Ny bil

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Som minst sagt insyltad i fordonsbranschen kan jag hälsa att 20% rabatt på delarna är inköpspris för många handlare. I ditt fall kostar alltså detta inte bilfirman ett smack, de går utan vinst på delarna bara. Ingen bra deal för din del. Läste om ett liknande fall nyligen där en bil hade fler fel och större reparationsbehov än vad man kunde anta för dess ålder.
killen fick rätt och bilfirman fick pröjsa... Lycka till med ARN, det är värt ett försök då de dummar sig.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag frågade den lokala bilmekaren, han tror precis som du att 20% är deras påslag...
20% på orginaldelar och jag är nere i vad delarna kostar på Meca...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har vi iaf bytt båda bilarna.. :D

En ny passat variant tdi highline o så blev det en Seat ibiza tdi -02 med climatanläggning o de är ju inte helt fel nu.. 8)
När vi åkte till Heby o hämtade seaten så drog passaten 0,56 l/mil o seaten gick på 0,45l/mil hem..

Men säg den glädje som varar.. :(
Vid ett väg arbete på vägen ner hade dom smetat hela vägen med kära så det har varit ett h-vete att få passaten ren o de va inte vad man ville när bilen va ny.. :twisted:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

André skrev: Men säg den glädje som varar.. :(
Vid ett väg arbete på vägen ner hade dom smetat hela vägen med kära så det har varit ett h-vete att få passaten ren o de va inte vad man ville när bilen va ny.. :twisted:

Se till att du testar lite olika avfettningar, Vissa funkar faktiskt. Skiten jag köpte på biltema fungerar sämre än vatten.
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Vi köpte en truck-cleaner från Kernite på jobbet som funkar jäkligt bra. Skulle den gå bet vattenutspädd kan man blanda i lite lacknafta i den så löser den upp vad skit som helst som fastnat. Tyvärr får man inte köpa den som privatperson och man måste ha oljeavskiljningsbrunn osv, så alla erfarenheter jag har av den är givetvis teoretiska. Man kan tänka sig att gräset dör lite av det om man står på en gräsmatta och tvättar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eric Hjalmarsson skrev:
André skrev: Men säg den glädje som varar.. :(

Se till att du testar lite olika avfettningar, Vissa funkar faktiskt. Skiten jag köpte på biltema fungerar sämre än vatten.
Jo det finns en del avfettningar som funkar bra..
På förra bilen blandade jag 50/50 avfettningen från effektum o de blev cromlisterna förstörda av.. :cry: Men all skit försvan iaf.. :wink:
Konsentrerat sa svärfar att det tar färgen från motorblocket på skogstraktorn men rent blev de..
Han sa att jag sjulle ta vanlig bensin på en trasa för det va effektivast mot asfalt.. Ska testa i morgon..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Lacknafta kan funka också, men det lämnar en fet hinna på bilen, men den kan du lätt tvätta bort med ett bra bilschampo.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det gick bara fint o få bort asfalten med kall avfettning (asfalt bortagningsmedel) från shell.. :D
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Har själv en "subba" Forester, men den är lite kort mellan axlarna för att et skall vara riktigt bekvämnt bak.
Där emot är vår 97'a 855 ganska bra.
Häromkring är det många som köpt importerade, visst de har några mil på mätaren, men en jag talade med hade en "italienare" "den är som ny in under".
Skulle faktiskt överväga detta alternativ själv om behov skulle uppstå.
Jo, Volvo är ju lite bredare, vilket är bra när det blir dags för två barnstolar bak & man behöver sitta emellan.

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Skrattar bäst som skrattar sist!

Wallesch bil förlorade mot mig i ARN!
Nu ska de betala mig! :twisted:

Visserligen är det bara en rekommendation från ARN, men frågan är om man vill bli svartlistad av råd och rön, utslängd från MRF handlarna och få sitt namn nerskitat i tidningarna... Det sista får dock jag sköta...
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Lycka till, tyvärr så är just bilhandlare griniga med att följa ARN, men ibland så.....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Fick ett samtal senare på eftermiddagen, de kommer att betala ut mina pengar i början på nästa vecka.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

micke_932 skrev:Lycka till, tyvärr så är just bilhandlare griniga med att följa ARN, men ibland så.....
Nå'n som vet vad som hänt med bilskojare.se? Finns inte den sajten kvar längre?
mvh
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Den blev kanske uppköpt och nedlagd av någon som inte ville vara med där, Joakim Wallesch kanske...
Skriv svar