Är det som det ska?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
HJO
Frö

Är det som det ska?

Inlägg av HJO »

Hej på er alla!

Jag har köpt en liten gård där det finns en vedpanna i ett gammalt gårdsmejeri ca 20 m från huset, i huset fanns en oljepanna med tank som jag slängt ut och ersatt med en 1000l borötank med 300l beredare, har installerat ett 400l tryckkärl istället för det befintliga öppna systemet.

Har lött ihop allt efter bästa förmåga och jag undrar om min eldning och vedförbrukning är rimlig? Huset är på 240 kvm och under renovering, tilläggsisolerat men utan fönsterfoder på plats vilket gör att ett visst kalldrag finns här och var, på övervåningen är endast hälften av elementen på plats.

Anläggningen är: Veda 70 kw panna från 1993, ny termoventil 60 grader samt ny cirkpump som laddkoppel, detta laddar 2 st 1000l tankar som finns i mejeriet, därifrån går ca 20 m kulvert i 28 mm kopparrör isolerade med skumplast in till huset, detta styrs av termomatic kulvert 31 inställt på 60 grader överallt.
I huset Borö 1000l med 300 vv, styrt av ERA reglering allt nytt.

Jag eldar en gång per dygn ett ilägg och tankarna stiger till ca 95 grader och sjunker till ca 60 grader innan ny eldning, hastigheterna på 2 på samtliga pumpar.
Pannan har rökgasstyrd fläkt som jag ställt på vattentemp 85 grader och laddpumpen har jag satt på 81 grader.
Tycker att det går åt mycket ved och att jag inte borde mer än vartannat dygn?
Vad säger ni?

MVH Anders
Veda 70 kw, 3500l acc.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Svårt att säga men det verkar väl rimligt tror jag.

Har 2 st Borö tip1000 tankar och värmer ca 100kvm.
Eldar varannan dag om det håller sig runt nollan
Är det som nu -17 blir det till att gå ner i pannrummet varje dag
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar