Lite funderingar ang. luft/luft värmepump (som komplement)
Lite funderingar ang. luft/luft värmepump (som komplement)
Så är situationen. Jag har ett rum på 26kvm som är en tillbyggnad och den ligger i samma höjd som vinden (där det öppna expansionkärlet står). Således har det inte varit något alternativ med vattenburen värme och dessutom var ju elen i princip gratis på 70-talet när tillbyggnaden gjordes så rummet värms av 2st elradiatorer.
Nu hör det också till saken att självdragsventilationen i huset har minimal effekt upp i detta rum vilket gör att varm fuktig luft smyger sig upp på tillbyggnadens vind och ger upphov till kondens = inte bra.
Enligt besiktningsmannen som besiktade huset innan vi köpte det så var ventilationen av vinden ok och menade att det snarare var ventilationen i huset som inte räckte till.
Rummet har en frånluftsventil men den sitter inne på en liten toalett som normalt sett har dörren stängd så den gör inte så mycket nytta. En idé har varit att sätta in en eller två extra frånluftsventiler och ev. även med fläkt för att försäkra sig om att de inte får för sig att de vill vara tillluftsventiler.
Men frågan är, kan jag inte lösa detta med en luft/luft värmepump (modell mindre)? En med kapacitet nog för 25-30kvm. Jag är dåligt insatt hur en sådan fungerar men borde det inte en sådan lösa ventilationsproblemet och på köpet sänka elförbrukningen eller är jag helt ute och cyklar?
Nu hör det också till saken att självdragsventilationen i huset har minimal effekt upp i detta rum vilket gör att varm fuktig luft smyger sig upp på tillbyggnadens vind och ger upphov till kondens = inte bra.
Enligt besiktningsmannen som besiktade huset innan vi köpte det så var ventilationen av vinden ok och menade att det snarare var ventilationen i huset som inte räckte till.
Rummet har en frånluftsventil men den sitter inne på en liten toalett som normalt sett har dörren stängd så den gör inte så mycket nytta. En idé har varit att sätta in en eller två extra frånluftsventiler och ev. även med fläkt för att försäkra sig om att de inte får för sig att de vill vara tillluftsventiler.
Men frågan är, kan jag inte lösa detta med en luft/luft värmepump (modell mindre)? En med kapacitet nog för 25-30kvm. Jag är dåligt insatt hur en sådan fungerar men borde det inte en sådan lösa ventilationsproblemet och på köpet sänka elförbrukningen eller är jag helt ute och cyklar?
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Om du hittar en billig liten värmepump så kan det säkert vara ett vettigt alternativ, den tar hand om eventuell fukt också så visst borde det funka.
Och eftersom du ska värma så liten volym så borde du kunna hitta en till rätt vettigt pris.
Och eftersom du ska värma så liten volym så borde du kunna hitta en till rätt vettigt pris.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nu är jag ju helt novis på värmepumpar, funderade lite igår och kom på att en luft/luft värmepump antagligen bara värmer inneluften och således lär den inte bättra på min ventilation. Så jag har en känsla av att jag var ute och cyklar. För att ersätta direktel:en så är det ju ett alternativ, men det primära problemet är ventilationen.micke_932 skrev:Om du hittar en billig liten värmepump så kan det säkert vara ett vettigt alternativ, den tar hand om eventuell fukt också så visst borde det funka.
Och eftersom du ska värma så liten volym så borde du kunna hitta en till rätt vettigt pris.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Sätt en aspiromatic snurra på frånluften till övervåningsutrymmet så får du bättre drag så fort det blåser det allra minsta.Krister skrev:Nu är jag ju helt novis på värmepumpar, funderade lite igår och kom på att en luft/luft värmepump antagligen bara värmer inneluften och således lär den inte bättra på min ventilation. Så jag har en känsla av att jag var ute och cyklar. För att ersätta direktel:en så är det ju ett alternativ, men det primära problemet är ventilationen.micke_932 skrev:Om du hittar en billig liten värmepump så kan det säkert vara ett vettigt alternativ, den tar hand om eventuell fukt också så visst borde det funka.
Och eftersom du ska värma så liten volym så borde du kunna hitta en till rätt vettigt pris.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Det finns en del kinapumpar att köpa billigt. Man lär få montera pumpen själv, skall man anlita en kyltekniker kostar det nog mer mer än själva pumpen kostar. Det är överhuvudtaget svårt att få en kyltekniker till att montera en pump som han själv inte har sålt och tjänat på.
Man måste vacuumsuga pumpen när man monterat upp den och till det behöver man en vacuumpump för ca 1600:-
Monteringsinstruktion finns här: http://www.onzza.com/pdf/se/monterasjalv_bis.pdf
Billiga pumpar t.ex. http://www.trendimport.se/bad_hem.asp?c ... tainer=170
http://www.amexa.se/default.asp?product=Fuji
Jag har själv en Chunlan 50 GW från Jula (3995:-). Fungerar bra men är nog för kraftig för ditt rum.
Billiga pumpar har ofta R407C gas som är mindre effektiv än R410.
Chunlan har R410 gas men anslutningarna är av R407C typ, något att se upp med.
När man köper vacuumpump gäller det alltså att se till att man får med en adapter som passar för R407C.
De billiga pumparna är oftast av on-off typ dvs. full effekt tills det blir varmt - sedan slår kompressorn av. Inverterpumpar kan reglera sin effekt efter behovet och slår aldrig av kompressorn.
Som billig inverterpump skulle jag nog titta närmare på den Sanyo baserade pumpen AWI25 från onzza.
Vill du slippa vacuumsugningen så säljer Bauhaus en värmepump med snabbkopplingar, som inte behöver vacuumsugas. Effektiviteten hos värmepumpar med snabbkoppling har tidigare inte varit den bästa men du skall ju inte värma några stora ytor. Köper man på Bauhaus har man en garanti som fungerar. Hos billiga "importfirmor" brukar garantin inte vara särskilt mycket värd!
Man måste vacuumsuga pumpen när man monterat upp den och till det behöver man en vacuumpump för ca 1600:-
Monteringsinstruktion finns här: http://www.onzza.com/pdf/se/monterasjalv_bis.pdf
Billiga pumpar t.ex. http://www.trendimport.se/bad_hem.asp?c ... tainer=170
http://www.amexa.se/default.asp?product=Fuji
Jag har själv en Chunlan 50 GW från Jula (3995:-). Fungerar bra men är nog för kraftig för ditt rum.
Billiga pumpar har ofta R407C gas som är mindre effektiv än R410.
Chunlan har R410 gas men anslutningarna är av R407C typ, något att se upp med.
När man köper vacuumpump gäller det alltså att se till att man får med en adapter som passar för R407C.
De billiga pumparna är oftast av on-off typ dvs. full effekt tills det blir varmt - sedan slår kompressorn av. Inverterpumpar kan reglera sin effekt efter behovet och slår aldrig av kompressorn.
Som billig inverterpump skulle jag nog titta närmare på den Sanyo baserade pumpen AWI25 från onzza.
Vill du slippa vacuumsugningen så säljer Bauhaus en värmepump med snabbkopplingar, som inte behöver vacuumsugas. Effektiviteten hos värmepumpar med snabbkoppling har tidigare inte varit den bästa men du skall ju inte värma några stora ytor. Köper man på Bauhaus har man en garanti som fungerar. Hos billiga "importfirmor" brukar garantin inte vara särskilt mycket värd!
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Tack för ett mycket utförligt och informativt svar, men en fråga kvarstår. Är det korrekt uppfattat att en sådan värmepump varken transporterar in eller ut luft utan bara värmer den befintliga luften?Holger skrev:Jag har själv en Chunlan 50 GW från Jula (3995:-). Fungerar bra men är nog för kraftig för ditt rum.
Mitt primära mål är att förbättra ventilationen, kan jag dessutom värma upp rummet billigare än med befintliga elradiatorer så är det en bonus.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Hej Krister,Krister skrev:Tack för ett mycket utförligt och informativt svar, men en fråga kvarstår. Är det korrekt uppfattat att en sådan värmepump varken transporterar in eller ut luft utan bara värmer den befintliga luften?Holger skrev:Jag har själv en Chunlan 50 GW från Jula (3995:-). Fungerar bra men är nog för kraftig för ditt rum.
Mitt primära mål är att förbättra ventilationen, kan jag dessutom värma upp rummet billigare än med befintliga elradiatorer så är det en bonus.
du har fattat det helt rätt, det sker ingen transport av luft in resp ut med en luft-luft pump utan den värmer bara inneluften. Däremot så skapar ju fläkten ett luftflöde som gör att du får en cirkulation av luften inomhus, förutsatt att inte dörren till rummet är stängd. Detta borde göra att dina problem med fukt borde minska efter som du får in torrare luft från övriga huset.
miksan
Dörren har jag monterat bort helt, men när jag köpte huset fanns där en dörr. Men med tanke på att rummet endast har en dörröppning till resten huset och att tillbyggnaden är högsta punkten (i nivå med vinden) så tror jag att utan extra frånluft så blir det nog ändå inte så ruskigt mycket luftombyte med resten av huset.miksan skrev:Hej Krister,
du har fattat det helt rätt, det sker ingen transport av luft in resp ut med en luft-luft pump utan den värmer bara inneluften. Däremot så skapar ju fläkten ett luftflöde som gör att du får en cirkulation av luften inomhus, förutsatt att inte dörren till rummet är stängd. Detta borde göra att dina problem med fukt borde minska efter som du får in torrare luft från övriga huset.
miksan
Jag har lite egna teorier om fuktig luft och så. Till saken hör att huset har 4 st frånluftskanaler i skorstenen. En från köket, en från tvättstugan och en från resp. toalett. Eller åtminstonde så har det varit så. MEN när tillbyggnaden gjorde så byggdes en toalett bort och den andra fick sin frånluftskanal avskuren pga av trappans placering. Således har huset saknat frånluft i badrummet sedan slutet på 70-talet (den nya toaletten i tillbyggnaden har egen frånluftsventil). Jag tror att detta lett till att varm fuktig luft från duschning och bad tagit vägen genom huset, upp i tillbyggnaden, sipprat ut på dess vind och orsakat kondens. Jag har nu satt in ny frånluft i badrummet med fläkt så problemet borde redan vara mindre än det var från början.
Men det skulle ändå kännas lite tryggare om jag gör något ytterligare. Idén med luft/luft värmepump löser inte det, men det är ändå något att fundera på då det förutom elbesparingen ger möjlighet att kyla rummet på sommaren. Som husets högsta punkt är det också husets varmaste rum sommartid så att få kylmöjligheter på sommaren skulle vara en välkommen bonus.
Hursomhelst lutar det primärt åt en extra frånluftsventil, ev. med fläkt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Nu har jag ju inte mer än beskningsmannens åsikt om det men han ansåg att vindens ventilation var ok och att öka på den skulle snarare förvärra situationen pga större temperaturskillnad.Holger skrev:Går det inte att förbättra ventilationen på vinden i tillbyggnaden genom att t.ex. ordna springa vid takfoten?
Men det finns ju inget som säger att han har rätt men det är allt jag har att gå på just nu.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Skulle inte någonting sådant här kunna vara vettigt. Du får dessutom torrare luft inne, avlastar elradiatorerna. Citerar:"Airstar ventilator sörjer för en god ventilation med rätt temparatur och bra energiåtervinning i rum upp till ca 20 kvm."
Kolla länken.
http://www.luftmiljobutiken.se/luftmiljo_visa12.html
Kolla länken.
http://www.luftmiljobutiken.se/luftmiljo_visa12.html
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Min Panasonic AC-Robot L/L-pump (XE9EKE) har ett läge som kallas "ventilation", i det så blåser den hela tiden ut lite luft genom den slang som används för att blåsa ut damm när den dammsuger filtret.
Ok, den är dyrare än en pump på Bauhaus eller K-Rauta med det kanske det är värt?
/Jörgen
Ok, den är dyrare än en pump på Bauhaus eller K-Rauta med det kanske det är värt?
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil