Funderingar kring acktank och lågt placerade elpatroner.

matwil
Entusiast!

Funderingar kring acktank och lågt placerade elpatroner.

Inlägg av matwil »

Hej

På en Strömsnäpannan TS500 ackumulator sitter patron uttagen lågt alldeles åvanför returinlopp från radiatorkrets. Detta medför att patornerna går igång alldeles för tidigt om man har bra skicktning i tanken. Enklaste sättet att lösa detta på är att byta tank till en som har patronuttag mitt på tanken.

Nu till mina funderingar. På tanken sitter givaruttag högt placerat , skulle det vara ide att bygga någon typ av till/från slag för elpatronerna ex. när tempen sjunkit till 65grader uppe i tanken så slår en patron igång och nästa vid 55.

Visst jag kommer inte att ha samma fina skicktning som om jag bytte tank vid eldrift.
Vad har ni för tankar kring detta? Ska tilllägga att detta fenomen. :roll: dyker upp när vi eldar ved.

Har ni ventilerat detta eller?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Funderingar kring acktank och lågt placerade elpatroner.

Inlägg av Shakespeare »

matwil skrev:Hej

På en Strömsnäpannan TS500 ackumulator sitter patron uttagen lågt alldeles åvanför returinlopp från radiatorkrets. Detta medför att patornerna går igång alldeles för tidigt om man har bra skicktning i tanken. Enklaste sättet att lösa detta på är att byta tank till en som har patronuttag mitt på tanken.

Nu till mina funderingar. På tanken sitter givaruttag högt placerat , skulle det vara ide att bygga någon typ av till/från slag för elpatronerna ex. när tempen sjunkit till 65grader uppe i tanken så slår en patron igång och nästa vid 55.

Visst jag kommer inte att ha samma fina skicktning som om jag bytte tank vid eldrift.
Vad har ni för tankar kring detta? Ska tilllägga att detta fenomen. :roll: dyker upp när vi eldar ved.

Tycker som det låter som en mycket bra ide. När du eldar med ved så ska väl inte elpatronen gå igång förrän det är kallt i toppen av tanken. Kör du mycket eldrift? Jag tror om du har bra hysteres på termostaten så kan du få skiktning ändå mellan elpatronkörningarna. Kör igång alla elementen i samtidigt, värm upp hela tanken, och låt den sedan skiktas igen.
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Om jag kör mycket el... nä det gör jag inte inte en enda kwh sedan 10aug när jag tok stoker i drift. I förlängningen ska jag skaffa solfångare och tyvär har jag inte någon slinga i tanken så då blir det värmeväxlare. Då kommer jag också att ha stor användning av denna ide ....
Keddy 210
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

matwil skrev:Hej

Det måste vara enklast att stänga av strömmen till elpatronerna när du eldar med ved.
Jag förstår hur du menar jag tror att förlusterna är ganska små om patronerna sitter högre upp i acktanken.Lite gör det ju naturligtvis.Isoleringen på acktanken är nog viktigare,strömsnästankarna har väl inte den bästa isoleringen. Jag tror mera på att strålningsförlusterna ökar något med lågt placerade el patroner. Elpatronerna värmer bara vattnet ovanför elementena oavsett placering.
Det blir så att elpatronerna får gå längre tid om dessa är placerade lågt i acktanken men å andra sidan tror jag att det blir färre tillslag på elen om patronerna sitter lågt,man får ju en större vattenvolym som buffert.Det är ju bara den förbrukade energin i acktanken som patronena värmer upp.

Bara en tanke!
VedProfilen.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Det blir så att elpatronerna får gå längre tid om dessa är placerade lågt i acktanken men å andra sidan tror jag att det blir färre tillslag på elen om patronerna sitter lågt,man får ju en större vattenvolym som buffert.Det är ju bara den förbrukade energin i acktanken som patronena värmer upp.
Största nackdelen me elpatroner i en ved-ack är väl ändå att vedpannan får mindre volym att jobba mot? Om man eldar upp tanken till 90grader och elpatronen går in vid 65 så gäller det ju att elpatronen bara håller en liten buffert längst upp så att temperaturen nedanför kan sjunka ordentligt. Om patronen håller hela tanken varm så kan vedpannan endast arbeta mellan 65 och 90 grader.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:
Ved Profilen skrev: Det blir så att elpatronerna får gå längre tid om dessa är placerade lågt i acktanken men å andra sidan tror jag att det blir färre tillslag på elen om patronerna sitter lågt,man får ju en större vattenvolym som buffert.Det är ju bara den förbrukade energin i acktanken som patronena värmer upp.
Största nackdelen me elpatroner i en ved-ack är väl ändå att vedpannan får mindre volym att jobba mot? Om man eldar upp tanken till 90grader och elpatronen går in vid 65 så gäller det ju att elpatronen bara håller en liten buffert längst upp så att temperaturen nedanför kan sjunka ordentligt. Om patronen håller hela tanken varm så kan vedpannan endast arbeta mellan 65 och 90 grader.
Ja det är det jag menar när jag tycker att elpatronena bör vara avstängda
vid vedeldning.Dessutom har man ofta 2st acktankar också varav den ena ofta stängs av när man kör el om shunt och vv-beredning är placerad i acktanken.
Åker man bort så värmer man upp acktanken med ved sedan får patronena ta över när acktanken skunker i temp.

Jag tror inte att placeringen av elpatroner har så stor betydelse om man eldar med ved större delen av året,men däremot vet jag dom som har satt in acktank när deras gamla el panna gått sönder.En acktank med beredare och shuntgrupp är ju en elpanna som är billigare i inköp och är oftast bättre isolerad än en traditionell elpanna.

Då skall man nog ha patronerna långt ner i tanken för att rostbildning/korrition etc skall elimineras, samt kanske ha temperaturer inställda på patronerna så att temperaturen överstiger 60 grader i botten på tanken.

VedProfilen
Senast redigerad av Ved Profilen den lör 23 dec, 2006 14:37, redigerad totalt 2 gång.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

matwil skrev:I förlängningen ska jag skaffa solfångare och tyvär har jag inte någon slinga i tanken så då blir det värmeväxlare. Då kommer jag också att ha stor användning av denna ide ....
Vänta då tills du skaffat solvärme! De flesta solstyrningar har extra utgångar som kan kalla på tillskott vid behov. Se till att du får en styrning med sådan funktion så har du det "på köpet".

Jag är lite förtjust i e-kontrolls lösning på tillskottsfunktionen. I den kan man ställa in två olika nivåer, en låg och en hög. Tanken är att man använder den lägre nivån dagtid eftersom man först vill ge solen en chans att ladda tanken, skulle solvärmen inte räcka så laddar man med tillskott till den högre nivån på kvällen/natten så att det finns tillräckligt med varmvatten för morgonduschen. Jag är själv inte helt förtjust i styrningen för övrigt så ser du någon annan med denna "dagsänkning"-funktion så säg gärna till.

Det finns även andra styrningar har funktioner för att kalla på tillskott. Tex Sfinx, TA, mfl
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev:Ja det är det jag menar när jag tycker att elpatronena bör vara avstängda
vid vedeldning.Dessutom har man ofta 2st acktankar också varav den ena ofta stängs av när man kör el om shunt och vv-beredning är placerad i acktanken.
Åker man bort så värmer man upp acktanken med ved sedan får patronena ta över när acktanken skunker i temp.

VedProfilen..
Jamen så bra :D Det var kanske jag som missförstod.
Men jag skulle nog skruva ner termostaten till 20-25 grader istället för att slå av dem helt och skruva upp lite när jag åkte hemifrån en längre tid. Ifall man glömmer det så har man iallafall frostskydd.
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Ved Profilen skrev:

Elpatronerna värmer bara vattnet ovanför elementena oavsett placering. Det innebär att jag inte kan använda hela acken
Det blir så att elpatronerna får gå längre tid om dessa är placerade lågt i acktanken men å andra sidan tror jag att det blir färre tillslag på elen om patronerna sitter lågt,man får ju en större vattenvolym som buffert.Om patronerna satt högt skulle väl dom slå till senare = färre tillslag?Det är ju bara den förbrukade energin i acktanken som patronena värmer upp. Jo det är sant , med andra ord satt dom högt blir det mindre energi att värma.

Bara en tanke!
VedProfilen.
Keddy 210
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Shakespeare skrev:
matwil skrev:I förlängningen ska jag skaffa solfångare och tyvär har jag inte någon slinga i tanken så då blir det värmeväxlare. Då kommer jag också att ha stor användning av denna ide ....
Vänta då tills du skaffat solvärme! De flesta solstyrningar har extra utgångar som kan kalla på tillskott vid behov. Se till att du får en styrning med sådan funktion så har du det "på köpet".

Jag är lite förtjust i e-kontrolls lösning på tillskottsfunktionen. I den kan man ställa in två olika nivåer, en låg och en hög. Tanken är att man använder den lägre nivån dagtid eftersom man först vill ge solen en chans att ladda tanken, skulle solvärmen inte räcka så laddar man med tillskott till den högre nivån på kvällen/natten så att det finns tillräckligt med varmvatten för morgonduschen. Jag är själv inte helt förtjust i styrningen för övrigt så ser du någon annan med denna "dagsänkning"-funktion så säg gärna till.

