Acktank, sommareldning mm. Jag kan inte bestämma mig...

ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har funderat lite grand på detta med kostnad för varmvatten. Ett normalhushåll med 4 personer beräknas göra slut på 6000-7000 kW per år. Detta innebär i snitt 16-19 kW per dag.

Kostnaden för att värma varmvatten under året borde dock variera då inkommande kallvatten har olika temperatur beroende på årstid. Som Snillet skriver i en annan tråd så är tempen normalt 10 grader in på vintern och 16-20 grader in på sommaren.

Om vi antar att det skilljer 10 grader åt mellan vinter och sommar så innebär det att det kostar 41,8 W mer att värma upp en liter vatten (för att värma 1 liter vatten 1 grad C behövs det 4,18 W).

Vid en årsförbrukning på 6000 kW och en medel temperatur in på 15 grader under ett år innebär det att vi förbrukar cirka 36 kubikmeter vatten per år (under förutsättning att varmvatten ut är 55 grader). I snitt innebär det då att vi förbrukar cirka 100 liter varmvatten per dag.

Under förutsättning att årsförbrukning av varmvattnet är konstant under året innbär det således att vi har en skillnad mellan vinter och sommar på 4 kW per dag. Kontentan av det hela är att det kan skillja cirka 25-30% i kostnaden för varmvattnet beroende när på året man mäter eller vid jämförelse.

Mycket teori mycket antaganden, kanske ingen blir så klokare av... :?: :roll:
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

16-20 grader...? Hur blir vattnet så varmt och vem dricker det? Jag ligger på 5 grader på vintern och uppåt 8 på sommaren.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:16-20 grader...? Hur blir vattnet så varmt och vem dricker det? Jag ligger på 5 grader på vintern och uppåt 8 på sommaren.
Kan bara instämma... :? Tempraturen i marken ligger väl på ca +4°
Om man inte har luftledning på både el o vatten... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag gick på uppgifter från Snillet i en annan tråd. Men hans uppgifter verkar stämma ganska väl överens med mitt förhållande har dock aldrig mätt temperaturen. Till vissa delar beror detta nog på huruvida man har egen brunn eller komunalt vatten.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu blev jag tvungen att kolla vatten tempen o den va + 2,5°...De ä då inte mycke varmare på sommaren borde va +4°...
Blir till att kolla i sommar...
Jag skulle då inte vilja dricka 16-20° varmt vatten...
De ä ju rumstempratur...
Sedan så får man ju ändå mindre förtjänst på solfångare om vattnet in ä 20°...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Det måste väl ändå var bra - ur varmvatten synpunkt - att vattnet in är så varmt som möjligt. T.ex om vattnet in är 4 istället för säg 10 så måste ju värmeanläggningen (solfångare eller vad den nu än är) värma det kallare vattnet 6 grader mer, eller tänkar jag fel... :roll:
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jo de må ju så va men de går ju mindre energi att värma bara ett få tal grader=billigare..
Då blir de ju ändå mindre man tjänar på att ha solfångare...
Och jag såg snillets tråd där han skrev att de kan va ända upp till 30° varmt vatten in på sommar´n..
De ä ju som i en pool... :? Så varmt ä de ju aldrig i en sjö ens...
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Kallvatten är ett livsmedel. Det är ingen slump att ett kylskåp skall hålla under 8 grader. Vid högre temperatur frodas mikroorganismer. Om det verkligen är så att någon av er ligger uppemot 16-20 grader så bör ni av hälsoskäl göra ett vattentest.
snillet
Pannrumstomte!

vanligt

Inlägg av snillet »

Det är inte ovanligt med högre vattentemp in i hus än 8-10 grader.

Kommunalt dricksvatten behöver inte nödvändigtvis innebära hälsosäkert vatten även om den allmänna uppfattningen är sådan.

Men då är vi inne på lite spetsfundigheter ,dock med MYCKET allvarlig undermening, som jag och mina arbetskamrater sysselsätter oss med när det gäller detta med vattenkvalité.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

"Det är inte ovanligt" är inte samma sak som bra. :shock:

Kan du förtydliga, vilken temperatur på kallvattnet menar du är eftersträvansvärd?
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Lite OT kanske men jag kollade på Stockholm Vattens hemsida och fann då att enl "Dricksvattenkungörelse SLV FS 2001:30" kan vattnet redan vid vattenverket hålla en temp på 20grader utan att det renderar nån anmärkning.

Stockholm vattens två reningsverk har haft snitttempraturer på 7,7 resp 8 grader....

Bara ännu lite mer onödig fakta....
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ännu mer OT: I dricksvattenkungörelsen ingår förutom gränsvärden för temperatur även gränsvärden för bakterier och mikroorganismer. Tillväxten av dessa beror av temperaturen. Men i ett vattenverk är det inte ovanligt att både UV-bestråla och tillsätta klor för att ta död på allt liv, då spelar temperaturen vid beredningen mindre roll. Som slutkund accepterar du dock aldrig 20-gradigt "kallvatten", du vill ner till kylskåpstemperatur för att det skall kännas kallt och fräscht.
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Nåja... dricksvatten eller inte.

Men åter till min ackumulatortank!
Jag har räknat lite med följande förutsättningar.

Husets totala energibehov: 20000 kWh
Energibehov vid -14 grader: 5 kW /timma
Eurofire i högeffektläge & 80% verkningsgrad: 16kW /timma
Pannvolym: 286 liter
Ackvolym: 500 liter

Utan ackumulatortank klarar pannan att lagra 9,95 kW vid en tempdiff på 30 grader. Det skulle innebära 54 minuters brinntid och 2 timmars vilotid
Med acktank skulle 27,3 kW kunna lagras åt gången. Det skulle innebära 2,5 timmars brinntid och 5,46 timmars vilotid.
Låter detta rimligt?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Husets totala energibehov: 20000 kWh
Energibehov vid -14 grader: 5 kW /timma
Eurofire i högeffektläge & 80% verkningsgrad: 16kW /timma
Pannvolym: 286 liter
Ackvolym: 500 liter

Utan ackumulatortank klarar pannan att lagra 9,95 kW vid en tempdiff på 30 grader. Det skulle innebära 54 minuters brinntid och 2 timmars vilotid
Med acktank skulle 27,3 kW kunna lagras åt gången. Det skulle innebära 2,5 timmars brinntid och 5,46 timmars vilotid.
Låter detta rimligt?[/quote]

Ja de ser ok ut..
Du har ju allt kopplat som jag förståt de el??
Så då ä de väl bara att pröva köra med el utan acktank... Du ser ju resultatet ganska omg.. Då ser du om dina uträkningar stämmer..
Har sett själv att lång driftstid är = lägreförbrukning..
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Om ackumulatortanken ger plus eller minus i slutänden beror helt och hållet på hur välinstallerad och välisolerad tanken är samt hur vältrimmad pannan är ihop med tanken. Då du utvärderar om tanken lönar sig eller ej måste du ha alla upptänkliga driftsförhållanden i åtanke.
Skriv svar