SNÄLLA....Hjäälp! Vad kan man kräva vid installation?

Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

SNÄLLA....Hjäälp! Vad kan man kräva vid installation?

Inlägg av DavidU »

Hej,

Känner mig lite överkörd av en firma som har installerat en Viking Bio + förråd + panntempgivare.
Vill inte nämna firman vi namn än, eftersom jag tycker de ska få en chans till innan jag hänger ut dem.

Jag undrar vad ni anser att man kan kräva vid en installation? Ska det ingå en mätning av undertrycket i skorstenen bland annat. Kan man kräva att man ska få mätt temperaturen en meter ner från skorstenens topp, den ska väl ligga runt 70 grader, eller är det för mycket begärt?

Mitt största problem nu är att efter monteringen av en panntemperaturgivare, eftersom jag har en Nibe City VX med plattvärmeväxlare, tycker jag att anläggningen har ballat ur helt! Gick mycket bättre innan den var monterad.

Som det är nu, med givaren monterad startar den inte förrän panntemperaturen ligger strax över 60 grader och stannar vid cirka 80 grader, är detta rätt?

Det jag vänder mig mot vid installationen är att montören bara har installerat allt snabbt och lätt, och inte stannar kvar för att se när brännaren startar och stannar.

Var i kontakt med firman och fick svaret att det kan ju vara tempen på pannan som är missvisande, jag tror inte det, och i vilket fall ser man ju att fallet är minst 20 grader innan uppstart.
Om det är så att pannan visar fel borde väl firman ganska lätt kunna mäta upp pannan med en referensgivare som de vet är exakt, det måste man väl kunna begära?


Ursäkta om det är lite rörigt skrivet men jag är så förbannad och då bara bubblar det upp en massa frågor huller om buller?


Tacksam för svar från en, än så länge glad nybörjare!
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: SNÄLLA....Hjäälp! Vad kan man kräva vid installation?

Inlägg av Krister »

DavidU skrev:Hej,

Känner mig lite överkörd av en firma som har installerat en Viking Bio + förråd + panntempgivare.
Vill inte nämna firman vi namn än, eftersom jag tycker de ska få en chans till innan jag hänger ut dem.

Jag undrar vad ni anser att man kan kräva vid en installation? Ska det ingå en mätning av undertrycket i skorstenen bland annat. Kan man kräva att man ska få mätt temperaturen en meter ner från skorstenens topp, den ska väl ligga runt 70 grader, eller är det för mycket begärt?

Mitt största problem nu är att efter monteringen av en panntemperaturgivare, eftersom jag har en Nibe City VX med plattvärmeväxlare, tycker jag att anläggningen har ballat ur helt! Gick mycket bättre innan den var monterad.

Som det är nu, med givaren monterad startar den inte förrän panntemperaturen ligger strax över 60 grader och stannar vid cirka 80 grader, är detta rätt?
Den största vitsen med en panntemperaturgivare är att man skall få en större skillnad mellan start och stopp, dock skall den vara på 16 grader om du använder en tempgivare (inställt värde +/- 8 grader). Standard inställningen för temperaturen är 70 grader. Så om ingen justerat temperaturinställningen på kretskortet borde din panna stanna vid 78 grader och starta vid 62. Om du sen tar med i beräkningen att det kanske finns en viss tröghet innan temperaturgivaren reagerar på temperaturförändringar i pannan och att dessutom pannan kan stiga någon grad av eftervärmen då den stannar så låter dina start och stopptemperaturer helt normala.
Det jag vänder mig mot vid installationen är att montören bara har installerat allt snabbt och lätt, och inte stannar kvar för att se när brännaren startar och stannar.

Var i kontakt med firman och fick svaret att det kan ju vara tempen på pannan som är missvisande, jag tror inte det, och i vilket fall ser man ju att fallet är minst 20 grader innan uppstart.
Om det är så att pannan visar fel borde väl firman ganska lätt kunna mäta upp pannan med en referensgivare som de vet är exakt, det måste man väl kunna begära?


Ursäkta om det är lite rörigt skrivet men jag är så förbannad och då bara bubblar det upp en massa frågor huller om buller?


Tacksam för svar från en, än så länge glad nybörjare!
När det gäller vad firman gör och inte gör så vet jag inte så mycket då jag installerade min Viking Bio själv. Det jag däremot vet är att man brukar köra några veckor på fabriksinställningarna sedan bör installatören komma och justera brännaren med rökgasanalysinstrument.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Har samma brännare som du och samma siffror start 62 o avslag 78 , helt ok. Vad gäller injustering så ska dom justera in den efter ca 2 veckors drift med testinsrument. Vad gäller rökgastempen, så ska den ligga mellean 160-200 enl Värmebaronen. Däremot tror jag inte dom mäter 100 cm ner i skorsten, det får du göra själv. Rökgastempen beror mycket på hur skorsten ser ut, längd,insatsrör,arean,mm . Rökgastempen får man laborera med antal retarder. Kör själv med 8 + en stump på vintern och endast 8 st när det är varmare ute. Ligger nu på 162 grader vid nysotat,mätt m digital stektermometer.Ju lägre rökgastemp dess högre verkningsgrad, och ju större risk för kondens. Som sagt en avvägning.
Lycka till !
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Tack för snabbt svar......då behöver jag kanske inte sova i pannrummet längre.......om allt verkar normalt!

