Vid 15Kw driftläge på brännaren får jag bara 80°C rökgastemp vid nysotad panna, nu efter snart tre veckor drift så ligger den forfarande bara på drygt 90°.
Jag ska upp och lysa i mitt insatsrör, att mäta temp är nog inte lönt, då den knappast kan vara högre än 30-40°C 1 m ner i skorsten.
Kankse dags att prova 20 Kw
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
TJ skrev:Vid 15Kw driftläge på brännaren får jag bara 80°C rökgastemp vid nysotad panna, nu efter snart tre veckor drift så ligger den forfarande bara på drygt 90°.
Jag ska upp och lysa i mitt insatsrör, att mäta temp är nog inte lönt, då den knappast kan vara högre än 30-40°C 1 m ner i skorsten.
80-90° är det på brännarens tempgivare el är det den "riktiga" tempen??
Jag tappar ca 30° i min 6,5 meters skorsten...
Du kan nog testa 20 kW ändå eftersom att det troligen blir där du kommer köra brännaren efter tanken är monterad..
Kan tänka mej att inställningarna blir 90% matning o fläkt 45-46% om du kör med solett pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ skrev:Vid 15Kw driftläge på brännaren får jag bara 80°C rökgastemp vid nysotad panna, nu efter snart tre veckor drift så ligger den forfarande bara på drygt 90°.
80-90° är det på brännarens tempgivare el är det den "riktiga" tempen??
Jag tappar ca 30° i min 6,5 meters skorsten...
Du kan nog testa 20 kW ändå eftersom att det troligen blir där du kommer köra brännaren efter tanken är monterad..
Kan tänka mej att inställningarna blir 90% matning o fläkt 45-46% om du kör med solett pellets..
Nej det är med en extern termoelement mätare som jag tror mer på, den inbyggda visar ännu lägre värden.
Jag kör med Solett, min bror beställde 6 pallar med pellets på sitt avtal som gick ut den sista dec. Så jag åkte snålskjuts med 1800kr/ Ton
6" dragregulator
André skrev:Du kan nog testa 20 kW ändå eftersom att det troligen blir där du kommer köra brännaren efter tanken är monterad..
Vad är fabriksinställningen för 20 kw på fläkten ?
Har läst att 90% matning är fabriksinst. Men hittar ej fläktens utgångs procent.
6" dragregulator
André skrev:Du kan nog testa 20 kW ändå eftersom att det troligen blir där du kommer köra brännaren efter tanken är monterad..
Vad är fabriksinställningen för 20 kw på fläkten ?
Har läst att 90% matning är fabriksinst. Men hittar ej fläktens utgångs procent.
Fläkten har 55% som fabriksinställning på ecoflexen men det är nog samma på en lös brännare.. Lustigt igår då vi köre igång ecoflexen i Ånäset på pellets från Överklinten krävdes 95% fläkt för att Co2 skulle bli lite drygt 12%
I veckan skulle dom få lev med solett så till helgen/slutet på veckan så ska jag justera den igen, Dom hämtade bara 500 kg med bulkbilen från klinten igår..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd