Den som inte fattar är väl den som tror att man kan sänka husets energibehov med 30% genom minskat flöde med 4%matwil skrev:Vi har nog förstått att du inte hajjar detta Andre. Varför provar du inte på din egen anläggning och se om du får resultat.André skrev:Hur du får det till att huset behöver mindre energi för att hålla en viss temp bara genom att minska flödet får ja inte ihop..Ved Profilen skrev:
Minskade flöden spar energi!!
Ved Profilen.
Sen har du för hög returtemp sett till framledningstempen för att det ska va bra för vedeldning, Du får ut mer ur tankarna med större diff...
Större diff får du med lägre flöde men det den diff du har nu passar bra till vp..
Det har jag fått med jämnare innetemp mindre flisförbrukning = bättre komfort och mindre jobb.
Så snälla sluta hacka sönder tråden. Kan jag vara mer tydlig?
Testade igår att strypa returen med enda resultatet att framledningstempen steg med 5° o returen sjönk med 1° så jag har då för små radiatorer för att det ska gå att göra något mer där..
Har samma framledningstemp som VP 33° o retur 31° då det ligger runt 0° ute men då jag ströp flödet fick jag 38° framledning o returen 30°
Det började även bli missljud då o vad framledningstempen skulle bli om det är -20 kan jag bara tänka mej, Typ 85° el liknande vilket int är någon hjdare direkt...
Så nu vill jag att ni som "hajjar" berättar/förklarar hur ett lägre flöde på 4% kan göra att husets energiförbrukning sjunker med 30-40%

Tyvär hajjar jag inte därför att det måste va relativt nytt besparingstips o inget vi lärde oss på vvs linjen på 80 talet iaf utan energiförbrukningen sänkte man på den tiden genom sänkt innetemp/mer isolering på huset..

Samma sak har jag bara läst än idag men det är ju fantastiskt att det finns folk som kommer fram till nya saker nu i energispartider..
Inte helt fel att sverige kan sänka sin energiförbrukning med 30% för uppvärmning genom att folk sänker sina flöden med 4% (Om inte alla utom jag gjort det redan förstås)
matvil är du säker på att din flis förbrukning inte är lägre genom bättre flis el lägre utetemp (väder o vind)??????????????????????????