Kanske en dum fråga men det du säger +/- 8 grader, är det en fabriksinställning på tempgivaren så att säga??? Eller är det något man justerar själv?


Passar på att ställa en annan fråga, kör med 5 turbulatorer i pannan, 1 urtagen, har en rökgastemp på cirka 170-180 grader vid nystotad panna. Verkar det riktigt?

Förbränningsrummet och ändarna på turbulatorerna, kanske 10-15 centimeter upp, är tämligen vita, tyder det på en bra förbränning?


Tacksam för svar från en som försöker lära sig lite......
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Ja, det är en fabriksinställning +- 8 grader .Om brännaren ska slå på vid 70 grader så går den ner till 62 innan den startar.Tappar du mycket vv känner den av det och startar innan. Däremot funkar det sämre åt andra hållet, då kan den slå på redan vid 78 grader, särskilt när det är riktigt kallt ute,och man bara ska tvätta händerna,känns liite onödigt.
Beträffande rökgastempen får du prova dej fram,170-180 grader, är det på lågeffekt ?? Då är det nog lite högt, men är det på högeffekt så är det helt ok. Du kör på modulerande effekt, förmodar jag.
Har du insatsrör , kan du ha lite lägre rökgastemp.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hej igen,

så bra att man kan få svar på de flesta av sina frågor här...tack för det.

Kör på högeffekt, eftersom installatören sa att det var bättre......vet ej om så är fallet?

Det du skriver om att brännaren går igång "bara" för att man ska vaska av sina smutsiga nävar......har jag också funderat på......kan ju inte vara speciellt ekonomiskt!?? Går kanske inte att komma runt det problemet, men det känns onekligen onödigt? För visst bör/måste man ha panntempgivare när man kör med en plattvärmeväxlare?

Några andra tips från hjärtat du kan ge till en nybörjare?


MVH
David
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Konstigt att installatören säger högeffekt, när Värmebaronen rekomen derar modulerande effekt,dvs går på lågeffekt första 20 min sen högeffekt. Min går aldrig över i högeffekt, om det är över 0 grader och ingen vv-tapp. Ang panntempgivaren så funkar det bra i normala fall tycker jag, det är bara vid riktigt kyla 15-20 minus som den vill starta lite väl tidigt, men den tiden verkar vara förbi, med detta varma klimat.
Lycka till.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: SNÄLLA....Hjäälp! Vad kan man kräva vid installation?

Inlägg av André »

Krister skrev:
Det jag däremot vet är att man brukar köra några veckor på fabriksinställningarna sedan bör installatören komma och justera brännaren med rökgasanalysinstrument.
Då ska dom oxå mäta in draget men tempen i skorsten får du nog kolla själv då jag inte hört nån installatör som gjort detta, Vilket är det som är det viktiga igentligen.. Så låg rökgastemp som möjligt bara du inte har/får kondens... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: SNÄLLA....Hjäälp! Vad kan man kräva vid installation?

Inlägg av Krister »

André skrev:
Krister skrev:
Det jag däremot vet är att man brukar köra några veckor på fabriksinställningarna sedan bör installatören komma och justera brännaren med rökgasanalysinstrument.
Då ska dom oxå mäta in draget men tempen i skorsten får du nog kolla själv då jag inte hört nån installatör som gjort detta, Vilket är det som är det viktiga igentligen.. Så låg rökgastemp som möjligt bara du inte har/får kondens... :wink:
Ett hett tips är ju också en draglucka... Med en sådan så späds rökgaserna ut med torr pannrumsluft och kondensrisken minskar. Dessutom ger det jämnar drag = bättre förbränning = mindre åtgång av pellets.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: SNÄLLA....Hjäälp! Vad kan man kräva vid installation?

Inlägg av André »

Krister skrev:
André skrev:
Krister skrev:
Det jag däremot vet är att man brukar köra några veckor på fabriksinställningarna sedan bör installatören komma och justera brännaren med rökgasanalysinstrument.
Då ska dom oxå mäta in draget men tempen i skorsten får du nog kolla själv då jag inte hört nån installatör som gjort detta, Vilket är det som är det viktiga igentligen.. Så låg rökgastemp som möjligt bara du inte har/får kondens... :wink:
Ett hett tips är ju också en draglucka... Med en sådan så späds rökgaserna ut med torr pannrumsluft och kondensrisken minskar. Dessutom ger det jämnar drag = bättre förbränning = mindre åtgång av pellets.
Och se till att luckan finns på plats då installatören ska justera in brännaren, Då ska han justera in luckan till rätt drag o justera in brännaren sen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vad som köparen respektive säljaren/installatören anser skall göras är alltid en fråga som kommer upp till diskussion.

Ett avtal av något slag, om så handskrivet på en kladd, är alltid bra att ha.

Tyvärr är det fortfarande allt för många som installerar som inte kan sin sak, eller ens är villiga att läsa de mycket utförliga instruktioner som alltid medföljer produkten, utan bara vill få det snabbt undanstökat..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

GoForIt Pellets skrev:Ett avtal av något slag, om så handskrivet på en kladd, är alltid bra att ha.
Bra poäng. Nån borde ta initiativ till en checklista att användas av konsument vid inköp och installation av brännare/panna och en mall till ett standardavtal mellan konsument och försäljare.
Skriv svar