Lämplig systemtemperatur??
Lämplig systemtemperatur??
Hej,
Jag är ny här på forumet och även väldigt novis när det gäller värmesystem!
Har en liten fråga angående lämplig temperatur på vattnet i vårt system..
Just nu kör jag på el pga pelletsbrännaren står stilla.
Och frågan är, vilken temperatur är mest ekonomisk att värma upp systemet till? (eluppvärmt)
Samtidigt undrar jag om det är bäst att köra enbart på 1 elpatron så länge man klarar sig på det eller om det finns någon fördel att låta två-tre patroner hjälpas åt för att sköta uppvärmningen?
Tacksam för svar!
Jag är ny här på forumet och även väldigt novis när det gäller värmesystem!
Har en liten fråga angående lämplig temperatur på vattnet i vårt system..
Just nu kör jag på el pga pelletsbrännaren står stilla.
Och frågan är, vilken temperatur är mest ekonomisk att värma upp systemet till? (eluppvärmt)
Samtidigt undrar jag om det är bäst att köra enbart på 1 elpatron så länge man klarar sig på det eller om det finns någon fördel att låta två-tre patroner hjälpas åt för att sköta uppvärmningen?
Tacksam för svar!
Panna: Albin kombi -83
Brännare: Compact A2 15kw
Styrning: Danfoss comfort 100 (utegivare)
Geografiskt läge: Västernorrland
Storlek: ca 120 m2 / 2 plan
Byggår: 1917
Hejsan.
Jag har termostaten för pelletsbrännaren på 70 grader inställd på modulerande effekt, vilket betyder att den brinner med låg effekt men går över på hög effekt om den inte hinner få upp inställd temperatur på 20 minuter. Jag har också elpatronerna inkopplade inställda på 60 grader. Det betyder att om pelletsbrännaren av någon anledning skulle missa att tända så träder elpatronerna in och det är ändå varmt när man kommer hem, när man vaknar, eller när det nu kan vara. 70 grader är väl annars lämplig temperatur i systemet för att undvika legionellabakterier i varmvattnet. Beträffande antal elpatroner som är igång så skulle jag endast använda en enda om det räcker. Vid stark kyla eller stort behov av varmvatten ökar ju behovet och då kanske det behöver köras med flera elpatroner på samma gång. Energi är ju dyrt så jag tycker inte att man ska använda högre effekt än vad som behövs. Jag tror ändå att det skulle vara billigare om du eldar med pellets.
Lycka till.
Jag har termostaten för pelletsbrännaren på 70 grader inställd på modulerande effekt, vilket betyder att den brinner med låg effekt men går över på hög effekt om den inte hinner få upp inställd temperatur på 20 minuter. Jag har också elpatronerna inkopplade inställda på 60 grader. Det betyder att om pelletsbrännaren av någon anledning skulle missa att tända så träder elpatronerna in och det är ändå varmt när man kommer hem, när man vaknar, eller när det nu kan vara. 70 grader är väl annars lämplig temperatur i systemet för att undvika legionellabakterier i varmvattnet. Beträffande antal elpatroner som är igång så skulle jag endast använda en enda om det räcker. Vid stark kyla eller stort behov av varmvatten ökar ju behovet och då kanske det behöver köras med flera elpatroner på samma gång. Energi är ju dyrt så jag tycker inte att man ska använda högre effekt än vad som behövs. Jag tror ändå att det skulle vara billigare om du eldar med pellets.
Lycka till.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
Det är upp till dig, det ska ju inte vara varmare än vad som behövs, se till att hålla dig över 60 grader, det beror ju lite på vad du har för radiatorer osv. en del huser kräver högre temperatur, men prova med 70 grader och se hur det funkar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
micke_932 skrev:Det är upp till dig, det ska ju inte vara varmare än vad som behövs, se till att hålla dig över 60 grader, det beror ju lite på vad du har för radiatorer osv. en del huser kräver högre temperatur, men prova med 70 grader och se hur det funkar.
Tack för svar grabbar! =)
Alltid kul med hjälpsamma forum..
Jag kör på en vattentemp på 65-70 grader just nu med en patron och det klarar att hålla huset varmt.
Så med andra ord så låg temperatur som möjligt så länge man håller sig över trivseltempen för de gamla romarna och har en behaglig temp inne? =)
Självklart ska pelletsen igång så fort som möjligt..
Måste bara snickra ihop ett förråd eftersom jag rev mitt gamla bulkförråd..
Och nu då det vart så milt så har det inte känts så motiverande att bygga ett nytt.
Har fullt upp med andra projekt..
Måste bara snickra ihop ett förråd eftersom jag rev mitt gamla bulkförråd..
Och nu då det vart så milt så har det inte känts så motiverande att bygga ett nytt.
Har fullt upp med andra projekt..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Så låg temp som möjligt ska du köra med (bara du klarar värme o vv behovet) på el o med pellets så ska inte pannan gå under 60° då det gör att rökgaserna kan börja kondenseras redan i pannan..
En kompis som körde igång pelletspannan i lastbilsgaraget på 500 m2 fyllde asklådan med vatten några ggr innan lokalen/plattan va uppvärmd, Det va en sjö av vatten runt pannan men efter att ha ställt ner framledningstempen till golvvärmen så jobbade den sej över 60° o då blev det torrt rätt omg..
En kompis som körde igång pelletspannan i lastbilsgaraget på 500 m2 fyllde asklådan med vatten några ggr innan lokalen/plattan va uppvärmd, Det va en sjö av vatten runt pannan men efter att ha ställt ner framledningstempen till golvvärmen så jobbade den sej över 60° o då blev det torrt rätt omg..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Går inte elpatronen in lite då o då som du kör..Kalixtus skrev:Hejsan.