Det finns även andra styrningar har funktioner för att kalla på tillskott. Tex Sfinx, TA, mfl
Aha det finns sånna grejer .. då har jag lärt mig något nytt. ska kolla lite närmare
Keddy 210
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

matwil skrev:
Ved Profilen skrev:

Elpatronerna värmer bara vattnet ovanför elementena oavsett placering. Det innebär att jag inte kan använda hela acken
Det blir så att elpatronerna får gå längre tid om dessa är placerade lågt i acktanken men å andra sidan tror jag att det blir färre tillslag på elen om patronerna sitter lågt,man får ju en större vattenvolym som buffert.Om patronerna satt högt skulle väl dom slå till senare = färre tillslag?Det är ju bara den förbrukade energin i acktanken som patronena värmer upp. Jo det är sant , med andra ord satt dom högt blir det mindre energi att värma.

Bara en tanke!
VedProfilen.
Det är klart att det blir mindre vatten att värma om patronerna sitter högt i acktanken, så har jag placerat mina elpatroner.Samt att dom slår på senare som du beskriver med bra urladdning/skiktning av tanken. .Jag menar även att om elpatronerna sitter lågt placerad kommer dessa att gå i gång tidigare men dom värmer fortfarande upp bara den förbrukade energin i tanken.Här har i alla fall isoleringen av tankarna mera betydelse än elpatronernas placering.
Den energin som du laddade med ved finns ju fortfarande kvar i acktanken.
Jag trodde från början att du körde mäst med el i acktanken.
Då kanske det är bäst att hålla hela tanken varm ända ner i botten samt ha elpatronerna lågt placerade i tanken.

Ved Profilen
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Ved Profilen skrev:
matwil skrev:
Ved Profilen skrev:

Bara en tanke!
VedProfilen.
Det är klart att det blir mindre vatten att värma om patronerna sitter högt i acktanken, så har jag placerat mina elpatroner.Samt att dom slår på senare som du beskriver med bra urladdning/skiktning av tanken. .Jag menar även att om elpatronerna sitter lågt placerad kommer dessa att gå i gång tidigare men dom värmer fortfarande upp bara den förbrukade energin i tanken.Här har i alla fall isoleringen av tankarna mera betydelse än elpatronernas placering.
Då kanske det är bäst att hålla hela tanken varm ända ner i botten samt ha elpatronerna lågt placerade i tanken.

Ved Profilen
Helt klart så värms bara den förbrukade energin. Vad jag var ute efter var att få patronerna att slåigång senare. och på så sätt kunna utnytja mer av tanken när vi eldar ved(på sommaren för tappvatten). När huset behöver värme så kör jag stokern med flis men även endel pellets. När stokern är igång så slår jag av patronerna. Alltså att behöva så lite el som bara är möjligt när vi eldar ved.
Keddy 210
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

matwil skrev:
Ved Profilen skrev:
matwil skrev:

Ved Profilen
Helt klart så värms bara den förbrukade energin. Vad jag var ute efter var att få patronerna att slåigång senare. och på så sätt kunna utnytja mer av tanken när vi eldar ved(på sommaren för tappvatten). När huset behöver värme så kör jag stokern med flis men även endel pellets. När stokern är igång så slår jag av patronerna. Alltså att behöva så lite el som bara är möjligt när vi eldar ved.
Jag är helt med.
God Jul.

VedProfilen
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

En elpatron i acktanken är väl mest där som backup, dvs skall träda in och se till att det finns värme ifall huvudvärmegivaren (= ved, pellets eller sol) får problem.

Då tycker iallafall jag att den skall sitta högt upp i tanken. Där den snabbare kan värma upp en del av tanken så att man kan få ut VV och värme. Ju längre ner den sitter desto "trögare" blir det när den verkligen behövs, plus att den får en större mängd vatten att värma som i sin tur "lättare" blir av med värmen eftersom en större uppvärmd volym tappar mer värme än en mindre.

När det sedan gäller elpatron som backup till solvärmen så har jag vid ett flertal tillfällen råkat ut för att "övervärmningsskyddet" i elpatronen har löst ut för att acktanken har överskridigt dess övre temperaturgräns. Med andra ord tanken har blivit varmare än vad "övervärmningsskyddet" tillåter, detta är ju tyvärr inte ställbart och verkar ha en gräns kring 92-93° i min elpatron. Passerar acktankstempen den gränsen så löser skyddet ut. Och detta märker man inte förrän man är i behov av att elpatronen skall "jobba". För att komma åt min indikeringsknapp så måste man öppna ett litet plastlock och först när man trycket på knappen och det hörs ett klick så vet man att skyddet hade löst ut. Man skulle haft någon typ av signallampa på den som tändes när det löst ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

matwil skrev: Aha det finns sånna grejer .. då har jag lärt mig något nytt. ska kolla lite närmare
Du kanske inte kan styra elpatronen direkt med solstyrningen, man får nog ha en kontaktor emellan.
mvh
Skriv svar