Spjäll eller retarder

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

elfen skrev:Hej.
I min panna sitter dem i de översta hålen+i mitten på den nedre raden,
den får du vrida så att den hänger över samma kant som den i mitten
över.Hoppas jag har varit tydlig.
Inte riktigt. Men jag har funderat lite och det kanske inte spelar så stor roll var de sitter? De borde bromsa rökgaserna lika mycket oberoende vilket hål de sitter i.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Efter som du ska värma vattnet som är runt retarderna, så ska det vara tomt i något hörn,så avger rökgaserna i allafall lite värme till vattnet på sin väg ut, har du tomt i mitten så går mesta värmen ut där. Rökgaserna vill gå lättaste vägen ut.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Eftersom att röken är precis som oss andra... lite lat :-) så vill den ju ta enklaste vägen.

Om man har ett gäng hål för den att ta så bör man bromsa som så att det enklaste (kortaste / närmaste / rakaste) har längsta turbulatorerna medans de hål som redan har lite krokar i vägen har kortare... inget hål bör väl vara helt utan broms?

Bäst vore väl att sänka ner en rökgastermometer i änden på varje rökgång och sen trimma in dom lika? Kanske enklare sagt än gjort! :-)

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar