MBIO´s panna utan skorsten?

Skriv svar
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

MBIO´s panna utan skorsten?

Inlägg av bränndal »

Tittade i manualen till bionan, lite nyfiken blir man hur deras pannor är konstruerade med tanke på texten. Eller är det kanske en ren el/solfångarpanna?

---
OBS. vid bedömningen kan man ta hänsyn till om man tänker installera MBIO´s panna längre fram. Eftersom den inte behöver skorsten kan den gamla skorstenen kanske klara sig ett tag till.
---
Senast redigerad av bränndal den ons 31 jan, 2007 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är väl i så fall om det är en panna med rökgaskondensering, i så fall har man bara ett "avgasrör" eftersom rökgaserna ligger runt 30-40 grader.

Men vad jag vet så har MBIO bara "vanliga" pannor som alla kräver skorsten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

micke_932 skrev:Det är väl i så fall om det är en panna med rökgaskondensering, i så fall har man bara ett "avgasrör" eftersom rökgaserna ligger runt 30-40 grader.

Men vad jag vet så har MBIO bara "vanliga" pannor som alla kräver skorsten.
JO, deras panna verkar ha avstannat i utveckling.
Har frågat Jörgen några gånger, men dom säger att dom har fullt upp med att producera brännare och har svårt att hinna med utvecklingen av pannan.

Mellan raderna läser jag det som att dom inte har pengar att avlöna någon som gör det :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar