Alarm maxtermostat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Fredde
Stor entusiast!

Alarm maxtermostat

Inlägg av Fredde »

Hej,
Fick för första gången ett driftstopp. Tjejen ringer och säger att brännaren stannat och det står "ALARM MAXTERMOSTAT". Läser i manualen om att kolla tempgivaren. Kan det vara något annat? Brännaren har gått i ca en vecka efter sotning.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Nu när det blåst lite har jag märkt att min panna kommit upp högre i temp än normalt. Den är inställd på 70 och brukar gå upp till 72 men går nu upp till 75. Kanske en tillfällighet men det kan åxå vara vinden som gör att efterglöden brinner mer effektivt (under kortare tid då antar jag). Jag har ju ändå draglucka? FÖrlängd förbränningstid skulle kunna göra att du kommit över en maxtemp som då löser ut ett larm.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Ok, det har ju blåst en hel del idag. Hur många grader måste man över maxtemp innan den löser ut?
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Maxtermostaten ligger väl på 95 grader, låter mycket att den skulle krypa ända upp dit på eftervärme, sätt igång brännaren och titta till den när den ska stanna och se så att den gör det, annars är det vajsing med termostaten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Mitt börvärde är ju 68 grader. Så till 95 ska den ju aldrig kunna gå på eftervärme.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nej, det var därför jag menade att du skulle låta den gå och se så att den stannar när den ska stanna, annars kan det vara vajsing med drifttermostaten eller tempgivaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Hemma igen. Den var inte det alarm jag skrev utan. Maxtemp rökgas eller nåt liknande stod det. Ska söka i manualen på Thermia sidorna senare men är det någon som vet något direkt så skrev i denna tråd.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:Hemma igen. Den var inte det alarm jag skrev utan. Maxtemp rökgas eller nåt liknande stod det. Ska söka i manualen på Thermia sidorna senare men är det någon som vet något direkt så skrev i denna tråd.
Nu har du redan hittat det men det är då rökgastempen passerat 250° som den löser ut, De behöver inte va rökgastempen som är för hög utan det kan va kortis i givaren oxå..
När sotaren va hit så va han o ryckte o slet i kabel till givaren o då jag då startade om den så stoppade den nästan direkt pga för hög rökgastemp.. :twisted:
Tryckte bara in kabelisoleringen i givaren så har det funkat sen.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

André skrev:
Fredde skrev:Hemma igen. Den var inte det alarm jag skrev utan. Maxtemp rökgas eller nåt liknande stod det. Ska söka i manualen på Thermia sidorna senare men är det någon som vet något direkt så skrev i denna tråd.
Nu har du redan hittat det men det är då rökgastempen passerat 250° som den löser ut, De behöver inte va rökgastempen som är för hög utan det kan va kortis i givaren oxå..
När sotaren va hit så va han o ryckte o slet i kabel till givaren o då jag då startade om den så stoppade den nästan direkt pga för hög rökgastemp.. :twisted:
Tryckte bara in kabelisoleringen i givaren så har det funkat sen.. :D
Tjena André,
Jo, du hittade ju sensorn då du var här. Stoppade ner den i rökgången för att testa hur varmt det var. Skulle borra ett hål senare. Men det där med senare har liksom inte blivit av. Plockade upp givaren nu och mycket riktigt var issoleringen inte så fin. Men problem solved. :D
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:
Tjena André,
Jo, du hittade ju sensorn då du var här. Stoppade ner den i rökgången för att testa hur varmt det var. Skulle borra ett hål senare. Men det där med senare har liksom inte blivit av. Plockade upp givaren nu och mycket riktigt var issoleringen inte så fin. Men problem solved. :D
Fint.. :D

Hur funkar det annars då??

Fick du ner draget??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Jodå det går fint. Pluggen i toppen på skorsten är ok så draget är mindre nu. Fortfarade har jag drag så det räcker men mindre än förr. Ska bjuda över grannen på middag snart och be honom förlänga baffelplåten i pannan. :)
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Skriv svar