Någon som har intallerat nya Focus PE-25 eller Exonom P20 UB?
Har tänkt köra någon av dessa tillsammans med EcoTec A4 mot en 500liters tank. Kul att höra om någon har erfarenheter om dessa pannor.
Focus PE-25 eller Exonom P20 UB?
-
- Fröträd
Jag är oxå intresserad om någon har några drifterfarenheter av dessa pannor. Focus 25 är en finsk panna, ganska hög, och Exonom P20UB tillverkas av Kalvis i Litauen - undrar om det är bra kvalitet på dom...
Vet att "Roli" kör en EcoTec i en Alpha Keram som väl är en föregångare till Exonomen.
Vet att "Roli" kör en EcoTec i en Alpha Keram som väl är en föregångare till Exonomen.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
jämä
Focuspannorna tillverkas av JÄMÄ (Jäspi Mäkinen OY). Jag har en jämä från 73 som togs i drift 74, inte hört nåt ont om dom.
Samtidigt så skiljer det ju lite mellan de där två pannorna.
P20UB skall jobba mot acktank.
Samtidigt så skiljer det ju lite mellan de där två pannorna.
P20UB skall jobba mot acktank.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Min panna är lik Exonomen och den har jag bara positiva erfarenheter av. Möjligen att min bakre rökgång är lite svår att sota då den är rektangulär, relativt bred i förhållande till djupet, tror tvärsnittet är ca. 4-5 x 20-25 cm.
Min Alpha keram är pelletsanpassad från fabrik och har en asklåda som sitter undertill på pannan, jag behver inte öppna någon lucka för att få ut den. Om man studerar broshyren för exonomen så ser det ut som om luckan måste öppnas för att man skall kunna tömma asklådan.
På den luckan skall väl brännaren monteras. Går då luckan att öppna utan att man behöver demontera brännaren???? EcoTecen sticker ju in en del i pannan. Om du måste demontera brännaren varje gång du skall öppna luckan så tycker jag att du skall titta lite mer på den andra pannan.
Om du däremot inte behöver öppna luckan för att på ut asklådan så tror jag du blir nöjd med exonomen. Montera gärna lite distans under pannan så att du får upp den lite från golvet (1-2 dm), detta underlättar när man skall ta ut asklådan med brännaren monterad på pannan.
Min Alpha keram är pelletsanpassad från fabrik och har en asklåda som sitter undertill på pannan, jag behver inte öppna någon lucka för att få ut den. Om man studerar broshyren för exonomen så ser det ut som om luckan måste öppnas för att man skall kunna tömma asklådan.
På den luckan skall väl brännaren monteras. Går då luckan att öppna utan att man behöver demontera brännaren???? EcoTecen sticker ju in en del i pannan. Om du måste demontera brännaren varje gång du skall öppna luckan så tycker jag att du skall titta lite mer på den andra pannan.
Om du däremot inte behöver öppna luckan för att på ut asklådan så tror jag du blir nöjd med exonomen. Montera gärna lite distans under pannan så att du får upp den lite från golvet (1-2 dm), detta underlättar när man skall ta ut asklådan med brännaren monterad på pannan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag lyfter denna tråden lite eftersom jag är inne på samma linje, samt fyller på med fakta, frågor och antaganden.
Jag har kommit fram till att Exconomen är lite flexiblare då man kan styra vilken väg rökgaserna ska gå och var brännaren ska sitta. Hur mycket det sen är värt hoppas jag få reda på här
Euronom har en eldstad på 60 liter, Focus PE-25 har en eldstad på 100 liter. Kan en eldstad bli för stor (inom rimliga gränser)? Vilken är att föredra ur eldstadssynpunkt?
På pappret lämnar Euronom 16kW medan Focus når upp till 25kW vid pelletseldning. Båda är mer eller mindre förfärliga som vedpannor, men hur är det? Är det så illa så att man bör ha dåligt samvete om man eldar med ved en kall vintervecka?
Kortfattat: Vilken är det vettigaste köpet? Prisskillnaden är försumbar.
EDIT: Jag såg nu att tråden är ett drygt år gammal, ber om överseende...
Jag har kommit fram till att Exconomen är lite flexiblare då man kan styra vilken väg rökgaserna ska gå och var brännaren ska sitta. Hur mycket det sen är värt hoppas jag få reda på här

Euronom har en eldstad på 60 liter, Focus PE-25 har en eldstad på 100 liter. Kan en eldstad bli för stor (inom rimliga gränser)? Vilken är att föredra ur eldstadssynpunkt?
På pappret lämnar Euronom 16kW medan Focus når upp till 25kW vid pelletseldning. Båda är mer eller mindre förfärliga som vedpannor, men hur är det? Är det så illa så att man bör ha dåligt samvete om man eldar med ved en kall vintervecka?
Kortfattat: Vilken är det vettigaste köpet? Prisskillnaden är försumbar.
EDIT: Jag såg nu att tråden är ett drygt år gammal, ber om överseende...

VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.