dags igen!

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
pyrro
Fröträd
Kontakt:

dags igen!

Inlägg av pyrro »

Tjo!

nu är ja här igen med en trevlig fråga!

igår så var frugan ner o la i pannan 3:e ilägget för dagen
så allt var varmt o fint både i panna o rör mm, sen till den stora frågan
hon säger själv att hon la i ganska lite ved för att tankarna var på bra värme. men trots att allt var varmt o fint så börjar pann jävlen o dumma sig.

den beter sig som ett ånglok. det puffar o dundrar ut rök ur alla möjliga hål i pannan. den verkligen trycker ur sig all rök fel väg. det är rätt obehagligt då brankåren kom sist... ( 3 stora tankbilar) .. ytterst pinsamt. men har nu hört 5 eller 6 olika teorier på vad de kan vara ... allt från att inte skorsten är varm till att det är för varmt ute. nu vill ja veta vad det är och inte gissa när det händer nästa gång för det luktar rökt böckling i hela kåken och allt blir rökfyllt. så va gör ja ? är det för lite syre till pannan eller är det dåligt drag eller va f*n beror de på ??

Mvh En förbannad vedeldare :)
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Får du övertändning i hela eldstaden??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Roger_Radon
Frö
Kontakt:

Inlägg av Roger_Radon »

Jag får rejäla rökpuffar när jag lastar i för mycket och för torr ved. Pannan hinner inte suga ner och förbränna gaserna nere i pannan utan jag får en övertändning i ”vedutrymmet”.
Hjälper att gå och hämta en hygglig sur bit och kasta i som kyler gaserna lite.
Den torkar ju senare och brinner upp den med.
pyrro
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

André skrev:Får du övertändning i hela eldstaden??
ja om ja det visste ... har inte haft pannan vidare länge och är ingen hejare på vedeldningen ännu .. men det är inte omöjligt men det är en grymt tjock vit/grå rök som väller ut! hur yttrar sig övertändning?
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: dags igen!

Inlägg av Ved Profilen »

pyrro skrev:Tjo!

nu är ja här igen med en trevlig fråga!

igår så var frugan ner o la i pannan 3:e ilägget för dagen
så allt var varmt o fint både i panna o rör mm, sen till den stora frågan
hon säger själv att hon la i ganska lite ved för att tankarna var på bra värme. men trots att allt var varmt o fint så börjar pann jävlen o dumma sig.

den beter sig som ett ånglok. det puffar o dundrar ut rök ur alla möjliga hål i pannan. den verkligen trycker ur sig all rök fel väg. det är rätt obehagligt då brankåren kom sist... ( 3 stora tankbilar) .. ytterst pinsamt. men har nu hört 5 eller 6 olika teorier på vad de kan vara ... allt från att inte skorsten är varm till att det är för varmt ute. nu vill ja veta vad det är och inte gissa när det händer nästa gång för det luktar rökt böckling i hela kåken och allt blir rökfyllt. så va gör ja ? är det för lite syre till pannan eller är det dåligt drag eller va f*n beror de på ??

Mvh En förbannad vedeldare :)
Jag har ett ganska bra tips.Ta dit sotaren dom vet mera än vad många tror.
Detta problem kanske inte går att lösa via ett forum.

Ved Profilen...
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Liknar det problem jag kan få i min panna, om jag är dum när jag lägger in veden. Mitt roster har ett hål mitt i bottnen av eldstaden. Där ska rökgaserna ner, för att förbrännas i sekundärkammaren. Om jag lägger en platt och fin vedbit rakt över hålet, då blir effekten något liknande. Tjock, gulvit rök, även om den i mitt fall kommer upp ur skorstenen. Men jag har ju rökgasfläkt, så den har inte så mycket val.

Det vill till att lägga två vedträn, ett vid varje sida om hålet, och så ett över mellanrummet mellan dessa trän. Då blir hålet fredat, tills det har brunnit upp såpass mycket att det inte spelar någon roll längre.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

pyrro skrev:
André skrev:Får du övertändning i hela eldstaden??
ja om ja det visste ... har inte haft pannan vidare länge och är ingen hejare på vedeldningen ännu .. men det är inte omöjligt men det är en grymt tjock vit/grå rök som väller ut! hur yttrar sig övertändning?
Tänkte bara då det blev efter ni lagt på mer ved, Läger man in ved långsamt o inte compakt så kan det bli övertändning.. Så blir det hos mej om det finns rätt mycket glöd i pannan, Nu har jag iof en panna utan fläkt men det borde bli samma sak om man har bra drag i en självdragspanna.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pyrro
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

apersson850 skrev:Liknar det problem jag kan få i min panna, om jag är dum när jag lägger in veden. Mitt roster har ett hål mitt i bottnen av eldstaden. Där ska rökgaserna ner, för att förbrännas i sekundärkammaren. Om jag lägger en platt och fin vedbit rakt över hålet, då blir effekten något liknande. Tjock, gulvit rök, även om den i mitt fall kommer upp ur skorstenen. Men jag har ju rökgasfläkt, så den har inte så mycket val.

Det vill till att lägga två vedträn, ett vid varje sida om hålet, och så ett över mellanrummet mellan dessa trän. Då blir hålet fredat, tills det har brunnit upp såpass mycket att det inte spelar någon roll längre.
hål i rostret .... ganska stort dessutom! men kan det va därför? men det är inte helt omöjligt! ja ska se va som händer om ´ja byter det !... tack för tipset!

hmm .. nu när du säger det! så har även jag ett
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Det verkar som att luften inte räcker till tycker jag...Ska försöka hjälpa på svenska... blev beskylld för att inte kunna förklara på "svenska" tidigare. Du har med största sannolikhet 2st. luftregister. Primärluft (blåser in i veden) sekundärluft (blåser in i dom oförbrända gaserna och antänder dessa och förhoppningsvis slutförbränner dessa också). Som det låter i mina öron så har du för mycket luft i primären och för lite luft i sekundären, då blir det ett sådant poffande som du beskriver och det kommer ut rök bakvägen till pannrummet. Är det så att du har max sekundärluft och det inte hjälper så har du kanske veden kluven i för små bitar så att det brinner för häftigt, det tyder ju på det eftersom det lugnar ner sig när du lägger in en "sur" vedklabbe. Du ska veta att det är ingen garanti för att det ska funka bra för att man har bra grejjor!, men det underlättar! Det förklarade Sven Erik Lövgren på ÄFAB en gång när jag ifrågasatte all denna "halleluja" på ett seminarium som var när miljögodkända pannor började säljas! Det håller jag med om, men det ställer fortfarande stora krav på den som eldar, Rätt storlek på vedklabbarna, rätt fördelning av luften! Luftfördelningen får man i regel ställa in så att det blir ett "hyfsat snitt" över förbränningscykeln, beroende på bränslets storlek och fas i förbränningscykeln. Själv kan det hända att jag får gå ner till pannan en 1/2 efter tändning och öka på sekundärluften för att jag hör upp till köket att det börjar "floffa" i pannan!
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Där ser man. Då är min panna bättre, för lägger jag bara in som jag beskrev blir det "floffritt"!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar