Snart dags för konvertering men oljan vill aldrig ta slut!

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hade tankar på att koppla tryckluften till tanken om det inte skulle räcka med brännarens pump. Vet inte om det skulle fungera för tanken har en stor area jämfört med rörets area, men det behövs kanske bara ett svagt tryck för att komma igång. Bara gissningar och spekulationer i detta inlägg.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Stugsittaren skrev:Jag hade tankar på att koppla tryckluften till tanken om det inte skulle räcka med brännarens pump. Vet inte om det skulle fungera för tanken har en stor area jämfört med rörets area, men det behövs kanske bara ett svagt tryck för att komma igång. Bara gissningar och spekulationer i detta inlägg.
Jag har haft samma tanke :D
Bara man pluggar påfyllnings och avluftningsröret så borde det funka? Svagt tryck räcker ju tydligen (enligt tidigare inlägg räckte höjden av en full tank olja att skapa tillräckligt tryck för att lufta).
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Va? Det spelar väl ingen roll hur stor area tanken har jämfört med röret. Det blir samma tryck i alla fall. Blåser du upp tanken som en boll, med 6 bars tryck (hur du ska få avluftningen från tanken tätt får du fundera ut själv, jag vet inte) får du ju 6 bars tryck i röret också.

Är det bara högre i tanken än vad brännaren sitter så brukar det kunna komma igång. Med mitt tvårörssystem lyckades brännaren närapå suga upp oljan som var en bit under röret. Men jag hann inte heller elda upp allt. Blev ett fat över. Dessutom två spannar, som brännaren inte kunde suga ut. Fatet fyllde vi genom att sätta shunten på fullfart och dirigera om returröret till oljefatet.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag slängde i pelletsbrännaren för 2 månader sedan bara för att se att allt skulle funka. Nu har jag bprrat två hål i tanken och sugit ur de sista skvättarna som jag nu eldar upp med oljebrännaren ifrån plastdunk.
Det var ju styvt 100 liter, det är ju ändå en tusenlapp.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

En tusing är inte att förakta, absolut inte.

När jag slängde ut oljetanken så förklarade snubben som jag anlitat till jobbet att jag behövde inte alls bry mig om oljeskvätten som var kvar, den såg han till att jag slapp tänka på. Då tänkte jag att det vore ju synd att han skulle få den extra belastningen som det tydligen innebar så jag pumpade ut de 180 liter som fanns kvar och gav dem till en god arbetskamrat som har oljebrännaren kvar i sin parca 3000 :D :D Han hade gratis varmvatten under sommaren i alla fall :D

Vad han som tog ut tanken tyckte? Jo, han noterade att det fanns mindre olja kvar än när han var och tittade på jobbet... och han var kanske inte jätteimponerad, men vad skulle han säga? Jag hade ju gjort honom samma tjänst som han tänkte göra mig, fast jag prutade inte trots att han "slapp undan"... :D :D
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

apersson850 skrev:Va? Det spelar väl ingen roll hur stor area tanken har jämfört med röret. Det blir samma tryck i alla fall. Blåser du upp tanken som en boll, med 6 bars tryck (hur du ska få avluftningen från tanken tätt får du fundera ut själv, jag vet inte) får du ju 6 bars tryck i röret också.
Det var det jag menarde att krafterna och effekterna blir stora på den area tanken har. Därför kan det inte bli tal om några 6 bar. :shock:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Jag har senaste tiden också ägnat mig åt att få ur sista dropparna olja. Jag märkte det sista att oljan var riktigt dålig med både vatten och smuts i (tyckte riktigt synd om min gamla Bentone.. :lol: ).

Jag valde istället taktiken att suga upp resterande olja på 25 liters dunkar med hjälp av en borrmaskinspump (efter tips på forumet att använda vid tankdemontering). Jag kapade oljeledningen och stoppade kopparstumpen ned i dunken (efter att den fått stå och "rena sig"). Jag kunde i och med det har örnkoll på kvarvarande mängd och planera bytet - som skedde i onsdags (då ca 2 liter olja kvar!).

Hade dessutom en 25:a tappbränsle stående ifall om oljebrännaren skulle bli kräsen de sista dagarna - de dropparna får traktorn nu istället... :P

/Paddington

PS För övrigt mycket imponerad av borrmaskinspumpen för 70 kronor. Inte en enda droppes spill...
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

