Sotning och effekt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
schrunken
Prima virke

Sotning och effekt

Inlägg av schrunken »

Jag undrar hur ofta ni andra ecoflex ägare (och liknande pannor) sotar era pannor och tömmer ur aska?
Själv har jag försökt att göra det efter varje pall som gått åt men det kanske är alldeles för sällan.
Anledningen till att jag undrar är att jag var nere i pannrummet igår och fyllde förrådet och tyckte att brännarn gick konstant utan att pannan ökade i temperatur nämnvärt mycket. Det var mellan 10 och 15 grader kallt ute och om lågeffektläget är på 9kW borde det inte var några problem att hålla temperaturen. Rökgastmpen låg på ca 110 grader.

Hur lång tid tar det för er andra innan pannan återhämtar sig till inställd temp. efter att tex fyltt ett badkar?
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det är svårt att veta (ligger i badet då), men så lång tid skall det väl inte ta. För att få jämförbara förhållanden borde vi stänga shunten och inte använda vv under mätperioden. Då kan vi mäta hur lång td det tar att värma upp vattnet i pannan. André har pratat om denna metod i en annan tråd. För att få en exakt starttemp kan man tappa vv tills pannan startar enligt programmet och mäta tiden till pannan stänger av sig själv. Då kan vi också testa om det finns någon större skillnad mellan hög och lågläget.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar