Funderingar kring acktank och lågt placerade elpatroner.

leifa.k
Energiprofet!

Re: Funderingar kring acktank och lågt placerade elpatroner.

Inlägg av leifa.k »

matwil skrev:Hej

På en Strömsnäpannan TS500 ackumulator sitter patron uttagen lågt alldeles åvanför returinlopp från radiatorkrets. Detta medför att patornerna går igång alldeles för tidigt om man har bra skicktning i tanken. Enklaste sättet att lösa detta på är att byta tank till en som har patronuttag mitt på tanken.
Byta tank?... Är det inte enklare att låta svetsa in nya 2" muffar för dom nya elpatronerna i den höjd man vill ha dom på istället för att byta tank med allt vad det medför. Detta förutsätter givetvis att den som svetsar är kunnig.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

att de har plaserat Elpatronen långt ned i tanken kan ha berott på att de kanske har använt sig av att värma den med billigare "Natt el" för då skulle det vara en fördel med en lågt placerad patron.....

Har du stor acc volym? annars kanske det är lika bra att du skaffar en till tank när du sätter in solpanelerna...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Ved Profilen skrev:
Shakespeare skrev:
Ved Profilen skrev:
Då skall man nog ha patronerna långt ner i tanken för att rostbildning/korrition etc skall elimineras, samt kanske ha temperaturer inställda på patronerna så att temperaturen överstiger 60 grader i botten på tanken.

VedProfilen
Ingen fara för korrosion vid låga acktankstemperaturer skulle jag vilja påstå. När man fyller upp ett värmesystem med "kranvatten" så är det korrosivt till en början, vattnets korrosionskurva när det är syrerikt har sin topp runt 60gr.C. Vid ökande vattentemperatur så ökar hastigheten på syreavdrivningen, (desto varmare desto fortare) och om det finns "nakna" metallytor mot vattnet så bildar vattnet MAGNETIT vilket är naturens egna rostskyddsmedel och det är "tätt" vid 3my:s tjocklek har jag för mig. Magnetitet är det gråa/svarta man kan se när man tömmer vatten ur systemet och invändigt i element, rör, panna, tankar osv. Det är okey, då är det bra och skyddat mot korrosion oavsett temperatur. Det som kan få "rostskyddet" att haverera är om vattnets kemiska sammansättning förändras, eller om man har läckage så man måste fylla på ibland (det behöver inte läcka ut vatten för att det ska läcka in syre). Söker man på internet om magnetit så får man bara upp info om att det orsakar kärvande ventiler, (kan vara det som orsakar att termostaterna "kärvar fast") och beläggningar som bidrar till sämre värmeöverföring med sämre vern.gr. som följd, men det är skrivet av firmorna som åker runt och "syrabetar" industripannor efter större svetsjobb på pannorna! Inte ett gott ord om magnetitets korrosionskyddande egenskaper. Utan detta "naturfenomen" och svarta sörja skulle våra värmesystem rosta ihop! Industriellt så tillsätterm man kemikalier till ett extremt rent vatten för att skydda pannorna, turbinerna eftersom det är högre tryck och temp. på pannvattnet. Ursäkta längden, men detta är "viktig vetande".
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Shakespeare skrev:
matwil skrev: Aha det finns sånna grejer .. då har jag lärt mig något nytt. ska kolla lite närmare
Du kanske inte kan styra elpatronen direkt med solstyrningen, man får nog ha en kontaktor emellan.
mvh
Bara man får signalen är det ok , precis som du skriver.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Roli skrev:En elpatron i acktanken är väl mest där som backup, dvs skall träda in och se till att det finns värme ifall huvudvärmegivaren (= ved, pellets eller sol) får problem.

Då tycker iallafall jag att den skall sitta högt upp i tanken. Där den snabbare kan värma upp en del av tanken så att man kan få ut VV och värme. Ju längre ner den sitter desto "trögare" blir det när den verkligen behövs, plus att den får en större mängd vatten att värma som i sin tur "lättare" blir av med värmen eftersom en större uppvärmd volym tappar mer värme än en mindre.

När det sedan gäller elpatron som backup till solvärmen så har jag vid ett flertal tillfällen råkat ut för att "övervärmningsskyddet" i elpatronen har löst ut för att acktanken har överskridigt dess övre temperaturgräns. Med andra ord tanken har blivit varmare än vad "övervärmningsskyddet" tillåter, detta är ju tyvärr inte ställbart och verkar ha en gräns kring 92-93° i min elpatron. Passerar acktankstempen den gränsen så löser skyddet ut. Och detta märker man inte förrän man är i behov av att elpatronen skall "jobba". För att komma åt min indikeringsknapp så måste man öppna ett litet plastlock och först när man trycket på knappen och det hörs ett klick så vet man att skyddet hade löst ut. Man skulle haft någon typ av signallampa på den som tändes när det löst ut.
Kan man inte sluta ladda acken när den nått 90grader? Om nu inte vätskan kokar bort i solkretsen....
Signallampa visst , men då har du inte löst problemet. Gillar inte att dubbel jobba.
Keddy 210
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

matwil skrev: Kan man inte sluta ladda acken när den nått 90grader? Om nu inte vätskan kokar bort i solkretsen....
Ingen bra lösning. Då går solfångarvätskan i kok och säkerhetsventilen släpper ut solfångarvätskan......... egen erfarenhet från i somras.....
matwil skrev:Signallampa visst , men då har du inte löst problemet. Gillar inte att dubbel jobba.
Näe, problemet är inte löst men du vet iallafall att skyddet har löst ut. Om det sedan går att lösa vet jag inte. Jag har iallafall ingen lösning, men om någon annan har det så är jag intresserad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

leifa.k skrev:

På en Strömsnäpannan TS500 ackumulator sitter patron uttagen lågt alldeles åvanför returinlopp från radiatorkrets. Detta medför att patornerna går igång alldeles för tidigt om man har bra skicktning i tanken. Enklaste sättet att lösa detta på är att byta tank till en som har patronuttag mitt på tanken.
Byta tank?... Är det inte enklare att låta svetsa in nya 2" muffar för dom nya elpatronerna i den höjd man vill ha dom på istället för att byta tank med allt vad det medför. Detta förutsätter givetvis att den som svetsar är kunnig.
Den sitter lågt för att det är en acktank med beredare, Elpatronen sitter under beredaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

André skrev:
leifa.k skrev:

Den sitter lågt för att det är en acktank med beredare, Elpatronen sitter under beredaren..
Helt klart sitter den under beredaren. Alldeles för lågt. Skulle räcka om den satt 1dm under beredaren.
Keddy 210
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

leifa.k skrev:

Är helt klart något att fundera på. Men sätter jag upp solfångare så lutar det åt att byta tank till en större. Frågan som man måste ställa sig är om det är vetigt när vi har en tank. Jag menar att kostnaden för en ny kommer jag inte att spara igen.
Keddy 210
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

matwil skrev: Är helt klart något att fundera på. Men sätter jag upp solfångare så lutar det åt att byta tank till en större. Frågan som man måste ställa sig är om det är vetigt när vi har en tank. Jag menar att kostnaden för en ny kommer jag inte att spara igen.
500l kan räcka ganska långt. Jag tycker man ska dimensionera tanken mer efter hur mycket vv man förbrukar och hur många molniga dagar man ska buffra för än hur stor solfångare man har. Fast stor yta ytnyttjas bättre med en större tank. Överhettning löser man enklast med partiell förångning.
mvh
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev:Överhettning löser man enklast med partiell förångning.
Se "bara" till att solfångarna har anslutningarna placerade så att det går att koppla rörens rätt. Annars fungerar inte partiell förångning.

När det börjar "koka" och det bildas ånga så skall ALL vätska tryckas ut ur solfångarna. Det får inte förekomma fickor där det samlas vätska som kan fortsätta att "koka" för då sticker trycket i systemet och säkerhetsventilen öppnar. Därefter startar inte systemet av sig självt efter att temperaturen har sjunkit..... för det saknas vätska.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar