Brännaren går på lunch
Det handlar om 1-2 mm fast på andra sidan ligger rören emot varandra så springan är inte symetrisk.
Det verkar som om man måste ta ut brännaren ur luckan för att ta loss det yttre röret. Kanske finns det ett spel som man kan justera om man lossar skruvarna som nu är dolda? Då kanske man kan lägga en noggrannare tätning. Det finns tätmassa som klarar 1200 grader men då måste den härda i 24 tim.
Ska försöka ta isär det imorgon när jag ändå ska sota. 10 volt fick jag höja spänningen för att få samma driftsväden vid heleff. Det är ju en hel del. Den har lättare för att tända startdosen nu också.
Det verkar som om man måste ta ut brännaren ur luckan för att ta loss det yttre röret. Kanske finns det ett spel som man kan justera om man lossar skruvarna som nu är dolda? Då kanske man kan lägga en noggrannare tätning. Det finns tätmassa som klarar 1200 grader men då måste den härda i 24 tim.
Ska försöka ta isär det imorgon när jag ändå ska sota. 10 volt fick jag höja spänningen för att få samma driftsväden vid heleff. Det är ju en hel del. Den har lättare för att tända startdosen nu också.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Jag har kört med röret som är föregångaren till ditt gjutrör så detta är svetsat och har verkligen god passform i röret. Kanske någon tiondels spel så att det går att få i dom i varandra.
Har skaffat ett gjutet rör även jag och har mätt detta. Detta rör har en sämre rundhet och kommer att göra så att även jag kommer att få större spel mellan rören. Men på farsgubbens brännare har man fått en riktig god passform. Är som man har haft en H8 tolerans fast det är gjutet.
Jag vet av egen erfarenhet då jag även jobbar inom legotillverkningsindustrin som mitt andra jobb, att gjutfirmorna har ganska grova toleranser som upp till 3mm i diff på ett rör på ca 150mm omkrets.
Ska faktiskt ta upp detta med Kenny eller Uffe på KMP då detta verkar vara lite galet. Ska först testa själv med det nya röret och se mätvärdena. Sedan täta springan och se om jag får någon skillnad jag också. Borde bli bättre då mer luft kan tryckas ut i hålen där den ska vara.
Har skaffat ett gjutet rör även jag och har mätt detta. Detta rör har en sämre rundhet och kommer att göra så att även jag kommer att få större spel mellan rören. Men på farsgubbens brännare har man fått en riktig god passform. Är som man har haft en H8 tolerans fast det är gjutet.
Jag vet av egen erfarenhet då jag även jobbar inom legotillverkningsindustrin som mitt andra jobb, att gjutfirmorna har ganska grova toleranser som upp till 3mm i diff på ett rör på ca 150mm omkrets.
Ska faktiskt ta upp detta med Kenny eller Uffe på KMP då detta verkar vara lite galet. Ska först testa själv med det nya röret och se mätvärdena. Sedan täta springan och se om jag får någon skillnad jag också. Borde bli bättre då mer luft kan tryckas ut i hålen där den ska vara.
Har nu tagit ur brännaren och tagit loss ytterröret. Tyvärr är de två skruvskallarna som håller höljet ivägen för att det ska gå smidigt. Man undrar hur dom tänker. Skulle ha varit försänkt så klart. Lindade tre varv 6 mm glasfiberfläta runt röret men man borde ha en grövre inser jag eller en som sitter på plats just i springan. Sen går det inte att få fast röret igen och till på köpet så glappar brännaren nu i sitt rör som så klart är aldeles för stort och borde ha två tätningar.
Under drift sedan så är skarven otät vid varje insexskruv så att den blåser ut en cigtändarlåga. Brännar huset som punktats ihop läcker också en hel del.
Ska man verkligen måsta renovera en ny anlägning som är P-märkt och säljs med statlig subvention? Jag vet att många är nöjda och lojala med KMP men samtidigt har många frågor om för hög förbrukning och driftstörningar. Som denna anläggning säljs är det dock omöjligt att få rätt injustering och driftsekonomi. Vad är det för mening att registrera en rökgasanalys av installatören när den blir helt felaktig?
Jag har dragit det här för Kenny och han hade nog sett ut som en fågelholk om man haft bildtelefon. Man verkar inte ha någon kvalitetetskontroll av hur det fungerar praktiskt.
Tyvärr blåser det som tusan så man kan inte mäta riktigt just nu men helst skulle jag vilja köra tätmassa så det blir helt tätt och sedan se vad det ger.
Under drift sedan så är skarven otät vid varje insexskruv så att den blåser ut en cigtändarlåga. Brännar huset som punktats ihop läcker också en hel del.
Ska man verkligen måsta renovera en ny anlägning som är P-märkt och säljs med statlig subvention? Jag vet att många är nöjda och lojala med KMP men samtidigt har många frågor om för hög förbrukning och driftstörningar. Som denna anläggning säljs är det dock omöjligt att få rätt injustering och driftsekonomi. Vad är det för mening att registrera en rökgasanalys av installatören när den blir helt felaktig?
Jag har dragit det här för Kenny och han hade nog sett ut som en fågelholk om man haft bildtelefon. Man verkar inte ha någon kvalitetetskontroll av hur det fungerar praktiskt.
Tyvärr blåser det som tusan så man kan inte mäta riktigt just nu men helst skulle jag vilja köra tätmassa så det blir helt tätt och sedan se vad det ger.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Re: Brännaren går på lunch
Har du kommit fram till någon lösning?Gute skrev:Jag kör 60-80 grader hel+halvfart. Den går till halv vid 63 gr och tre gånger har jag nu sett hur den på exakt 66 grader med full låga avbryter och slutblåser. Vet inte vad som kan vara fel. Den startar sedan som vanligt när den gått ner till 60 igen. Jag har sett det tre olika dagar och bara en gång i taget. Har nån av er råkat ut för nåt liknande?
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Jag förstår inte riktigt problemet.Gute skrev:Jag väntar på att KMP ska komma med en lösning. Verkar ta lite tid.
Menar du att det är väldigt otätt i framkant mellan det gjutna brännarröret och ytterröret. Skall vara lite glapp på ca 1 mm.
Luftläckaget där kan väl ses som en form av sekundärluft.
Att inte ytterröret passar i den medföljande gjutjärnsstosen har jag heller alldrig upplevt. Den brukar vara nästan svår att trycka på packningen.
Konstruktionen med 4 st försänkta skruvar som håller ytterröret på plats kan jag hålla med om är ingen bra och servicevänlig lösning.
Det var faktiskt bättre med P 20 lösningen med spännbyglar.
Mellan ytterröret och luftkammaren skall det finns ett packningsband.

Tag därför bort nedfallsröret och återmontera det sist så kommer allt på rätt plats enklare.
Om det läcker lite luft i luftlådan påverkar nog inte brännaren negativt. Det behövs nästan alldrig högsta fart på fläkten vid injustering.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Hej!
Jag hade en springa på ca 3,5- 4mm mellan ytterröret och innerröret när jag testade med det nya gjutröret. Detta i överkanten. Då jag talade med Kenny så sade han att mitt gamla ytterrör skulle passa, men så är inte fallet. Inte ens styrklackarna där bak kan centrera röret då detta är gjort annorlunda med dom nyare ytterrören. Där sitter centrerklackarna placerade längre upp samt så är det fyra istället för tre.
Fick ett nytt ytterör samt innerrör skickat till mig igen, då hade springan krymt till ca 1,4- 1,7 mm. Justerade brännaren och fått den att fungera någorlunda men inte hundra då sekundärluften läcker för mycket mellan rören. Här tycker jag att det ska vara tätt, för annars så får man inte riktiga mätvärden då instrumentet luras av för mycket luft. Det märks direkt när man tätar springan att mätvärdena blir helt stabila. Tar man bort tätningen så börjar värdena vandra igen. Detta ökar förstås när man kör brännaren på en högre effekt då fläkten brassar på mera.
Talade med ett par andra installatörer och dessa har också klagat till KMP om detta problem. Dom verkar bara rycka på axlarna. Uffe säger att dom inte tänker göra något åt saken. Detta är dåligt när brännaren annars är bra.
Kurre!
Du som har monterat ett antal, har du ej tänkt på detta? Har du testat med att täta denna springa? Gör detta så får du se skillnaden.
Sekundärluften skall upp i hålen och inte ut i framkanten mellan rören.
Man kan säga att CO2 och O2 kastas om i mätvärdena och med en hög CO- halt.
Titta även på likvärdiga brännare så har dom det helt tätt.
Dom har också stabila värden.
Ett exempel är Ulma.
Jag hade en springa på ca 3,5- 4mm mellan ytterröret och innerröret när jag testade med det nya gjutröret. Detta i överkanten. Då jag talade med Kenny så sade han att mitt gamla ytterrör skulle passa, men så är inte fallet. Inte ens styrklackarna där bak kan centrera röret då detta är gjort annorlunda med dom nyare ytterrören. Där sitter centrerklackarna placerade längre upp samt så är det fyra istället för tre.
Fick ett nytt ytterör samt innerrör skickat till mig igen, då hade springan krymt till ca 1,4- 1,7 mm. Justerade brännaren och fått den att fungera någorlunda men inte hundra då sekundärluften läcker för mycket mellan rören. Här tycker jag att det ska vara tätt, för annars så får man inte riktiga mätvärden då instrumentet luras av för mycket luft. Det märks direkt när man tätar springan att mätvärdena blir helt stabila. Tar man bort tätningen så börjar värdena vandra igen. Detta ökar förstås när man kör brännaren på en högre effekt då fläkten brassar på mera.
Talade med ett par andra installatörer och dessa har också klagat till KMP om detta problem. Dom verkar bara rycka på axlarna. Uffe säger att dom inte tänker göra något åt saken. Detta är dåligt när brännaren annars är bra.
Kurre!
Du som har monterat ett antal, har du ej tänkt på detta? Har du testat med att täta denna springa? Gör detta så får du se skillnaden.
Sekundärluften skall upp i hålen och inte ut i framkanten mellan rören.
Man kan säga att CO2 och O2 kastas om i mätvärdena och med en hög CO- halt.
Titta även på likvärdiga brännare så har dom det helt tätt.
Dom har också stabila värden.
Ett exempel är Ulma.
Så har jag då fått min nya "specialbyggda optimerade utbytesbrännare".
Öppnar kartongen med stor spänning. Vad finns då där? Jo en gammal apparat som inte ser ut som min PX21:a då den bara har en strömbrytare på panelen. Full av skit inuti på kretskortet speciellt. Fallröret skitigt inuti svart med tjäraktigt sot. Skiljer sig faktiskt inte så mycket från brännarröret. Kanske jag har kört min brännare med lågan ut genom fel hål? Den har ett annat innerrör som inte är gjutet. En mindre men dock springa gör att det inte fungerar utan tätning.
Jag är så otroligt trött på detta företag att jag kommer att lämna tillbaka brännaren för att skaffa en som fungerar.
Man skyller på att man fått en dålig leverans från gjuteriet i tyskland men att det inte fungerar bryr man sig inte om. Detta borde vara lätt att fixa för rätt person men tydligen har dom ingen sådan på KMP.
Med all tid jag tvingats lägga ned på detta med pellets så har det varit en rejäl förlustaffär. Inte ens om jag fått gratis pellets hade jag gått plus.
Det värsta är ju att man prånglar ut defekta bännare som påverkar både miljön och folks plånbok negativt.
Som ni märker är jag skitförbannad!
Öppnar kartongen med stor spänning. Vad finns då där? Jo en gammal apparat som inte ser ut som min PX21:a då den bara har en strömbrytare på panelen. Full av skit inuti på kretskortet speciellt. Fallröret skitigt inuti svart med tjäraktigt sot. Skiljer sig faktiskt inte så mycket från brännarröret. Kanske jag har kört min brännare med lågan ut genom fel hål? Den har ett annat innerrör som inte är gjutet. En mindre men dock springa gör att det inte fungerar utan tätning.
Jag är så otroligt trött på detta företag att jag kommer att lämna tillbaka brännaren för att skaffa en som fungerar.
Man skyller på att man fått en dålig leverans från gjuteriet i tyskland men att det inte fungerar bryr man sig inte om. Detta borde vara lätt att fixa för rätt person men tydligen har dom ingen sådan på KMP.
Med all tid jag tvingats lägga ned på detta med pellets så har det varit en rejäl förlustaffär. Inte ens om jag fått gratis pellets hade jag gått plus.
Det värsta är ju att man prånglar ut defekta bännare som påverkar både miljön och folks plånbok negativt.
Som ni märker är jag skitförbannad!
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Karla 1 skrev:

Jag har fått den uppfattningen att det inte passar att sätta in ett gjutet rör i en gammalt ytterrör. Den frågan har alldrig varit aktuell.
Jag kommer snarast att uppdatera mina kunskaper i detta.
Jag han hålla med dig om att luftläckaget kanske kan påverka vid låg effekt där slutförbränningen är nästan avslutad i framkant på brännreret.
Har du ett gjutet i din gamla brännare P 21 avsedd för ett rostfritt rörHej!
Jag hade en springa på ca 3,5- 4mm mellan ytterröret och innerröret när jag testade med det nya gjutröret. Detta i överkanten. Då jag talade med Kenny så sade han att mitt gamla ytterrör skulle passa, men så är inte fallet. Inte ens styrklackarna där bak kan centrera röret då detta är gjort annorlunda med dom nyare ytterrören. Där sitter centrerklackarna placerade längre upp samt så är det fyra istället för tre.

Jag har fått den uppfattningen att det inte passar att sätta in ett gjutet rör i en gammalt ytterrör. Den frågan har alldrig varit aktuell.
Jag kommer snarast att uppdatera mina kunskaper i detta.
Jag han hålla med dig om att luftläckaget kanske kan påverka vid låg effekt där slutförbränningen är nästan avslutad i framkant på brännreret.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Jag tvivlade också på detta, men Kenny sade att detta skulle fungera.Jag har fått den uppfattningen att det inte passar att sätta in ett gjutet rör i en gammalt ytterrör. Den frågan har alldrig varit aktuell.
Uffe däremot hade samma uppfattning som du. Men då var det redan försent.
Jag hade föregångaren med det kraftigare svetsade röret.
Sekundärluften går ut lättaste vägen och detta blir då i framkanten där dom båda rören möts. Detta blir då också värre med en brännare som ger mer effekt, då fläkten går med en högre hastighet.
Ju större springa ju sämre blir förbränningen, samt så lurar du instrumentet, då värdena ej går att förlita sig på.
Re: Brännaren går på lunch
kurre_44 Det är detta problem vi menar. Jag har samma fenomen!Gute skrev:Jag kör 60-80 grader hel+halvfart. Den går till halv vid 63 gr och tre gånger har jag nu sett hur den på exakt 66 grader med full låga avbryter och slutblåser. Vet inte vad som kan vara fel. Den startar sedan som vanligt när den gått ner till 60 igen. Jag har sett det tre olika dagar och bara en gång i taget. Har nån av er råkat ut för nåt liknande?
Detta är med 20 graders chip.
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Skall vara lite glapp? Detta kan jag inte hålla med dig om Kurre.Menar du att det är väldigt otätt i framkant mellan det gjutna brännarröret och ytterröret. Skall vara lite glapp på ca 1 mm.
Luftläckaget där kan väl ses som en form av sekundärluft.
Ju mer glapp du har här, ju sämre förbränning.
