Hej!
Jag har pannrummet i källaren och svinkallt där nere! Dels har jag en gammal veddörr som inte är jättetät och sen ett luftintag på ca 150mm i diameter. Min slang i skorstenen är 100mm i diameter.
Hur gör jag? Ska försöka täta dörren men tror det inte hjälper mer än ett par grader (har ca 8 grader där nu).
Är det någon som har dragit en slang eller liknande från ventilen i grunden/väggen till brännarfläkten? Ska den isåfall ha samma diameter som skorstenen?
Tips någon?
/En som fryser när han ska fylla på pellets och sota pannan.
Kallt i pannrummet, lösning?
Kallt i pannrummet, lösning?
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Janfire NH
täta dörren är det första du kan testa med sen kan du minska luft intaget lite men jag hade nog inte haft det mindre än 120 mm i diameter, sen är ju frågan om du behöver ha det så varmt i pannrummet huvudsaken är ju att det inte kan frysa sönder nåt, isolera kallvattenrören iallafall
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Kallt
Jag är inte orolig att det blir för kallt i pannrummet, förra vintern hade jag en elpatron som höll ca 10 grader i huset och i källaren var det ca 5 plusgrader hela vintern. Tycker jag borde ha varmare nu när jag kör med pellets men det är väl brännaren som drar in en massa kalluft. Det borde ju vara bra att dra en slang från ventilen fram till brännaren, eller?
Är det någon annan som har pannrummet i en gammal källare med ingen isolering i väggar eller golv (bara en ca 10 cm tunn cementplatta) , vad har ni för temperatur? Har ni gjort några åtgärder.
Man vill väl ha källaren så varm som möjligt, då blir ju golven mindre kalla. Sen har jag ju en "snickarbod" därnere så det hade ju varit trevigt om det varit lite varmare.
Är det någon annan som har pannrummet i en gammal källare med ingen isolering i väggar eller golv (bara en ca 10 cm tunn cementplatta) , vad har ni för temperatur? Har ni gjort några åtgärder.
Man vill väl ha källaren så varm som möjligt, då blir ju golven mindre kalla. Sen har jag ju en "snickarbod" därnere så det hade ju varit trevigt om det varit lite varmare.
CTC171 -66
Janfire NH
Janfire NH
Kallt
Jag har bara gamla hetvattenelement i källaren, de går inte på shunten. Jag vill ju inte slösa någon värme nere i källaren genom att brassa på med elementen utan vill bara minska kalluften som brännaren drar in och den kalluft som kommer in utöver den brännaren behöver.
Har tätat kring den gamla veddörren och tempen ligger nu på 9 grader. Vill dock få varmare, det borde det vara med min gamla panna som förmodligen sprider en hel del värme.
Har tätat kring den gamla veddörren och tempen ligger nu på 9 grader. Vill dock få varmare, det borde det vara med min gamla panna som förmodligen sprider en hel del värme.
CTC171 -66
Janfire NH
Janfire NH
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då du har en slang på 100 mm i skorsten behöver inte luftintaget va större än det, Så en mindre ventil o täta dörren är det du kan göra..
Vet inte om hur stor nackdel det är att leda insugnings luften direkt utifrån men tycks ha sett att det är bättre om den är varm (förvärmd) men läste om en som gjort så, Antingen på detta forum el så va det på byggahus..
Om du inte har allt för låg rökgastemp kanske det skulle va ide att dra en slang så luften kommer över rökröret o förvärms på det viset..
Vet inte om hur stor nackdel det är att leda insugnings luften direkt utifrån men tycks ha sett att det är bättre om den är varm (förvärmd) men läste om en som gjort så, Antingen på detta forum el så va det på byggahus..
Om du inte har allt för låg rökgastemp kanske det skulle va ide att dra en slang så luften kommer över rökröret o förvärms på det viset..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pannan borde ju funka som ett enda stort element!
jag har pannrummet i källaren och där finns inga element.
ena källarförstret är utbytt mot ett galler istället för ett glas. (det drar kallt där)
men tempen i pannrummet brukar ligga på mellan 20-25 grader.
jag tror du skulle satt i en riktig dörr där. det gör nog stor skillnad!
annars kan du ju täta ventilen helt och se om det verkar funka endå eftersom du verkar ha rätt mycket självdrag endå runt den gamla dörren.
jag har pannrummet i källaren och där finns inga element.
ena källarförstret är utbytt mot ett galler istället för ett glas. (det drar kallt där)
men tempen i pannrummet brukar ligga på mellan 20-25 grader.
jag tror du skulle satt i en riktig dörr där. det gör nog stor skillnad!
annars kan du ju täta ventilen helt och se om det verkar funka endå eftersom du verkar ha rätt mycket självdrag endå runt den gamla dörren.
Stor erylpanna med en Janfire Flex-a -05
Pellistore och motdragslucka.
380kvm uppvärmt men totalt ca 620kvm dock har källaren ingen värme.
Pellistore och motdragslucka.
380kvm uppvärmt men totalt ca 620kvm dock har källaren ingen värme.