apersson850 skrev:Va? Det spelar väl ingen roll hur stor area tanken har jämfört med röret. Det blir samma tryck i alla fall. Blåser du upp tanken som en boll, med 6 bars tryck (hur du ska få avluftningen från tanken tätt får du fundera ut själv, jag vet inte) får du ju 6 bars tryck i röret också.
Att få det tätt är inga problem Jag har skruvat av rören så det är bara skaffa två huvar och täta med lin eller gängtejp. Men jag tror inte jag vill ha det helt tätt. Tanken tål säkert inte det trycket som kompressorn kan göra. Det räcker som sagt med ett litet övertryck för att få bort luften. Det går nog bra med lite silvetejp. Och jag förstår inte heller stugsittarens resoneman att arean skulle ha betydelse. Han tänker nog att det kan bli samma slags hävstångsprincip som i hydrauliska system (bromsar, domnkraft etc) men det måste vara fel. Är det 6 bar i tanken så är det 6 bar i slangen ända bort till brännaren. Fast jag har en cirkulär tank så den är redan som en ballong :)
apersson850 skrev: Är det bara högre i tanken än vad brännaren sitter så brukar det kunna komma igång. Med mitt tvårörssystem lyckades brännaren närapå suga upp oljan som var en bit under röret. Men jag hann inte heller elda upp allt. Blev ett fat över. Dessutom två spannar, som brännaren inte kunde suga ut. Fatet fyllde vi genom att sätta shunten på fullfart och dirigera om returröret till oljefatet.
Ytan är precis i höd med brännaren eller något lägre så det blir ingen häverteffekt alls. Och jag har tyvärr bara ett rör.
OPEC skrev:Jag slängde i pelletsbrännaren för 2 månader sedan bara för att se att allt skulle funka. Nu har jag bprrat två hål i tanken och sugit ur de sista skvättarna som jag nu eldar upp med oljebrännaren ifrån plastdunk.
Det är det väl inte? Du måste väl räkna den energi du ersätter dvs pellets och då blir det bara hälften. Dvs hade du slängt bort den sista oljan och istället eldat med pellets hade det kostat 500kr.
Paddington skrev: PS För övrigt mycket imponerad av borrmaskinspumpen för 70 kronor. Inte en enda droppes spill...
Den idén har jag oxå kommit på alldeles själv men jag kollade på pump på Silvan och den kostade nästan 300. Var köpte du din?
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Shakespeare skrev:
Paddington skrev: PS För övrigt mycket imponerad av borrmaskinspumpen för 70 kronor. Inte en enda droppes spill...
Den idén har jag oxå kommit på alldeles själv men jag kollade på pump på Silvan och den kostade nästan 300. Var köpte du din?
Jag köpte min på Bauhaus, men jag vet att även Jula har för under 80 kr.
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Se upp med dom på Jula, dom pumpar bra, men sughöjden är usel, räkna inte med mycket mer än uppåt en meter.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

OPEC skrev:
Jag slängde i pelletsbrännaren för 2 månader sedan bara för att se att allt skulle funka. Nu har jag bprrat två hål i tanken och sugit ur de sista skvättarna som jag nu eldar upp med oljebrännaren ifrån plastdunk.

Shakespeare skrev:
Det är det väl inte? Du måste väl räkna den energi du ersätter dvs pellets och då blir det bara hälften. Dvs hade du slängt bort den sista oljan och istället eldat med pellets hade det kostat 500kr.

OPEC: Hmm, nu är jag inte helt med, drygt 100 liter arabguld kostar i runda slängar en tusing, alltså kastar jag detta så kastar jag en tusing.
Om jag eldar pellets för 500 så har jag ju också blivit av med 500.
Nu bränner jag upp oljan och har mina 500 kvar som annars varit slut.

Däremot har du naturligtvis helt rätt i att det inte kostar 1000 i valutan pellets utan snarare 500, men oljan hade jag ju redan.
Och oljan kostar således 500 SEP, ekvivalent till 1000 SEK.
:roll:
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag hörde talas om några killar som propagerade kraftigt för att man skulle installera värmepump med jord- eller bergvärme.

Det visade sig, när någon vill veta vilken sorts värmepump dessa experter själva hade, att de eldade med olja!
Vid närmare "förhör" visade det sig dessutom att de inte hade köpt någon olja på mer än sex år. Det räckte med de "problem de löste" åt kunder, som hade olja kvar när värmepumpen installerades...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Ja vilka sketna skojare, jag har hört talas om folk som t.o.m. har fått betala någon så kallad miljöavgift för att bli av med sin fördömda olja som tankrengörare och demonterare haft den oerhörda snällheten att ta hand om till självkostnadspris, jojo, hästhandlare.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Shakepeare skrev:
Att få det tätt är inga problem Jag har skruvat av rören så det är bara skaffa två huvar och täta med lin eller gängtejp. Men jag tror inte jag vill ha det helt tätt. Tanken tål säkert inte det trycket som kompressorn kan göra. Det räcker som sagt med ett litet övertryck för att få bort luften. Det går nog bra med lite silvetejp. Och jag förstår inte heller stugsittarens resoneman att arean skulle ha betydelse. Han tänker nog att det kan bli samma slags hävstångsprincip som i hydrauliska system (bromsar, domnkraft etc) men det måste vara fel. Är det 6 bar i tanken så är det 6 bar i slangen ända bort till brännaren. Fast jag har en cirkulär tank så den är redan som en ballong Smile

Nja, inte riktigt så, trycket räknas som trycket över en viss yta.
I SI-systemet så har vi valt per kvadratmeter eller kvadratcentimeter t.ex.
såna mått som förstås av oss europe'er. Om ytan minskas som i fallet med slangen vs tanken så minskar också trycket. Det är liksom detta som gör att vi ibland använder oss av pneumatiska sytem. Jämför lastbilsbromsar, kompressorer, cykelpumpar t.ex.
Om det inte förhöll sig på detta vis så skulle inga pneumatiska system finnas. Varför har en kompressor en tank?
pimse
Späd planta

Inlägg av pimse »

Om det inte förhöll sig på detta vis så skulle inga pneumatiska system finnas. Varför har en kompressor en tank?
Därför att det ibland går åt mer trycksatt luftvolym än kompressorn hinner leverera.

Att trycksätta en vanlig oljetank med 6 bars lufttryck är extremt farligt.

Kolla upp varför man inte kan använda en gammal oljetank som ackumulatortank! Och då är det ändå vatten i den.

Med luft vid 6 bars tryck kan tanken bli en bomb.

Per
CTC 1100
KMP 21 PX21 2v7.3
Veckoförråd
Säck
Hus byggt -38 120 m2
Eldar mest för varmvatten
och stöttar LVP vid behov
Skriv svar