Är det någon där ute som har, eller kan något on inställningarna på Landis & Gyr RVP 32,31 Villaregulator???
Har en sådan till min panna, och är inte så insatt i hur denna funkar!
Landis & Gyr
Landis & Gyr
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
För att göra det enklare la jag upp en tillfällig webbsida med anvisningen. Du kan hämta beskrivningen här: http://bio.gby.dk/. Avsnitt 1 och 5 är kanske de du söker. Lycka till.
Hallå! Jag har en landis o gyr villa regulator RVP 3131. Går det o koppla en inne givare till denna istället för o köra med utegivare? Tycker han svänger så mycke i temp med utegivaren? Går det o köra med nån av dom här givarna?http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 048;251682
Mm, om du får temp.svängningar pga solinstrålning behöver du kolla termostaterna på elementen. Man kanske skulle sätta utetempgivaren på en vägg mot väster i så fall - blir lite varmare på em och ger lite lägre temp inne när solen gassar?
Jag undrar om det går att köra enbart med innetemp-givare: utetemperaturen kan ju variera 30 grader, och ger då ungefär rätt framledningstemp på elementvattnet. Innetemp varierar ju (förhoppningsvis) inte så mycket.
Med innetemp-givare skulle du behöva en annan regulatortyp tror jag (integrerande, som hela summerar upp skillnad mellan önskad och verklig innetemp). (En chansning med innetempgivare vore att sätta värmekurvan (5) på max på din nuvarande RVP till höger och sen laborera med normaltempen (2) till vänster. Ska du skaffa rumstermometer ska dess kurva iaf vara "NTC", lägre motstånd för högre temperatur, kolla detta på Clas i sjön.)
Jag undrar om det går att köra enbart med innetemp-givare: utetemperaturen kan ju variera 30 grader, och ger då ungefär rätt framledningstemp på elementvattnet. Innetemp varierar ju (förhoppningsvis) inte så mycket.
Med innetemp-givare skulle du behöva en annan regulatortyp tror jag (integrerande, som hela summerar upp skillnad mellan önskad och verklig innetemp). (En chansning med innetempgivare vore att sätta värmekurvan (5) på max på din nuvarande RVP till höger och sen laborera med normaltempen (2) till vänster. Ska du skaffa rumstermometer ska dess kurva iaf vara "NTC", lägre motstånd för högre temperatur, kolla detta på Clas i sjön.)
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.