Vedprofilen skrev.
Sedan avslutar jag med en fråga.
Pellsams sertifierings kurs sa dom då att man skall justera brännaren på volt talet eller skulle man som seriös installatör använda instrument?
Om instrument används hur går man till väga vid injusteringen??
Den luftmängd som förbränningsfläkten i en brännare ger vid en viss spänning ( och undertryck i pannan ) kan alltid ställas till relation till en viss mängd pellets för att få en optimal förbränning.
För att göra en rätt justering kan man göra på 2 sätt.
1. Börja med ett visst fläktvarv ( erfarenhetsmässigt i olika pannor ) sedan justeras ( med instrument helst ) bränslemängden till rätt förhållande.
Brännaren kommer att få en effekt som kan uppmätas enl. punkt 3.
2. Man börjar med ett högt fläktvarv och bestämmer sedan vilken effekt brännaren skall ha enl. punkt 3. Sedan justeras fläktens hastighet till rätt luftmängd för rätt förbränning.
3. En brännares effekt bestäms enklast enl. följande.
Om du har en brännare med internmatning.
Börja med att väga upp pellets 0.5 eller 1 Kg med en bra våg i en burk.
a. Ta bort bränslematningen och mata brännaren för " hand ".
( I en EcoTec kan man ta bort den bakre givaren och se i hålet pelletsnivån i internförrådet ). Fyll först pellets upp till hålet
b. Fyll på pellets för "hand" under exakt 6 min.
c. Väg sedan överbliven pellets på vågen t.e.x. 200 g.
d. 500 - 200 = 300 gram / 6 min, 6x10 = 3kg / tim, 3 kg X 5 KW /Kg = 15 KW tillförd effekt.
I en rörbrännare mata för "hand" så att brännaren håller sig brinnande.
a. Låt skruven mata i en plastpåse i exakt 6 min.
b. Väg hur mycket pellets som finns i påsen på vågen.
c. T.e.x 425 gram, 10 x 425 gr = 4,25 Kg / tim, 5x 4,25 = Ca 21 Kw
Om ni tror att Er pellets innehåller annat än 5 Kw / kg räkna med det.
Att endast titta på lågan är en grovjustering och visst blir allt bättre med instrumentjustering.
Dock mäter dom flesta testinstrument endast C ( syre ) och CO ( kolmonoxid ). I en gammal panna är det nästan alltid någon form av luftläckage varför det kan vara vanskligt att endast titta på CO2 värdet. Även CO talet kan ibland vara svårtolkat p.g.a föroreningar i panna.
Både luftöverskott och luftunderskott ger högt CO.
För en
normalanvändare kan det ofta vara fullt tillräckligt att lära sig hur en rätt låga skall se ut.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.