minst 10år, vanligt är 20-40år.

Köp inte en likadan igen är mitt tips :lol:
8 år var det visst och den går fortfarande ... för det mesta. Men det blir nog inte en DAB nästa gång.

Hur är GPD? (Julas billigaste, halva priset mot Rinkabys billigaste). Är verkligen Rinkabys dubbelt så bra?
Skriv svar