Jag har termostaten för pelletsbrännaren på 70 grader inställd på modulerande effekt, vilket betyder att den brinner med låg effekt men går över på hög effekt om den inte hinner få upp inställd temperatur på 20 minuter. Jag har också elpatronerna inkopplade inställda på 60 grader.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
Hej,
Mitt lilla tips är att låta fler elpatroner gå samtidigt. De kan då gå på lägre effekt än om du bara kör en. Nackdelen med att ta all effekt från en patron är att den fasen blir högt belastad, så du kanske kan råka ut för att huvudsäkringen går på den fasen när du belastar den med andra apparater hemma.
Kanske har du effektvakt hemma, och då är det inget problem.
Och det går inte åt mer energi (kWh) att köra med en patron på hög effekt (kW) än flera patroner på lägre effekt. Eller vise versa.
IMHO
// Yoda
Mitt lilla tips är att låta fler elpatroner gå samtidigt. De kan då gå på lägre effekt än om du bara kör en. Nackdelen med att ta all effekt från en patron är att den fasen blir högt belastad, så du kanske kan råka ut för att huvudsäkringen går på den fasen när du belastar den med andra apparater hemma.
Och det går inte åt mer energi (kWh) att köra med en patron på hög effekt (kW) än flera patroner på lägre effekt. Eller vise versa.
IMHO
// Yoda
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Har inga problem med att säkringarna går..saabstefan skrev:Hej,
IMHO
// Yoda
Men hur ställs effekten då? (förutom temperaturen)
Jag har alltid trott att de där doppvärmarna var på en viss effekt och därmed arbetar med den effekten?
Iofs så om man har 2 st så behöver den kanske bara köra halva tiden ..
*blir alldeles slut på alla olika varianter som finns med allt som har med detta att göra...*

-
- Stor entusiast!
Hej Cav,
Jo, det finns olika patroner. En del har flera effektsteg, som stegas upp vartefter effekt behövs. Då stämmer ovanstående. Men det troliga är att du har "vanliga" som har fast effekt. Då spelar det ingen roll om du kör på en eller flera patroner. Och extra ointressant är det eftersom du inte har problem med att säkringa går.
mvh
saabstefan
Jo, det finns olika patroner. En del har flera effektsteg, som stegas upp vartefter effekt behövs. Då stämmer ovanstående. Men det troliga är att du har "vanliga" som har fast effekt. Då spelar det ingen roll om du kör på en eller flera patroner. Och extra ointressant är det eftersom du inte har problem med att säkringa går.
mvh
saabstefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Re: Lämplig systemtemperatur??
Om du har patronerna anslutna till tre-fas, vilket är troligast, får du en jämn belastning på alla faser. Min erfarenhet är att det är bäst att köra den eller de patroner som har lägst effekt men som ger tillräckligt med värme. Annars finns en viss risk för lokal kokning runt patronerna.Cav skrev: Samtidigt undrar jag om det är bäst att köra enbart på 1 elpatron så länge man klarar sig på det eller om det finns någon fördel att låta två-tre patroner hjälpas åt för att sköta uppvärmningen?
Tacksam för svar!
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Efter stora varmvatten uttömningar så pytsar min panna ur sig rätt mkt vatten ur ett skvallerrör på sidan.
Är detta helt normalt? Även fast man kör på el för tillfället..
(det är inte skvallerröret från expansionskärlet utan ett rör som går ut ur vad jag tror är varmvattendelen.)
Mvh Daniel
(det är inte skvallerröret från expansionskärlet utan ett rör som går ut ur vad jag tror är varmvattendelen.)
Mvh Daniel
Är det inte säkerhetsventilen för varmvattnet?Cav skrev:Efter stora varmvatten uttömningar så pytsar min panna ur sig rätt mkt vatten ur ett skvallerrör på sidan.
Mvh Daniel
Då du tappar mycket varmvatten så kyls alla varmvattenslingor ner. Sedan stänger man tillförseln av varmvattnet vattnet i varmvattenledningar värms upp så ökar volymen, oftast sitter det en backventil på kallavattnet och då har vattnet ingen annan stans att ta vägen än ut genom säkerhetsventilen. Fungerar som det ska alltså. Men det ska ju inte komma mycket vatten, i.o.f. beror det på hur stor volym vatten som värms upp.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Ja då är nog allt som det ska..Är det inte säkerhetsventilen för varmvattnet?
Då du tappar mycket varmvatten så kyls alla varmvattenslingor ner. Sedan stänger man tillförseln av varmvattnet vattnet i varmvattenledningar värms upp så ökar volymen, oftast sitter det en backventil på kallavattnet och då har vattnet ingen annan stans att ta vägen än ut genom säkerhetsventilen. Fungerar som det ska alltså. Men det ska ju inte komma mycket vatten, i.o.f. beror det på hur stor volym vatten som värms upp.
Jag fyller väl en 5 liters hink på 3-4 dagar beroende på hur mkt det duschas.
5 liter på 3-4 dagar, det tycker jag låter mycket!Cav skrev:Ja då är nog allt som det ska..Är det inte säkerhetsventilen för varmvattnet?
Jag fyller väl en 5 liters hink på 3-4 dagar beroende på hur mkt det duschas.
När börjar det rinna vatten? Under tiden man duschar eller en stund efter att man slagit av duschen? Om det kommer efter att man duschat, prova att ha en kran med varmvatten öppen lite efteråt, då borde inte expansionen av varmvattnet bygga upp sådant tryck att det ska börja läcka!
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.