Har köpt en begagnad Tigex. Men hur ska man ställa in den, finns det någon enkel tumregel. Ska den vara helt stängd när brännaren inte går, för att sen öppna lite vid full drift, och sen öppna mer om det blåser rejält? Eller ska den vara ställd så att den ständigt fladdrar?
Finns det nån risk att ha den ställd så att den är nästan helt öppen jämnt? Jag har insatsrör och ganska höga rökgastemperaturer från pannan, så någon risk för kondes borde det inte vara.
Hur ställa in dragbegränsaren
Re: Hur ställa in dragbegränsaren
Kolla vad din brännare vill ha för drag, ställ in luckan till det draget. Visar det sig att den dock i princip alltid är fullt öppen då så kan den nog vara bra att höja den lite.Woodfire skrev:Har köpt en begagnad Tigex. Men hur ska man ställa in den, finns det någon enkel tumregel. Ska den vara helt stängd när brännaren inte går, för att sen öppna lite vid full drift, och sen öppna mer om det blåser rejält? Eller ska den vara ställd så att den ständigt fladdrar?
Finns det nån risk att ha den ställd så att den är nästan helt öppen jämnt? Jag har insatsrör och ganska höga rökgastemperaturer från pannan, så någon risk för kondes borde det inte vara.
Jag har en Viking Bio som enligt manualen optimalt skall ha 0-5 Pa men upp till 15 Pa är OK. När jag ställde min Tigex 25 på 5 Pa så bottnade den ofta, särskilt om det var kallgrader.
Jag frågade då Värmebaronen om det var bättre att ha ett lite högre men jämt drag än ett lågt ojämnt drag och de ansåg att ett lite högre drag som är jämnt var bättre än en ett lågt ojämnt drag.
Det är ju så att om dragluckan i princip alltid står fullt öppen så kommer ditt drag att vara varierande genom pannan även om det är lägre än utan lucka. Idealiskt borde vara om det oftast befinner sig varken i fullt öppet eller helt stängt läge. Dock tror jag det är svårt att åstakomma det beroende på de stora variationerna vid olika väder.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Hur ställa in dragbegränsaren
Så är det hos mej, Har luckan ställd på 15 pa nu o den är öppen mellan 10-25 mm hela tiden brännaren går både då det är -28° o då det va +26°..Krister skrev:
Idealiskt borde vara om det oftast befinner sig varken i fullt öppet eller helt stängt läge. Dock tror jag det är svårt att åstakomma det beroende på de stora variationerna vid olika väder.
Luckan börjar öppna/fladdra lite direkt brännaren har startat upp o rökgastempen nått 90° sen är den öppen ca 30 min efter brännaren stoppat..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd