Enkelt larm till pannan. (Thermia)

Skriv svar
Becker
Energiprofet!

Enkelt larm till pannan. (Thermia)

Inlägg av Becker »

Jag tänker bygga ett enkelt larm till min panna / brännare. Det har skrivits en del i detta ämne tidigare på forumet.

Thermias biomatic har ju ett växlande relä med två utgångar, på dessa kommer jag att ansluta en tvåfärgade lysdiod. Som då kommer att normalt lysa grönt, men vid larm lysa rött. :D Detta är tänkt att bli ett riktigt billigt och smidigt litet bygge! Så för att hålla nere kostnaden tänkte jag använda en gammal mobiltelefonsladdare som "nätdel" till lysdioden. Och jag tänkte använda vanlig enkel telefonkabel (4-ledare) fram till lysdioden/lysdioderna, (jag tänker eventuellt ha flera larm-dioder i huset, en i köket, en i tv-rummet, en i hallen... ).

Nu till mina funderingar:
Måste jag räkna med det motstånd min klena kabel ger upphov till när jag dimesionerar lysdiodens motstånd? Eller är det försumbart? 10 till 30 meter kabel.
Kommer det att funka med mobiltelefonladdare som batterieliminator? Eller har dom några inbyggda konstiga "batteriladdar funktioner"??

Sen vill jag ha ideér och uppslag om vart man kan montera / gömma en 5mm lysdiod i det svenska hemmet. 8)

Givetvis kommer det ett litet inlägg här på forumet när bygget är klart! :wink:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Joachim A
Energiprofet!

Re: Enkelt larm till pannan. (Thermia)

Inlägg av Joachim A »

Becker skrev:Jag tänker bygga ett enkelt larm till min panna / brännare. Det har skrivits en del i detta ämne tidigare på forumet.

Thermias biomatic har ju ett växlande relä med två utgångar, på dessa kommer jag att ansluta en tvåfärgade lysdiod. Som då kommer att normalt lysa grönt, men vid larm lysa rött. :D Detta är tänkt att bli ett riktigt billigt och smidigt litet bygge! Så för att hålla nere kostnaden tänkte jag använda en gammal mobiltelefonsladdare som "nätdel" till lysdioden. Och jag tänkte använda vanlig enkel telefonkabel (4-ledare) fram till lysdioden/lysdioderna, (jag tänker eventuellt ha flera larm-dioder i huset, en i köket, en i tv-rummet, en i hallen... ).

Måste jag räkna med det motstånd min klena kabel ger upphov till när jag dimesionerar lysdiodens motstånd? Eller är det försumbart? 10 till 30 meter kabel.
Kommer det att funka med mobiltelefonladdare som batterieliminator? Eller har dom några inbyggda konstiga "batteriladdar funktioner"??

Sen vill jag ha ideér och uppslag om vart man kan montera / gömma en 5mm lysdiod i det svenska hemmet. 8)

Givetvis kommer det ett litet inlägg här på forumet när bygget är klart! :wink:
Jag har kopplat in lysdioder till min Biomatic och det funkar kanon har satt dioderna i hallen så man ser dom när man kommer eller går.
har skrivit i denna tråd

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2117&highlight=
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Enkelt larm till pannan. (Thermia)

Inlägg av Roli »

Becker skrev: Detta är tänkt att bli ett riktigt billigt och smidigt litet bygge! Så för att hålla nere kostnaden tänkte jag använda en gammal mobiltelefonsladdare som "nätdel" till lysdioden. Och jag tänkte använda vanlig enkel telefonkabel (4-ledare) fram till lysdioden/lysdioderna, (jag tänker eventuellt ha flera larm-dioder i huset, en i köket, en i tv-rummet, en i hallen... ).

För att göra det "ännu billigare", kan du inte hämta matningen till dioderna från brännarens kretskort. Där finns ju oftast 12 eller 5 Volt.

Om man har en ny brännare med garanti så kanske man skall vara lite försiktig med att hämta matningen från kretskortet, men med en äldre brännare så borde det inte vara några problem.

När det gäller kabeln så tror jag inte att det kommer att bli några problem och du skall inte behöva räkna på kabelns resistans.

Mobilladdare kan beroende på model leverara endera likström eller växelström, man får se upp där så att det blir rätt med beräkningarna. Tror inte att det finns någon "laddningsintelligens" inbyggd i laddaren, den finns nog i telefonen.

Jag har golvvärme hemma och i själva termostathusen till några slingor så har jag monterat några lysdioder.
En annan plats skulle kunna vara vid givaren till shuntautomatiken om du har en sådan. Eller i närheten av några telefonuttag eftersom det då underlättar med kabeldragning (man drar ledningen via telefonens VP-rör).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar