manualer
manualer
en sak jag har funderat på ett tag skulle det inte kunna gå å samla manualer/instruktions böcker på pannor, brännare & shuntautomatik här på detta forum då många söker efter sådant regelbundet 

nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Re: manualer
Det vore kanon, men troligen får man inte lägga ut dem utan tillstånd från den som har upphovsrätten.ingemar_o skrev:en sak jag har funderat på ett tag skulle det inte kunna gå å samla manualer/instruktions böcker på pannor, brännare & shuntautomatik här på detta forum då många söker efter sådant regelbundet
Jag har en idé om detta på ett lite mer generellt plan... En Wiki för pelletseldare. Där man kan lägga in information om pannor, brännare etc...
En Wiki är det perfekta redskapet för detta då alla kan lägga in, redigera, diskutera osv... Jag använder MediaWiki (samma programvara som Wikipedia) för att dokumentare pelletskalkylen.se och det är ett oerhört smidigt och flexibelt verktyg. Just nu har jag dock låst systemet så att bara ett fåtal sidor går att ändra av allmänheten, men det går ju att ändra på.
Bra eller dålig idé?
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Det är en bra idé.
Där kunde även all info från ex. panntrådarna
"Klistrad: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat"
"Klistrad: Teknisk fakta Thermi"
"Klistrad: Teknisk fakta PX21 ( KMP )"
"Klistrad: Teknisk fakta om CTC BIO"
"Klistrad: Kombinationer panna/brännare"
osv. läggas in.
Och som jag sa skulle det även gå bra att lägga över frågor från FAQ:n som skulle passa i wiki-format.
Problemet är väl bara att nån ska göra det och sen ta på sig att regelbundet sköta om och hålla drift på det hela under överskådlig framtid. Därför borde pelletsföreningen hålla i det så att ansvaret kan delas upp och så att det blir något beständigt.
Vad tror ni om föreningsidén ingemar_o och Bassman? Skulle ni kunna tänka er att lägga ner lite tid och hjälpa till?
Där kunde även all info från ex. panntrådarna
"Klistrad: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat"
"Klistrad: Teknisk fakta Thermi"
"Klistrad: Teknisk fakta PX21 ( KMP )"
"Klistrad: Teknisk fakta om CTC BIO"
"Klistrad: Kombinationer panna/brännare"
osv. läggas in.
Och som jag sa skulle det även gå bra att lägga över frågor från FAQ:n som skulle passa i wiki-format.
Problemet är väl bara att nån ska göra det och sen ta på sig att regelbundet sköta om och hålla drift på det hela under överskådlig framtid. Därför borde pelletsföreningen hålla i det så att ansvaret kan delas upp och så att det blir något beständigt.
Vad tror ni om föreningsidén ingemar_o och Bassman? Skulle ni kunna tänka er att lägga ner lite tid och hjälpa till?
Man kan ju alltid skriva om manualer det är ju lagligt. Göra egna bilder osv... vilket borde gå fort på en panna/brännare av typ Thermia.. Den är ju en aningen snålt skriven..
alternativet är väll att länka till manualerna, då dom flesta leverantörer har sina manualer liggades på deras hemsidor...
alternativet är väll att länka till manualerna, då dom flesta leverantörer har sina manualer liggades på deras hemsidor...
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Vi som har gamla pannor kan nog utan fara för stämning lägga upp manualerna som PDF:er eller liknande någonstans här.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag tror inte tillverkarna egentligen är oroliga för att manualer etc. läggs ut på Internet. Detta har ju exempelvis många elektroniktillverkare redan idag.
Jag tror det är av oro att någon skall använda fel manual (ex. gammal version..) och på så sätt göra skada som tillverkaren skulle kunna bli ersättningsskyldig för.
Jag tror det är av oro att någon skall använda fel manual (ex. gammal version..) och på så sätt göra skada som tillverkaren skulle kunna bli ersättningsskyldig för.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Enklast är nog att ringa respektive tillverkare och fråga vänligt vad som gäller.Danne82 skrev:Det står i manualen till Viking bio att det är olagligt att kopiera deras manual och jag kan tänka mig att det står så i de flesta manualer men jag vet inte om det är något att bry sig om när man bara ska använda det till att informera om deras brännare?
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Vet inte vad som står i IWABOS manual, men jag e på jakt efter en manual till IWABO Villa S. Den första generationen som tillverkades för villa. Den som är lite fyrkantig. Har pratat med två stycken återförsäljare till IWABO, men de kan inte anskaffa till den modellen mera
Någon som råkar ha en likadan brännare som jag med en manual till den. Kan väl inte vara Problem att kopiera en sån om inte ens återförsäljaren kan skaffa en ny till mig.

Någon som råkar ha en likadan brännare som jag med en manual till den. Kan väl inte vara Problem att kopiera en sån om inte ens återförsäljaren kan skaffa en ny till mig.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25