Jag vet inte om detta skulle fungera men hoppas på snabb tillrättavisning
eller nåt från er som kan.

Kan du dela med dig av lite mer konkreta prisuppgifter på sond respektive interface? Vad består interfacet av?Icecap skrev:Först o främst måste man då ha en bredbandslambdasond, den kostar "lite" men det är överkomligt. Sedan måste man ha ett interface till den, exakt vilket beror på vilken sond osv men det är fullt möjligt också till ett hyggligt pris.
...
och man ska komma ihåg att önskade lambdavärde varierar med effekten man har ställt in.
Varför skulle det vara bättre att styra matningen?Icecap skrev: Sedan är jag lite tveksam till att styra fläkten, det är bättre att styra matningen och man måste göra det lite trögt.
Men vad har givarna normalt för typ av utgång? Resistansändring? mV ut?Icecap skrev:Interfacen beror som skrivet på vilket märke och modell man väljer så det är lite svårt att ange.
Med olika effektnivåer behövs olika syrehalter (lambdavärden), det är mer syre vid 6KW än vid 18KW helt enkelt.
Ojsan, var visst lite otydlig där (trodde jag skrev i en annan tråd ursäkta), vad jag pratade om var ett öppet pannloggningssystem inte lambdasystem. Alltså precis det du talar emot.Icecap skrev:Temperaturloggning utför jag för tillfället, jag sparar panntemperaturen + lite annat var 5'de minut på min PC men jag har det till test och utveckling, jag ser faktisk inte nyttan av det i "verkliga livet": en pelletsbrännare ska fungera, man ska inte bekymra sig om den och man kan till nöd ha en indikator som säger huruvida man bör fylla på pellets.
Man kan såklart bygga ut till medvetslöshet men detta bättre inte funktionen, det är "bara roligt".
Som du säkert känner till sitter en sån funktion i Thermias brännare redan. Problemet är som du säger att kalibreringen är lite knökig samt att externskruven som mätningen sker på matar olika vid olika fyllnadsgrad i förrådet. (Begriper inte varför de inte mäter på internskruven i brännaren istället.)Icecap skrev:men det stupar på att skruven inte ger likartad mängd, man får då kalibrera för varje laddning och det blir svårt men det vore mycket bra att ha en "x% kvar".
Du har kanske tänkt dig något liknande Thermias GSM-modul..? Jo sådana är praktiska men aningen dyra fortfarande om man tänker på vad man får en riktigt billig mobiltelefon för...Icecap skrev:Att kunna få larm vid driftstopp är definitivt bra, det kan lösas på många sätt och jag "lekar lite" med mitt system men det är en del annat jobb som ligger "i vägen" innan jag kan komma dit.
Ja, är det inte det alla såna här trådar går ut på?Icecap skrev:Sen är jag lite fundersam till detta med att mäta effektiviteten.... visst: kul, bra osv men att jämföra???