Lite funderingar ang temperaturen pannan

pekkapikk
Stor entusiast!

Lite funderingar ang temperaturen pannan

Inlägg av pekkapikk »

I de flesta fall så det diskuterats om man ska ha nattsänkning på pannan så blir det oftast svar att man inte tjänar på detta då det går åt mycket pellets för att värma upp pannan igen.

Min fråga är då, om man som jag kör med innegivare och eldar i kamin, då sänker ju pannan framledningstempen till ca 20-25 grader, så man sen slutar elda så måste ju pannan arbeta upp framledningen till ca 30-40 grader, spar man något på detta? Blir inte det här samma sak???
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Nej det blir inte samma sak.
Skilj på att alla ytor kyls av när du använder nattsänkning/temperatursänkning och vattnet i radiatorsystemet.

Med nattsänkning eller temperatur sänkning sjunker yttemperaturen på golv, väggar, tak, möbler mm. och för att värma dessa ytor igen går det åt en del energi beroende på hur mycket de har sjunkit i temperatur. Det finns en gräns där det kan vara lönsamt att använda temp.sänkning men det måste man testa fram i varje hus. Om jag använder nattsänkning så går min brännare längre på morgonen för att återställa temperaturen igen. Om jag skall spara något på detta måste jag sänka temperaturen i mer än en vecka.

Vattnet i radiatorsystemet använder vi för att transportera värme från pannan till radiatorerna och här kan temperaturen skilja mycket beroende på det aktuella värmebehovet. I ditt fall så tillför du värme med din kamin och då säger innegivaren till shunten att det behövs inte så mycket värmen alltså sjunker vattentemperaturen i framledning.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Givarens placering är ju en viktig sak i sammanhanget.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Jo, självklart.
Sitter givaren så att inte den påverkas av värmen från kaminen på något sätt kommer heller inget att hända med framledningstemperaturen.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ok, då är jag med, tänkte lite på placeringen av givaren, den sitter idag så att den nog får ganska mycket värme av kaminen, då jag har givaren satt på ca 21 grader, och temeraturen vid givaren blir ca 22 grader när jag eldar,

Är detta då bra, eller ska man sätta fivaren tex i trappen upp på övervåning, där ar graderna ca 19-20 grader när jag eldar, Man vill ju samtidigt tjäna lite på att elda i kaminen, samtidigt som man inte vill ha det "kallt" på övervåningen.
Jag kör &-så med Thermomatic CBJ
Innegivare Cbj
bokmal
Ungskog

Inlägg av bokmal »

Känner att jag måste lägga mig i och rycka ut till nattsänkningens försvar igen.

För det första så går det åt mindre energi för att hålla en lägre temperatur i huset (självklart). Om man sänker husets medeltemp under vintern, vilket man ju gör om det är kallare på nätterna, så går det åt mindre energi totalt sett.

(Energi går förstås inte "åt", den läcker ut genom väggar etc.)

Det är många som framhåller att det måste eldas väldigt mycket för att höja tempen igen på morgonen. Det är sant, men i gengäld behöver man inte elda alls under en lång period på kvällen då temperaturen håller på att sjunka. Värmen som finns lagrad i luft och ytskikt genom den högre temperaturen kommer då tillgodo.

En brasklapp: Ovanstående resonemang är helt teoretiskt och verkligheten är ofta mer komplicerad än enkla teoretiska resonemang. Men jag tror ändå på nattsänkningen.

Avvikande åsikter och erfarenheter välkomnas!
Biomatic 20+ 2006
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Jag har också laborerat en hel del med placeringen av givaren till vår CBJ. För tillfället sitter den, rakt emot alla anvisningar, bredvid ett fönster i sovrummet (med radiator under) på en yttervägg. Det är där jag tycker att den bäst uppnår den funktion vi vill ha.

Vi har också en braskamin för "tilläggsvärme"..
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Innegivaren skall man placera i det rum som kräver mest värme.
Det finns en gräns där det kan vara lönsamt att använda temp.sänkning men det måste man testa fram i varje hus
Varför jag säger ovanstående beror på att jag har testat detta vid flera tillfälle och kunnat konstatera att det är inte så enkelt som att "använd nattsänkning och du sparar energi".

Varje yta lagrar värmeenergi och med tempsänkning förloras denna energi (läcker ut genom väggar, tak och ventilation) och för att återställa temperaturen till den man vill ha måste man åter tillföra den energi som läckt ut. Senast jag testade detta var jag iväg i 5 dagar vid jul ( inte i denna jul) och jag sänkte tempen till ca 12 grader. När vi kom hem så gick brännaren på högeffekt i 2,5 dagar med avbrott för brännarens inbyggda säkerhets avbrott. Under dessa dagar förbrukades lika mycket pellets som om jag inte hade sänkt temperaturen.
Om jag kör temperatursänkning under ca 3 - 3,5 timmar sparar jag energi för då har inte så mycket värmeenergi läckt. Och jag gissar att om vi gör detta under en längre tid så skulle vi spara på temp.sänkning men jag vet inte än var gränserna går.

Så jag anser att man måste testa i varje hus, inget hus är det andra likt.
Nattsänkning/temperatursänkning kan man spara energi på men man måste testa fram under vilken tidslängd som gäller för att man skall spara på detta.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Jag har laborerat en hel del med nattsänkningen, använt den DAGTID vilket när ingen är hemma fungerar kalasfint.

Just nu är tjejen hemma med vår lille 8.5 månaders kotte så den funktionen har ju inte varit igång på ett tag 8). Men den kommer ju att användas snart igen.

Jag i princip stängde av värmen mellan 07.00 och 16.00 tidigare, pelletsförbrukningen sjönk. Speciellt som jag har , i kombination med solfångare så fungerade detta ypperligt, eftersom flera gånger solfångarna värmt upp nedre/mellandelen av tanken en hel del inför uppvärmningen på kvällen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Jo, jag misstänkte att givaren ska sitta där det behövs mest värme, men om jag sätter denna tex i trappen mellan över/undervåningen ( det är inget stort hus, ca 100 kvm ) är den då så pass känslig att den känner av tex att jag eldar ändå, så att den kan sänka tempen på elementen lite i alla fall? utan att det blir kallt på övervåningen?

Som jag skrev förrut så ligger framledningen på ca 20 grader när jag eldar, vilket är väl ganska lite för att få värme på elementen?
Innegivare Cbj
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Jag upplever CBJ-givaren som mycket känslig för tillskottsvärme från ex. en braskamin. Vi har kaminen i gillestugan i källarplan. Först så placerade jag givaren i hallen ovanför, men det reagerade den för starkt på och stängde av helt när braskaminen var igång. Vilket fick följd att det var för kallt i sovrummet som ligger längre bort utmed en yttervägg.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Just precis, som jag har det nu så sitter givaren ca 1,5-2 meter från vardagsrummet som har braskamin, blir då när vi eldar lite småkallt i köket, samt på övervåningen, och det kanske blir änm värre om det nu blir kallt ute nång gång. Samtidigt vill man ju att givaren reagerar i alla fall lite på att man eldar, eller från andra värmekällor tex mycket folk mm
Innegivare Cbj
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Gör en "värmeflyttare" till braskaminen. En liten tystgående kanalfläkt som suger luft från ett rum lång från kaminen till samma rum som kaminen är i.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Värmeflyttare? Alltså att man gör så att värmen cirkulerar bättre eller? Det kan kanske bli ett problem i mitt fall, så vi har en väldigt liten nedervåning, samt att det inte riktigt finns nån vägg som angränsar till annat rum är till sovrummet, ( som vi ej har värme på )
Innegivare Cbj
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

En liten undran om nattsänkning!

Ifall man sänker temp under natten och kanske en bit av förmiddagen.
spar man ju pellets/energi under den tiden..

självklart går det åt extra för att få fram lagom temp igen, men borde man inte se till olika faktorer som tex imorse var det strålande sol (kanske inte alltför ovanligt under vinterhalvåret??) och vi har många fönster åt rätt håll som värmer huset gott.

eller är en sådan faktor ganska obetydlig? (med morgon menade jag ca 9:00) lite tråkigt att stå upp 5 på morgonen och det är 15grader =P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar