Sänka returtemp från radiatorer

Skriv svar
Ivar
Prima virke

Sänka returtemp från radiatorer

Inlägg av Ivar »

Jag håller som bäst på att installera sol+pellets med 500l acktank. Returen är cirka 40C och skillnaden mellan tillopp och retur är bara ett par grader. Temperaturskillnad mellan övre och nedre del av tank är drygt 20C (60 i överdel och 40 i nederdel).

Någon som har bra tips på hur man kan sänka returtemperaturen? Har läst mig till att man ökar solfångarnas effektivitet om man har så låg temp i botten av tanken som möjligt. Har 1/3 "gamla" (stora) element (strypning saknas, termostat finns), 1/3 "nya" element och 1/3 vattenburen golvvärme (strypning+termostat finns).

Har provat att variera pumpflödet men det ger ingen mätbar skillnad. Mycket tacksam för tips.
tr5
Prima virke

Inlägg av tr5 »

Jag är ingen expert på det här, men för att få lägre temp på returen måste ju mer värme "försvinna" på vägen. D.v.s mer värme måste ut genom radiatorerna.

Du får väl öka värmen i huset :wink: .
Annars tycker jag att ett lågt flöde borde göra att mer värme hinner avgå via radiatorerna innan vattnet går i retur. Om flödet är högt och radiatorventilerna står lågt går ju det mesta av vattnet aldrig ut i radiatorerna utan i retur direkt.

Alltså: så lågt flöde som möjligt genom pumpen och så högt som möjligt i varje radiator.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

:?: Det finns kanke finurligare sätt än min tanke som är : sänk hastigheten på cirk-pumpen !!?
Mvh:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ub skrev::?: Det finns kanke finurligare sätt än min tanke som är : sänk hastigheten på cirk-pumpen !!?
Mvh:UB
Kan bara instämma... :wink:
Ett optimalt kalibilerat system (rätt storlek på element osv) ska helst retur tempen va 10 grader lägre än ut gående sa min farbror iaf..(har vari vvsare 20 år o verkare i 30 år)
Han talade även om att de går åt ca 14000 liter luft till att förbränna 1 liter olja... Så de ä viktigt med ordentliga ventiler i pannrumet...
De krvävs ändå mer syre till ved/pellets eldning men tyvär kom han inte ihåg hur mycke de va...
Men han skulle kolla upp de...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tunsta
Fröträd

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Har för mig att min installatör sa att luftinsläppet i pannrummet skall vara
2 - 2,5 gånger så stor som arean på skorstensröret...
Rätta mig gärna om jag har fel !
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
snillet
Pannrumstomte!

Hastighet och styrning

Inlägg av snillet »

Lägsta möjliga hastighet på pumpen med rätt fördelning mellan de olika slingorna. Man kan lätt få ett för stort flöde genom en slinga som skickar tillbaka jättevarmt vatten i returen.

Kolla bara av vilken slinga son ger tillbaks det hetaste vattnet, testa att sänka flödet genom den och har du ingen komfortförsämring så har du hittat en BIT på vägen iaf.

Men de e ett jäkla jobb för oftast får man ju gå över radiator för radiator så att balansen INOM varje krets stämmer också....

ja jisses.

Om inget annat hjälper så finns det ju såna där "knepiga" lösningar som att du kan förse golvvärmesystemet med i HUVUDSAK returvatten från radiatorerna. Ganska vanlig lösning har jag förstått.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Så man ska alltså strypa på returen från radiatorerna. Fick för mig att det var tvärtom. Men det faktum att man ska ha tio graders skillnad kan väl inte gälla om man har shunt styrning då varierar ju tempen lite när shunten styr? Eller???

:?: :roll: :?: :roll: :?: :roll: :!:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

shunten styr bara tilloppet,får du för het retur även efter justering av cirkpump samt strypning av radiatorer så kanske du skall titta över vad du har för framlednings temp.min termomatick styr i viss mån denna automatiskt men svänger det mycket får jag även vrida ner max framlednings temp för att få ner returen till önskvärda ca 15-20c itempdiff.

lennart
Professor Kalkyl
Entusiast!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Tillloppet är sällan varmare än 38 grader hos mig, har oxå en maxbegränsare på shunten den har jag ställt på ca:40 grader. Så varmt går det dock sällan ut. Jag har två termometrar en på framledning och en på retur i pannrummet. Mäter efter shunten på båda. Om det går ut 40 grader så får jag kring 32 tillbaka. Det kvittar om jag ställer maxbegränsningen högre, det går ut samma temp ändå (ca:38 grader).

Nu är min fråga om jag skall strypa ytterligare på radiatorerna?

Min innetemp. är runt 20 grader och shunten klarar att reglera fint om det blir kallt ute. Det är hela tiden mjuk, fin styrning!

När skall man ha den här diffen vid shuntstyrning, är det konstant blir det ju omöjligt att uppnå? Läst i danfoss värt att veta att det ska vara skilnad på 10 grader vid nollgradit ute. Men om shunten bara öppnar lite så kan man omöjligt nå dessa resultat... och om den stänger helt så dröjer det inte länge fören det är samma temp......

Bara mina funderingar!! Ska jobba vidare på det. Men det kan inte vara konstant så att det ska skilja 10 grader det måste vara under vissa förutsättningar....eller?

:?: :?: :?: :?: :roll:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Skriv svar