TK1F: Fel värden från givare

Skriv svar
proforma
Prima virke
Kontakt:

TK1F: Fel värden från givare

Inlägg av proforma »

Har precis installerat en brännar/pumpstyrning från E-kontroll AB (en "TK1F" - se http://www.ekontroll.com). Funktionen bygger på att två givare i acktanken startar resp. stoppar pelletsbrännaren och laddomaten. Ytterligare en givare i pannan förhindrar överhettning genom att starta laddomaten om pannan kommer upp i 85 grader. Brännaren (och pumpen i laddomaten) startar när topptempen sjunkit till en viss nivå, säg 60 grader, och stoppar när botten stigit till en annan (säg 80). Pumpen fortsätter att gå i fem minuter efter att brännaren stoppat och, som sagt, ibland för att motverka överhettning av pannan.

Det som är lite tokigt är att samtliga givare som följde med i paketet fån E-kontroll visar 6-7 grader mer än mina andra givare/termometrar.

Problemet är iofs inte så stort, eftersom jag kan ställa upp värdena till 66 grader för start och 86 grader för stopp, och på så sätt uppnå rätt funktion (60/80). Dock kan jag inte ställa om den funktion som kör laddomaten när pannan är över 85 grader (reglercentralen uppfattar ju att så är fallet ända ner till panntemperaturer på 79 grader).

Fler med samma erfarenhet? Nog brukar tempgivare visa rätt? Vad ska jag be E-kontroll göra för att åtgärda problemet? Kan jag göra något själv för att lösa problemet?
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Hej!
Jag har också en TK1F kopplad som du beskriver och tycker inte det är någon felvisning värd att bry sig om. Hur väl kalibrerade tror du dina andra termometrar och givare är? Det skiljer ett antal grader mellan termometrarna (analoga) på tankarna och TK1F tempvärde, men det beror väl på dels stora toleransavvikelser, dels på hur bra anliggning känselkroppen har mot ytan som ska mätas. Har du provat att smeta värmeledande pasta på givarna?
Jag kör för närvarande start 50* i toppen, stopp 60* i botten och pumpstart 70* i pannan.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ofta när en termostat funkar vid fel temperatur så är det problem med "montering", exempelvis se ovan ang. värmeledande pasta.

Sen hänger det ju på var i tanken/pannan dom sitter, det kans skilja mycket på två olika plaster i pannan eller tanken.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

TK1F:s toppgivare sitter i samma dykrör som den analoga termometerns - diff 6-7 grader.
Bottengivaren sitter i samma dykrör som den anloga termometerns - diff 6-7 grader.
Panngivaren sitter i samma dykrör som brännarens (och pannans analoga termometer) - diff 6-7 grader.
(Differensen verkar f.ö. öka en aning med högre temperaturer och minska med lägre, TK1F:an ligger ca. 10 % över hela tiden.)

Jag har tänkt på allt ni säger ovan, varit noga med att trycka in givarna i rören, tryckt i lite isolering för att inte rumstemperaturen ska bråka mm. Har dock inte kletat värmeledande pasta på dem (vilket jag i så fall ska göra på mina "gamla" givare som visar lägre värden?!)

Det jag är fundersam över - även om inte heller jag uppfattar det som ett stort problem - är att samtliga mina andra givare (analoga som digitala) visar samma temp +- 1 grad eller så, samtidigt som TK1F:an konsekvent visar 6-7 grader mer.

Sammanfattningsvis verkar det som om Tk1F:an är felkalibrerad eller ett alldeles särdeles exakt instrument, medan de övriga givarna är dess motsats.

Är 10% en acceptabel tolerans, tycker ni?
Går det att göra något åt det?
Och hur ska jag ta reda på vilken temp som är den rätta?
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

proforma skrev:Är 10% en acceptabel tolerans, tycker ni?
Går det att göra något åt det?
Och hur ska jag ta reda på vilken temp som är den rätta?
10% tycker jag är förmycket.

Du kanske skall höra av dig till E-kontroll och höra med dem om det finns någon justeringsmöjlighet på TK1F:an.

Om du har möjlighet att ta loss givarna och de "gamla" termometrarna och prova men i isvatten resp. kokande vatten. Det första skall ge en temp på 0 grader medans det andra skall ge 100 grader. Då får du se om alla ger felvärden eller om någon givare/termometer visar rätt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Jag har varit i kontakt med e-kontroll, som varit mycket serviceinriktade och intresserade av att hitta anledningen till temperatur-diffen. Vi är överens om att jag inte ska skicka in lådan för översyn i nuläget, även om det skulle kunna vara någon komponent på kretskortet som borde bytas. Detta eftersom temperaturdiffen inte utgör något egentligt problem i praktiken. Tvärtom verkar grejorna funka jättebra!

I teroin skulle mitt givarproblem kunna bli reellt om jag vill ladda ack-tanken till högre temperaturer än ca. 77-78 grader, för då snurrar ju laddomaten även efter det att tanken är fulladdad - p.g.a. att termostaten "tror" att panntemperaturen är över 85 grader. Effekten skulle då kunna bli att pannan kyler tanken efter att först ha laddat den full.

Men så länge jag kör med pellets och inte med ved, finns det ju egentligen ingen anledning att ladda tanken varmare än så (det är ju i första hand de långa gångtiderna man vill åt).

I vilket fall: E-kontroll är nog tacksamma om fler som har detta problem vill inrapportera det, så de lättare kan felsöka de komponenter de använder i produktionen.
proforma
Prima virke
Kontakt:

ALL HEDER ÅT E-KONTROLL!!!

Inlägg av proforma »

Igår med posten kom ett litet oansenligt paket från e-kontroll, och helt på deras eget initiativ. I följebrevet lät de berätta att de i efterhand har kunnat konstatera vissa fel i sin "temperaturreferens" med följd att vissa termostater som levererats visade fel värden. Min var en av dem (se ovan).

Med i paketet låg också en ny chip samt intruktioner med bilder för att byta (det gick hur lätt som helst), och nu visar min reglercentral i princip samma temp. som övriga givare, analoga som digitala. Feltoleransen verkar ligga inom en grad, om ens det.

Stort tack till folket på e-kontroll, alltså. Det här är kundvård i ordets rätta bemärkelse!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Låter definitivt som att de tar kunder på allvar! Bra att det löste sig så smidigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar