Bränner jag sönder pannan?

Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

wepe skrev:Hör igentligen inte till detta men tycker jag känner igen
uttalande från en annan profil som inte verkar aktiv längre.

Hur som helst skilda åsikter inte mycket att göra åt

Wepe
Jo Detta hör hit Vad menar du med en annan profil?

Profilen Ved
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Parca 3000 som pelletspanna.

Inlägg av kurre_44 »

Visst håller jag med om att en Parca 3000 inte är den bästa panna att sätta en pelletsbrännare i, och det är samma sak med en CTC 1100.
Parca 3000 är en sk kallad 3-komb. panna olja/ved/el konst. i början av 80 talet. CTC 1100 är endast Olja/el. Veddelen i Parca 3000 anser jag vare en nödeldningsdel i pannan ( rökgasväg i stort sett takt ut i skorsten). Oljedelen ger även vid oljebrännare ett övertryck i brännkammaren ( detta klarar dock en oljebrännare ).
Som Pelsam installatör ingår att ge kunden ett så gott råd som möjligt vid val av anläggning.
Då ingår i första hand att reda ut vad kundern verkligen vill ha samt vilken arbetsinsats i förhållande till investering kunder är beredd till.

Ett pannbyte innebär i de flesta fall en ökad investering av minst 50.000:-
En rätt gjord installation i pannan med en lämplig brännare samt där kunden är införstådd med vilken skötsel anläggningen behöver.
För en besparing av 50.000:- kan det kanske vara värt att:

1. Anlita en kunnig pelletsinstallatör.
2. Använda bra pellets med låg slaggtendens.
3. Justera brännaren vid byte av pelletskvalitet.
4. Ha ett serviceavtal för periodist tillsyn och förebyggande underhåll.
5. Vara beredd på att brännaren någon gång kan få driftstopp.
6. Vara medveten om att panna inte är en fulländad pelletspanna utan behöver veckotillsyn.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Justering av pelletsbrännare

Inlägg av kurre_44 »

Vedprofilen skrev.
Sedan avslutar jag med en fråga.
Pellsams sertifierings kurs sa dom då att man skall justera brännaren på volt talet eller skulle man som seriös installatör använda instrument?
Om instrument används hur går man till väga vid injusteringen??
Den luftmängd som förbränningsfläkten i en brännare ger vid en viss spänning ( och undertryck i pannan ) kan alltid ställas till relation till en viss mängd pellets för att få en optimal förbränning.
För att göra en rätt justering kan man göra på 2 sätt.

1. Börja med ett visst fläktvarv ( erfarenhetsmässigt i olika pannor ) sedan justeras ( med instrument helst ) bränslemängden till rätt förhållande.
Brännaren kommer att få en effekt som kan uppmätas enl. punkt 3.

2. Man börjar med ett högt fläktvarv och bestämmer sedan vilken effekt brännaren skall ha enl. punkt 3. Sedan justeras fläktens hastighet till rätt luftmängd för rätt förbränning.

3. En brännares effekt bestäms enklast enl. följande.
Om du har en brännare med internmatning.
Börja med att väga upp pellets 0.5 eller 1 Kg med en bra våg i en burk.
a. Ta bort bränslematningen och mata brännaren för " hand ".
( I en EcoTec kan man ta bort den bakre givaren och se i hålet pelletsnivån i internförrådet ). Fyll först pellets upp till hålet

b. Fyll på pellets för "hand" under exakt 6 min.

c. Väg sedan överbliven pellets på vågen t.e.x. 200 g.

d. 500 - 200 = 300 gram / 6 min, 6x10 = 3kg / tim, 3 kg X 5 KW /Kg = 15 KW tillförd effekt.

I en rörbrännare mata för "hand" så att brännaren håller sig brinnande.

a. Låt skruven mata i en plastpåse i exakt 6 min.

b. Väg hur mycket pellets som finns i påsen på vågen.

c. T.e.x 425 gram, 10 x 425 gr = 4,25 Kg / tim, 5x 4,25 = Ca 21 Kw

Om ni tror att Er pellets innehåller annat än 5 Kw / kg räkna med det.

Att endast titta på lågan är en grovjustering och visst blir allt bättre med instrumentjustering.
Dock mäter dom flesta testinstrument endast C ( syre ) och CO ( kolmonoxid ). I en gammal panna är det nästan alltid någon form av luftläckage varför det kan vara vanskligt att endast titta på CO2 värdet. Även CO talet kan ibland vara svårtolkat p.g.a föroreningar i panna.
Både luftöverskott och luftunderskott ger högt CO.
För en normalanvändare kan det ofta vara fullt tillräckligt att lära sig hur en rätt låga skall se ut.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det jag menar när jag kritiserade denna panna var att i oljedelen så får rökgasernas färdväg om man beskriver det enkelt en dålig bana.

I och med att eldstaden inte har en rökgasväg ut i framkant eller i överdelen så måste lågan vända och slå tillbaka snett mot brännarröret till höger i oljedelen och vidare ut till vänster i veddelen, var av att man ser lågorna under rostret på vedsidan i den lilla förbindelsevägen mellan dom två eldstäderna.

Ju mera kW på brännaren, ju mera problem.(Större låga).
Hoppas jag varit tydlig i min förklaring. :lol:
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Att endast titta på lågan är en grovjustering och visst blir allt bättre med instrumentjustering.
Dock mäter dom flesta testinstrument endast C ( syre ) och CO ( kolmonoxid ). I en gammal panna är det nästan alltid någon form av luftläckage varför det kan vara vanskligt att endast titta på CO2 värdet. Även CO talet kan ibland vara svårtolkat p.g.a föroreningar i panna.
Både luftöverskott och luftunderskott ger högt CO.
För en normalanvändare kan det ofta vara fullt tillräckligt att lära sig hur en rätt låga skall se ut.
Du har rätt i det du beskriver, men som installatör så bör man också se över luckor, rökkanaler mm så att dessa verkligen håller tätt. Sedan är det ju också så att man ska mäta på rätt ställe i rökkanalen för att just undvika läckage mm. Håller du inte med om detta?
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Svar till Karla 1

Visst hållar jag med dig i det avseendet att det viktigt att täta pannan för bästa verkningsgrad samt att mäta på rätt ställe.
Givitsvis finns inget bättre sätt att justera på än med instrument.
Lita dock inte alltid 100 % på instrumentets i en gammal panna.
Jag tycker också att det är viktigt att vid injustering lära användaren hur lågen skall se ut vid en rätt justering.

Men att helt förkasta en Parca 3000 hos en villaägare som har tröttnat på höga oljeräkningar tycker jag är att ta i.

Vissa saker bör dock beaktas:
1. Bra drag i skorsten viktigt för att få undertyck i brännkammaren.
2. Brännare som går att justera effekten på.
3. Huset bör inte hels förbruka med än ca 12 KW i toppeffekt.
Max 60 % av pannans oljekapacitet vid all installation i oljedel bör följas.
4. Brännaren inte för långt instucken i pannan.
5. Användare som någorlunda förstår hur pelletseldning fungerar.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hoppas jag varit tydlig i min förklaring.
Jodå jag hänger med visst det stämmer det mesta som skrivits.
Inget illa menat till någon ,visst det går inte att jämföra med en
modernare typ pelletspanna. Vad jag syftar på är att det går
att montera en brännare på den pannan .om man har en stående
och inte vill byta.Dock som nämnts innan ,kräver ju underhåll
typ aska 1 gång/veckan c:a .och som skrivits, kanske inte brassa
på för fullt .Så visst kanske lite mera att tänka på än en modernare
panna.Men jag var ivarjefall nöjd med den inget strul för min del.Vet
andra som kör med den pannan ,som är nöjda med .Hoppas
vi fattar varandra.Klart jag skulle inte rekommendera den till någon
som knappt vet vad en pelletsbrännare är, och knappt vill handskas med dom (finns även många andra pannor som inte kanske passar så bra).
Men tror inte dom är inne på detta forum så mycket .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Justering av pelletsbrännare

Inlägg av MP »

kurre_44 skrev: Den luftmängd som förbränningsfläkten i en brännare ger vid en viss spänning ( och undertryck i pannan ) kan alltid ställas till relation till en viss mängd pellets för att få en optimal förbränning.
För att göra en rätt justering kan man göra på 2 sätt.

1. Börja med ett visst fläktvarv ( erfarenhetsmässigt i olika pannor ) sedan justeras ( med instrument helst ) bränslemängden till rätt förhållande.
Brännaren kommer att få en effekt som kan uppmätas enl. punkt 3.

2. Man börjar med ett högt fläktvarv och bestämmer sedan vilken effekt brännaren skall ha enl. punkt 3. Sedan justeras fläktens hastighet till rätt luftmängd för rätt förbränning.

3. En brännares effekt bestäms enklast enl. följande.
Om du har en brännare med internmatning.
Börja med att väga upp pellets 0.5 eller 1 Kg med en bra våg i en burk.
a. Ta bort bränslematningen och mata brännaren för " hand ".
( I en EcoTec kan man ta bort den bakre givaren och se i hålet pelletsnivån i internförrådet ). Fyll först pellets upp till hålet

b. Fyll på pellets för "hand" under exakt 6 min.

c. Väg sedan överbliven pellets på vågen t.e.x. 200 g.

d. 500 - 200 = 300 gram / 6 min, 6x10 = 3kg / tim, 3 kg X 5 KW /Kg = 15 KW tillförd effekt.

I en rörbrännare mata för "hand" så att brännaren håller sig brinnande.

a. Låt skruven mata i en plastpåse i exakt 6 min.

b. Väg hur mycket pellets som finns i påsen på vågen.

c. T.e.x 425 gram, 10 x 425 gr = 4,25 Kg / tim, 5x 4,25 = Ca 21 Kw

Om ni tror att Er pellets innehåller annat än 5 Kw / kg räkna med det.

Att endast titta på lågan är en grovjustering och visst blir allt bättre med instrumentjustering.
Dock mäter dom flesta testinstrument endast C ( syre ) och CO ( kolmonoxid ). I en gammal panna är det nästan alltid någon form av luftläckage varför det kan vara vanskligt att endast titta på CO2 värdet. Även CO talet kan ibland vara svårtolkat p.g.a föroreningar i panna.
Både luftöverskott och luftunderskott ger högt CO.
För en normalanvändare kan det ofta vara fullt tillräckligt att lära sig hur en rätt låga skall se ut.
Hur skulle din rekommendation och lathund se ut om du har en brännare med både primär och sekundärfläkt och båda fläktarna är justerbara?
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Justering av pelletsbrännare

Inlägg av kurre_44 »

MP skriver:
Hur skulle din rekommendation och lathund se ut om du har en brännare med både primär och sekundärfläkt och båda fläktarna är justerbara?
Du skriver inte om det är din brännare och det framgår ej heller av din profil. :!:
Är det av allmänt intresse du frågar eller tror du inte att det finns något svar :?:
Den brännare jag känner till som liknar din beskrivning är Ariterm:s BeQuem 50 KW.
Ämnet " förbränningslära " vore intressant att disskusera, skulle dock ta flera sidor av text.

I korthet består växtmaterial typ ved av genom fotosyntes bundet kol och koldioxid. Vid uppvärmning till ca 800 gr övergår kolet till bränngara gaser ( kolväte ). I en pelletsbrännare är problemet flera saker, hålla temperaturen i koppen på rätt nivå, tillsätta tillräckligt med syre för hela förbränningen, få bränslet att ligga kvar i koppen.
Tillsätter man hela mängden luft i primärdelen ( nere i koppen ) kanske bränslet hoppar ur koppen eller luften kyler på vissa ställen och ger för hög temperatur på andra ställen i koppen. Att tillföra sekundärluft ovanför förgasningsprocessen för att få en fullständig förbränning kan även för den mest erfarna tekniker vara tidsödande vad gäller injustering mellan primär och sekundärluft.
Det jag talar om i mitt tidigate inlägg är nog mer för en liten vanlig villabrännare och en inte alltför CO2, CO och verkningsgradfixerad eldare.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Justering av pelletsbrännare

Inlägg av MP »

kurre_44 skrev:MP skriver:
Hur skulle din rekommendation och lathund se ut om du har en brännare med både primär och sekundärfläkt och båda fläktarna är justerbara?
Du skriver inte om det är din brännare och det framgår ej heller av din profil. :!:
Är det av allmänt intresse du frågar eller tror du inte att det finns något svar :?:
Den brännare jag känner till som liknar din beskrivning är Ariterm:s BeQuem 50 KW.
Ämnet " förbränningslära " vore intressant att disskusera, skulle dock ta flera sidor av text.

I korthet består växtmaterial typ ved av genom fotosyntes bundet kol och koldioxid. Vid uppvärmning till ca 800 gr övergår kolet till bränngara gaser ( kolväte ). I en pelletsbrännare är problemet flera saker, hålla temperaturen i koppen på rätt nivå, tillsätta tillräckligt med syre för hela förbränningen, få bränslet att ligga kvar i koppen.
Tillsätter man hela mängden luft i primärdelen ( nere i koppen ) kanske bränslet hoppar ur koppen eller luften kyler på vissa ställen och ger för hög temperatur på andra ställen i koppen. Att tillföra sekundärluft ovanför förgasningsprocessen för att få en fullständig förbränning kan även för den mest erfarna tekniker vara tidsödande vad gäller injustering mellan primär och sekundärluft.
Det jag talar om i mitt tidigate inlägg är nog mer för en liten vanlig villabrännare och en inte alltför CO2, CO och verkningsgradfixerad eldare.
Jag är verkligen intresserad av hur du rekommenderar att man skall göra. Vi kan till att börja med bortse från att det är svårt och tidsödande.
Brännaren är en IWABO 50kW.
karlmagnus
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 15:35
Ort: Norrahammar - Jönköping

Problem Parca3000 ?

Inlägg av karlmagnus »

Man blir nyfiken på vilka problem som avses när brännare monteras i en Parca3000 panna. Eftersom jag kört en Flex-A i en Parca3000 sedan 2000 så tror jag att jag vet ett av problemen och det är uraskning relativt ofta när montering i olje delen , borttag av ved roster underlättar uraskningen.
Körde några år utan draglucka och då och då hände det att underhålls låga slocknade vid temperaturer över 0, antagligen beror det på för långa intervall utan begärd effekt från termostat. Löstes enkelt med att köra On/Off läge, under noll underhålls fyr.
Med draglucka verkar det vara mindre känsligt.

Att det skulle bli dålig verkningsgrad tycker jag låter lite tveksammt, har mätt förbrukningen sedan 6år, en ny panna är garanterat bättre men det är inte skäl nog att byta, den investeringen lär ta tid att betala sig....
Använt 99% Såbi i hela tiden varav 3/4 bulk, bor strax brevid fabriken i Vaggeryd.

Inget av ovan är några problem för mig, så vad är problemen egentligen?
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Karlmagnus skrev:
Man blir nyfiken på vilka problem som avses när brännare monteras i en Parca3000 panna. Eftersom jag kört en Flex-A i en Parca3000 sedan 2000 så tror jag att jag vet ett av problemen och det är uraskning relativt ofta när montering i olje delen , borttag av ved roster underlättar uraskningen.
Jag tycker inte att det finns några problem med pelletsbrännare i Parca 3000.
Bara man väljer en lämplig pelletsbrännare och är medveten om att pannan behöver med skötsel än en riktig pelletspanna och ger något sämre verkningsgrad.
Inget av ovanstående tycker jag motiverar att man dömmer ut panna som som oduglig att elda pellets i.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Justering av brännare

Inlägg av kurre_44 »

MP skriver:
Jag är verkligen intresserad av hur du rekommenderar att man skall göra. Vi kan till att börja med bortse från att det är svårt och tidsödande.
Brännaren är en IWABO 50kW.
Tyvärr kan jag inte riktigt hur en IWABO 50 KW är konstruerad. Men alla brännare fungerar på nästan samma princip. Justeringen mellan sekundär och primärluft kan givitvis variera på hur piporna för sekundärluften är konstruerade.
Principen är att primärluften skall vara tillräcklig för att bränslet skall förgasa i brännkoppen och och även hålla rätt bränntemperatur utan att komma upp i asksmälttemperatur. Därimot får inte primärluften blåsa ur bränslet ur koppen. De bränngaser som lämnar brännkoppen innehåller mer eller mindre ett betydande luftunderskott.
Genom att tillföra sekundärluft ovanför förgasningsbädden tillförs nytt syre som bidrar till att öka temperaturen och slutförbränna alla brännbara gaser. Prova med att köra brännaren med bara lite eller ingen sekundärluft och se till att förbränningen i koppen fungerar på tillfredställande sätt ( låt det ryka om lågan ) och försök inte använda instrument.
Öka sedan sekundärluften tills en bra förbränning av flamman från brännaren erhålls. Om instrument används bör man börja med hög sekundärluft och sedan minska till bra värden erhålls.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
vassarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 07 okt, 2005 07:48
Ort: Uppsala

Elda i Parca 3000

Inlägg av vassarn »

Jag delar med mig av min erfarenhet i ämnet ..kör ecotec i Parca 3000 i veddelen,eldar neova/såbi, askar ur när jag eldat en pall småsäck.

Kort sagt det funkar.
Stort askutrymme i veddelen
Rökgas 170g
5-6 pall /år

Kanske skulle jag kunna ändra o böka för att eventuellt vinna effektivitet,
men så länge det tuffar, lägger jag hellre ner tid på nåt projekt i garaget.

ps. har nån ngt tips ang. effektivisering av min anläggning :? :lol:

/Vassarn
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

vassaren skriver:
Kanske skulle jag kunna ändra o böka för att eventuellt vinna effektivitet,
men så länge det tuffar, lägger jag hellre ner tid på nåt projekt i garaget.

ps. har nån ngt tips ang. effektivisering av min anläggning


Skönt att höra någon som inte bara är fixerad vid verkningsgrad och lambdavärden.

I Parca 3000 kan man lägga in en extra baffelplåt i den övre luckan för att höja verkningsgraden.
Gör en plåt som är 2 cm smalare än minsta avståndet mellan den runda väggen och ytterplåten samt av 3 cm längre än panndjupet, gör ett handtag i ena ändan.
Gör ett plåt-U att ställa längst in i pannan lika högt som underkanten på övre pannluckan. Sedan är det bara att lägga plåten på bocken och i öppningen på pannan.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Skriv svar