Alternativ till TESTOs rökgasanalysinstrument...?

Skriv svar
NubbeGubben
Gallringsobjekt

Alternativ till TESTOs rökgasanalysinstrument...?

Inlägg av NubbeGubben »

Hej! på Er alla insnöade! :D

En fråga från en igloo i Sjuhärad:
Har Ni hittat ett "tredjepartsprogram" (ett freeware/shareware) i hög kvalitét för att logga uppgifter för Er pelletsbrännare på svenska el. engelska? Web-adress..?

Alternativt:

Har Ni kanske rentav tips om ett rökgasanalysinstrument för CO2 för
% och ppm, O2 %, NOx ppm, verkningsgrad %, panntemp (GÄRNA i en enhet) som inte innebär att huset tecknas in ovanför parabolen? :roll:

++++ ALLA förslag uppskattas! ++++

Mvh
Tony
(som har letat...) :!:
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har ju pillat ihop ett program i linux för bionan.

Men det är inte riktigt färdigutvecklat än :), men visst , det fungerar

Ska få till temperatur loggar med hjälp av 1-wire grejjor från dallas semiconductors.

Det ska då mätas o loggas på

Framlednings temp
Returlednings temp
Pann temp
Rökgas temp
Ute temp
Inne temp
Sovrumstemp (i sängen) ;)

helt allvarligt,, utom kanske den sista..... :lol:
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Tobben, blir mätningarna inte ganska ointressanta om du inte också mäter vindstyrka och varmvattenförbrukning? :?
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag är mest intresserad av att anläggningen går bra, inte hur mycket den egentligen drar..

Men Vindstyrka och varmvattentapp är faktorer det med..

Varmvattentapp är lite svårar att mäta.. (flödes mätare e så dyra)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Tobben, en stor del av "går bra" är ju just "hur mycket den egentligen drar"... :?

Har du sett något pris på flödesmätare?

(Tycker detta med att mäta allt är otroligt intressant för att på någorlunda rättvist sätt kunna jämföra effektiviteten hos olika anläggningar i praktisk drift. Väldigt många frågor här på forumet handlar ju om att hitta de effektivaste lösningarna på olika problem, men svaren baseras oftast på rena antaganden o gissningar.)
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Kommer inte riktigt ihåg men över 1000kr st

Men när jag kollade på detta sist så ville jag mäta flödet till oljebrännaren... och det är ju inte stort.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

För er engelsk eller tysk språkiga http://www.deltasol.de , där finns flödesmätare och reglercentraler för solvärme.

Dom slår Clasohlsson när man ska flukta prylar. "ja ha sån" som grannens son, som älskar damsugare, sade.
snillet
Pannrumstomte!

Värmemätare

Inlägg av snillet »

Kompletta värmeenergimätare kostar ca 2500:-, plus minus nån hundring vet jag iaf, för det kollade jag upp för ett tag sedan.

Sedan finns även såna med olika typer av digitala utgångar, även med entråds utgång men då hoppar priset upp nån tusing.

Då pratar vi förvisso FÄRDIGA sådana.

Men bara flödesgivaren kostar lätt en 1000:ing, om man inte kan köpa den hos ett företag där man genom jobbet har rabatt.....

Jag har kollat men inte hittat nåt i sortimentet hos ahlsell m.fl....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Skriv svar