varmvattenberedare

Skriv svar
MiaMackan
Gallringsobjekt

varmvattenberedare

Inlägg av MiaMackan »

Tjena.
Jag har precis fått igång min brännare och panna. Nu värmer jag mitt varmvatten genom pannans beredare isf den eluppvärmda beredaren jag använde tidigare.

elberedaren vill jag ha på sommaren när jag inte pelletseldar (har ingen elpatron i pannan)

Min fråga är om någon har erfarenhet av fristående beredare, är det OK att bara stänga av den och stoppa vattenflödet i den eller måste den "motioneras"? Är det något annat man måste tänka på?

Pannan och beredaren är parallelkopplade och inte seriekopplade så att ha den på och "toppvärma" funkar tyvärr inte.
Aquator panna tidigt sextiotal
Pellx P21 brännare
Toobster
Fröträd

Inlägg av Toobster »

ingen expert på området men många har ju varmvattensberedare i sommar- och vinterstugor och dom körs ju bara säsongsvis. Borde inte vara nått problem.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) stäng av o stoppa v-flödet är väl det du skall göra.finns inget att motionera normalt sett
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Och spola ur den ordentligt innan den tas i bruk igen! Ja om du inte tömmer den helt på vatten alltså....

/Jörgen
MiaMackan
Gallringsobjekt

Inlägg av MiaMackan »

Tack för råden.

Är det bättre att tömma beredaren nu och låta den stå tom över vintern, eller låta den vara fylld (men avstängd) och tömma den innan jag koppalr in den i vattensystemet igen?
Aquator panna tidigt sextiotal
Pellx P21 brännare
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Lär väl bli halvsnuskigt i den om den står avslagen under vintern med vatten i......

/Jörgen
Skriv svar