Det är ju konstigt att andra tillverkare strävar efter att få detta så tajt som möjligt är. Tillsammans med gjutröret som kan variera i diametern så kan alltså detta problem variera hos olika brännare dom levererar.
Jag hade en kanonpassning på det gamla rören och hade då också en bra förbränning, oavsett om jag körde brännaren på hög eller lågfart. Det jag strävar efter är att dom kan få till detta bättre. Gjutna detaljer som dessa kräver för det mesta en bearbetning för att du ska hålla måtten och anpassning.
Jag känner installatörer som har haft denna brännare sedan den kom ut på marknaden, och faktum är att dom håller med mig. Det har blivit sämre. Då jag tycker att brännaren är OK annars så är det ju tråkigt med ett probem som detta.
Får jag ingen rättelse i detta så kommer jag vid bästa tillfälle investera i en bättre brännare som håller måttet. Det är inte meningen att jag ska fixa brännaren så att det fungerar efter mitt krav, det ska dom göra på fabriken, innan det går ut till kunden.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Hej Karla1Karla1 skrev:Skall vara lite glapp? Detta kan jag inte hålla med dig om Kurre.Menar du att det är väldigt otätt i framkant mellan det gjutna brännarröret och ytterröret. Skall vara lite glapp på ca 1 mm.
Luftläckaget där kan väl ses som en form av sekundärluft.
Ju mer glapp du har här, ju sämre förbränning.
Det är ju konstigt att andra tillverkare strävar efter att få detta så tajt som möjligt är. Tillsammans med gjutröret som kan variera i diametern så kan alltså detta problem variera hos olika brännare dom levererar.
Jag hade en kanonpassning på det gamla rören och hade då också en bra förbränning, oavsett om jag körde brännaren på hög eller lågfart. Det jag strävar efter är att dom kan få till detta bättre. Gjutna detaljer som dessa kräver för det mesta en bearbetning för att du ska hålla måtten och anpassning.
Jag känner installatörer som har haft denna brännare sedan den kom ut på marknaden, och faktum är att dom håller med mig. Det har blivit sämre. Då jag tycker att brännaren är OK annars så är det ju tråkigt med ett probem som detta.
Får jag ingen rättelse i detta så kommer jag vid bästa tillfälle investera i en bättre brännare som håller måttet. Det är inte meningen att jag ska fixa brännaren så att det fungerar efter mitt krav, det ska dom göra på fabriken, innan det går ut till kunden.
Jag talade med en installatör idag han påstår samma sak??
En ny panna KMP- UNO med PX-21. Han får inte till riktiga värden på pannan Co/ o2/C02.Detta beror på felaktiga distanser mellan inneröret och ytterröret.För mycket luft överskott på fel ställe i förbränningen??Den som inte inser detta skall nog gå kursen i förbränningsteknik..
Detta problem måste KMP lösa??Annars är dom nog snart borta från Pellets marknaden!!
Ved Profilen..
Re: Brännaren går på lunch
Jag har nog inget bra svar på frågan.mackee skrev:kurre_44 Det är detta problem vi menar. Jag har samma fenomen!Gute skrev:Jag kör 60-80 grader hel+halvfart. Den går till halv vid 63 gr och tre gånger har jag nu sett hur den på exakt 66 grader med full låga avbryter och slutblåser. Vet inte vad som kan vara fel. Den startar sedan som vanligt när den gått ner till 60 igen. Jag har sett det tre olika dagar och bara en gång i taget. Har nån av er råkat ut för nåt liknande?
Detta är med 20 graders chip.
Det som ligger närmast till är att det uppstår en glappkontakt någonstans.
Finns två ställen kontakten i kåpan, går att kolla om hylsstiftet har blivit uttämjtsamt kan möjligen justeras något.
Det andra är potentiometern för temp-justeringen, kan tänkas att det kommit ner damm i. Kan motioneras genom att vridas mellan ändlägena ett flertal gånger..
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.