Osäker på brännare (KMP eller Gordic)?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Osäker på brännare (KMP eller Gordic)?

Inlägg av fredrik_halmstad »

Hej,

Blev väldigt osäker på vad jag har för brännare en P20 från KMP eller en PX20 från Gordic.

Brännaren är installerad 02-01-31 och på manualen står den PellX 20KW samt Scand Pellet AB men inne i manualen står det tillverkad av Kalmar Maskinprojekt AB.

Hur vet man vilken man har?

//Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Det låter väldigt troligt att Kalmar Maskinprojekt AB är KMP.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Hej,

Jo, det är det men det står Scand Pellet AB med vilket är Gordic om jag förstått allt rätt.

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det är en KMP brännare troligtvis. Kretskortet på brännaren.
Har du en separat styrning i dosa så är det Gordic.
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Men det är väl bara P21 som har extern panel? P20 hade väl inte det?

Fredrik
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Pellx P20 (Scand Pellet AB i samarbete med KMP) Kretskort på brännaren.

Pellx Px21(Scand Pellet AB i samarbete med KMP) Kretskort på brännaren.

KMP och Scand Pellet AB går skilda vägar:
KMP tar namnet PX21 med kretkortet kvar på brännaren.
Certifikat: NR 206601

Scand Pellet AB tar namnet Pellx P21 som sedan går i konkurs och startar om med namnet Gordic (eller om dom blir uppköpta av Gordic).
Innan Scand Pellet AB går omkull så tar dom även fram en spannmålsbrännare som tydligen vart en flopp.
Den försvann snabbt ifrån marknaden.

(Gordic Environment AB) Pellx P21 har en separat styrbox.
Certifikat: NR 380602
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Så det du säger är att om styrkortet sitter på brännaren så är det en KMP?

Hur vet man om det är en P20 eller PX21 då?

Fredrik
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag tror om jag inte minns fel att i vid årsskiftet mellan 2002- 2003 så kom PX21. PX21 fick det nya brännarröret som är tjockare fast svetsat.
Bakstammen i röret är ca 4-5mm tjock, samt så tror jag att hålbilden i röret förändrades. Då vart också den så kallade doppvärmaren standard som tändelement. Processorn började på 5.0- 5.1 om jag inte minns fel.

Jag körde från början med P20 som hade då helt nytt tändelement i keramik typ "hårtorkselement". Efter många rörbyten samt kretkort som gick åt pipan så fick jag den nya modellen PX21 2003 i Februari månad.
Dom tröttnade då den gamla inte höll måttet.

Har kört min brännare sedan dess utan några problem. Men jag vill tillägga att PX21 som jag fick ny, är helt ombyggd. Kretskortet flyttade jag direkt över i en separat box på väggen, för att undvika problem som värme samt damm som skapar stastiska elfel på kretskortet.
Har nu en multikabel emellan med datakontakt.

Brännarröret tog jag till svetsavdelningen på mitt jobb och snittade upp svetsfogen runt bakre stammen för att lägga en bättre svets, då KMP´s svetsfog var dålig ur min synpunkt. Vi svetsar mycket till kärnkraftverk mm så vi har bra svetsfolk på jobbet. Har nog gjort att detta har hållt bättre.

Har också stoppklacken i fram kant i brännarröret samt i fallröret. Den i fallröret fick jag i April- Maj 2003 då denna var nyframtagen.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Du kan ju även kolla med serienummret på din brännare.
Ring KMP och uppge nummret så får du nog svar.
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Nu ringt till KMP men blev inte klokare för det...samt besökt den lokala PellX ÅF:en som inte ens visste vad KMP var för några.

Men hittat två bilder som liknar min (när det är ihop monterad):

Bild

Bild

Då vill jag ha detta till en Pellex P20 (KMP)? Rätt?

//Fredrik
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ja!
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

WOW!

ÄNTLIGEN!

:lol:
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Hej alla...

Kom fram till att det var en P20 jag hade, dock står det Px21 v5.3 på processorn.

Har detta någon betydelse?

//Fredrik
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

fredrik_halmstad skrev:Hej alla...

Kom fram till att det var en P20 jag hade, dock står det Px21 v5.3 på processorn.

Har detta någon betydelse?

//Fredrik
Tror inte det. Jag har också en PX20 2001-a (gul plastkåpa som det står Pellx på) och kör med samma processor. Har i dagarna beställt ett reservelement kompl. med processor (från pelletsbilen.se). Tror att den nya processorn var en 7.2. Ska bli roligt att se vad den nya processorn tillför. Har hört att potentiometrarna ska bli mindre känsliga.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

[quote="Karla1"]
Har kört min brännare sedan dess utan några problem. Men jag vill tillägga att PX21 som jag fick ny, är helt ombyggd. Kretskortet flyttade jag direkt över i en separat box på väggen, för att undvika problem som värme samt damm som skapar stastiska elfel på kretskortet.
Har nu en multikabel emellan med datakontakt.

Jag har aldrig hört att någon skulle haft problem med kretskortet sittande där den sitter på brännaren ..och det att det skulle bli varmt vid kretskortet har jag kollat upp genom att sätta fast tempgivaren från multimetern vid kretskortet och sedan sätta på gula skalet och köra igång brännaren och under drift blev tempen som högst 25 grader (typ samma som tempen i pannrummet "23grader") och några minuter efter stopp gick tempen upp i 32 grader som högst som knappas är skadligt för elektroniken om man jämför med en dator som kan ha chassie temperaturer uppåt 60 grader utan att ta skada av det ..och visst kan det bli lite (mycket lite) damm på kortet under ett helt år men det tar man ju hand om vid dom grundliga rengörningarna ..och om man jämför dammet som blir på kretskortet så är det mycket lite damm jämfört med dammet i en dator efter ett års körning.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar