PLC-tips emottages

Kwc
Fröträd

Tips!!

Inlägg av Kwc »

Kör en logo! och köp en billig panel från beijer då får du upp skiten på internet och sms eller e-post på larm utan allt för stor kostnad...
Mvh Kent hoppas du kan välja i djungeln!!
jag kan hjälpa dig med progg om du vill har byggt en massa brännare med logo! och hårdvaran är säker och tålig i dålig miljö som pannrum är.
sedan så försvinner inte siemens prylarna efter 2år ....
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

liten undran jag har en simens logo 230 RC liggandes duger den till å styra en brännare eller annat skoj å isåfall vad :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Kwc
Fröträd

Hej

Inlägg av Kwc »

Den duger alldeles utmärkt!!!
mejlar program till dig om du vill?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

micke_932 skrev:Men blir det billigare då ? om du ska ha en PIC, och lite digitala ut som orkar styra något plus vettiga digitala in och kanske en display så är du ju uppe i samma pris som en "PLC", fast du får inget ethernet.
Jodå, PIC med Ethernetkrets på kort går att ordna för några hundralappar. Display är överflödigt eftersom det hela ska styras via webbsida. :wink:
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

ABSO skrev:
micke_932 skrev:Men blir det billigare då ? om du ska ha en PIC, och lite digitala ut som orkar styra något plus vettiga digitala in och kanske en display så är du ju uppe i samma pris som en "PLC", fast du får inget ethernet.
Jodå, PIC med Ethernetkrets på kort går att ordna för några hundralappar. Display är överflödigt eftersom det hela ska styras via webbsida. :wink:
Kunde vara intressant att veta vilka PIC-kretsar det handlar om för en annan som är ganska oinvigd i ämnet men som är teknikintresserad och gärna vill läsa på.
Jerjo

Fröträd

Hej

Inlägg av Kwc »

Känner en gammal kollega som håller på med sina pic kretsar dom funkar bara i teorin inte i ett sotigt pannrum, nääe ge upp dessa
när det finns så billiga styrningar att progga upp.
men det är kul och löda och mixtra så, kämpa på.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

jerjo skrev:Kunde vara intressant att veta vilka PIC-kretsar det handlar om för en annan som är ganska oinvigd i ämnet men som är teknikintresserad och gärna vill läsa på.
Ethernetkretsen går på SPI så de flesta PIC som har det och lite större minne fungerar, exempelvis denna
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10810.htm
ABSO
Energiprofet!

Re: Hej

Inlägg av ABSO »

Kwc skrev:Känner en gammal kollega som håller på med sina pic kretsar dom funkar bara i teorin inte i ett sotigt pannrum, nääe ge upp dessa när det finns så billiga styrningar att progga upp.
men det är kul och löda och mixtra så, kämpa på.
Är du säker på att din gamla kollega är riktigt kompetent? :roll:

Och vad gäller pannrum... vad tror du att styrningen i pannorna består av? Träpinnar och trolldeg?

Nu är det ju så att det sitter PIC-kretsar i exempelvis Thermias panna redan... :wink:

Men tipsa mig gärna om en "billig styrning att progga upp" komplett med Ethernetinterface för under femhundringen.
Kwc
Fröträd

hej

Inlägg av Kwc »

det var inte riktigt så jag menade jag ber om förlåtelse om du tar det på det sättet, jag tycker det är kul att bygga datorer själv, har mixtrat ihop en och annan zilog 80 och intel 6052 jag oxså.
ABSO
Energiprofet!

Re: hej

Inlägg av ABSO »

Kwc skrev:det var inte riktigt så jag menade jag ber om förlåtelse om du tar det på det sättet, jag tycker det är kul att bygga datorer själv, har mixtrat ihop en och annan zilog 80 och intel 6052 jag oxså.
Hehe vad menade du egentligen då din svammelputte. :wink:

Jag tycker inte alls det är speciellt kul att bygga själv, jag har byggt alldeles för mycket för det. Men om man inte hittar rätt prylar till rätt prisnivå finns inte så många alternativ.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Mitsubishi har också styrningar lämpliga för små maskiner. Ja, för stora också, men det kvittar ju nu.

Säljs av Beijer Electronics.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Mitsubishi har också styrningar lämpliga för små maskiner. Ja, för stora också, men det kvittar ju nu.
Jo, men dom tillhör ju knappast "lågpris" avdelningen, en färdig PLC hittar du knappast för under 1000 spänn (Class Ohlson tar 995:- för en Zen har jag för mig, men då får man ingen kabel eller mjukvara), fördelen med en färdig PLC är ju att du har allting klart, ingångar, utgångar som orkar dra lite, display osv, om du ska ha en PIC med en display, Ethernet, 6-8 reläutgångar, 8-10 ingångar och lite knappar så tror jag fortfarande att det är svårt att få ihop det för en femhundring, men med rätt kontakter så kanske det går, men det är ju rätt mycket jobb att lägga ner att få ihop det också.

Annars är ju Basic Stamp grunkorna rätt billiga (man behöver inte använda Basic om man är allergisk mot det), finns hur mycket prylar som helst till detta.

http://www.robotshop.se/

PIC:ar finns det ju hur många som helst att välja på tillsammans med alla enchips CPU:er av alla de kvalisorter:

http://www.lawicel-shop.se/shop/

Jag är nog lite konservativ för jag föredrar en gammal hederlig 8051 eller HC68xxx.

Men inget ont om PIC:ar vi använder dom i styrsystem för reningsverk, pumpstationer m.m, självklart "funkar dessa bra i ett pannrum", i stort sett alla PLC:er har en "PIC" i en eller annan form, och en korrekt konstruerad styrenhet med väl inkapslat kort, knappar m.m funkar minst lika bra som en köpt PLC.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar